گروه بورس- کشور ازبکستان برای افزایش ۱۰۰‌هزار تنی ترانزیت پنبه تولیدی خود از طریق ایران و با همکاری شرکت تایدواتر اعلام آمادگی کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت تایدواتر خاورمیانه، از ابتدای سال ۸۸ تاکنون قریب ۷۵‌درصد از کل محموله الیاف پنبه‌ ترانزیتى ازبکستان ‌از مسیر ایران ‌شامل حدود ۳۵۷۴ دستگاه واگن حمل ، تخلیه و به‌ مقاصد نهایى ارسال شده‌ است که با توجه به رضایت‌کامل طرف‌های ازبکى و نیز خریداران الیاف از عملکرد شرکت تایدواتر، کشور ازبکستان آمادگى خود را جهت عقد قرارداد سال آینده با افزایش یکصد‌هزار تن اعلام کرده است.

این گزارش حاکی‌است سال گذشته و با وجود مشکلات فراوان، شرکت تایدواتر با در نظر گرفتن منافع ملى و ضرورت برقراری و تداوم خط ترانزیتى کشورهای CIS از ایران ‌موفق به عقد قرارداد ترانزیت الیاف پنبه ازبکستان شد. رویه پیش از آن سال‌ها در انحصار معدود شرکت‌هایی بود که عمدتا سهامدار خارجى داشته و عملکرد آنها موجب نارضایتى طرف‌ ازبکى و خریداران الیاف پنبه‌ شده بود که تغییر مسیر ترانزیت از ایران و حمل پنبه ازبکستان از طریق سایر کشورها را موجب شد.

گزارش فوق می‌افزاید: شرکت تایدواتر با قرارداد جدید ‌با شرکت فورواردرى دلتابار دوباره طرف‌های خارجى را متقاعد بر حمل و ترانزیت از طریق خاک جمهوری اسلامى ایران کرد و در نهایت قرار است کلیه‌عملیات (تخلیه، بارگیری، انبارداری و ارسال) در ترمینال تایدواتر انجام گیرد.

بنابراین گزارش، در سال جاری عدم‌تثبیت‌نرخ بین‌المللى الیاف پنبه‌ و تاخیر در امضای قرارداد حمل توسط راه آهن جمهوری اسلامى ایران موجب شد حمل پنبه‌ به صورت ‌متراکم و باحدود دوماه عقب‌افتادگى انجام شود؛ اما هم اکنون مطابق برنامه زمان‌بندی شده تخلیه و بارگیری در حال انجام است.