دنیای اقتصاد- فهرست کامل شرکت‌های دولتی مشمول واگذاری در سال ۸۹ از سوی سازمان خصوصی‌سازی اعلام شد؛ بر این اساس امسال ۵۲۴ شرکت مشمول واگذاری هستند که ۴۸۹ شرکت در فهرست گروه یک (شرکت‌های ذیل اصل ۴۴) و ۳۵ شرکت در فهرست گروه دو (شرکت‌های صدر اصل ۴۴) قرار گرفته‌اند؛ سازمان خصوصی‌سازی در سال جاری، درآمد ناشی از واگذاری‌ها را ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی کرده که ۸ هزار میلیارد تومان آن در قابل رد دیون لحاظ شده‌ است. به این ترتیب، امسال باید ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد نقدی از محل واگذاری به حساب خزانه واریز شود.این در حالی است که از ۵ هزار میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده برای واریز به خزانه از محل واگذاری شرکت‌های دولتی، تنها یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به خزانه واریز شد.نکته قابل‌توجه در خصوص فهرست واگذاری‌های امسال، حضور مجدد شرکت‌هایی است که طی سنوات قبل نیز در فهرست خصوصی‌سازی قرار گرفته بودند. از جمله مهم‌ترین شرکت‌های حاضر در فهرست واگذاری امسال می‌توان به دو غول خودروساز سایپا و ایران خودرو، ۸ پالایشگاه نفت، ذوب‌آهن اصفهان، پست بانک، هواپیمایی‌ها، دخانیات، سازمان مدیریت صنعتی و باشگاه‌های استقلال و پیروزی اشاره کرد. «دنیای اقتصاد» اختصاصی گزارش می‌دهد

فهرست خصوصی‌سازی دولت در سال ۸۹

گروه بورس- معصومه طاهرخانی: «دخانیات ایران»؛ ۶۰درصد، «پست بانک»؛ ۷۵درصد، «بانک تجارت؛ ۴۱درصد، «بیمه دانا»؛ ۶۱درصد، «هلدینگ شرکت گاز»؛ ۶۰درصد، «هواپیمایی هما»؛ ۶۰درصد، هلدینگ پتروشیمی»؛ ۵۹‌درصد و .... تنها بخشی از جدول واگذاری ۵۲۴ شرکت دولتی هستند که قرار است امسال به بخش خصوصی فروخته شوند.

به گزارش خبرنگار ما، فهرست کامل بنگاه‌ها و فعالیت‌های شرکت‌های دولتی مشمول واگذاری که در قالب جداول گروه یک و دو دسته‌بندی شده‌اند، روز گذشته به طور اختصاصی در اختیار «دنیای اقتصاد» قرار گرفت.

این جداول شامل ۵۲۴شرکت مشمول واگذاری است که ۴۸۹شرکت در فهرست گروه یک (شرکت‌های ذیل اصل۴۴) و ۳۵ شرکت در فهرست گروه دو (شرکت‌های صدر اصل۴۴) قرار گرفته‌اند.

سازمان خصوصی‌سازی درآمد ناشی از واگذاری ۵۲۴ شرکت مشمول واگذاری را ۱۲هزار و ۵۰۰میلیارد تومان در نظر گرفته که تنها ۸هزارمیلیارد تومان آن قرار است در قالب رد دیون محقق شود.

به این ترتیب امسال باید رقم ۴‌هزار و ۵۰۰میلیارد تومان وجه نقد از محل واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به حساب خزانه واریز شود.

از سوی دیگر از بودجه ۵هزار میلیارد تومانی سال گذشته سازمان خصوصی‌سازی کمتر از یک‌هزار و ۶۰۰میلیارد تومان به حساب خزانه واریز شد تا پرونده واگذاری‌های ۸۸ با کسری ۳هزار و ۴۰۰میلیارد تومانی بسته شود.

همچنین بخش زیادی از شرکت‌هایی که سال گذشته و حتی سال‌های گذشته‌تر شانسی برای واگذاری نداشته‌اند، امسال بار دیگر در جدول واگذاری‌ها قرار گرفته‌اند.

«صدر اصل‌»های امسال کدامند؟

اما در میان ۵۲۴ شرکت مشمول واگذاری، ۳۵ شرکت حاضر در جدول گروه ۲ قرار گرفته‌اند که عموما قرار است از طریق بورس به بخش خصوصی واگذار شوند.

در بین این ۳۵ شرکت، «شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی» با ۱۲ شرکت مشمول واگذاری، بزرگ‌ترین شرکت مادر تخصصی در جدول گروه ۲ است.

رتبه دوم به طور مشترک در اختیار «وزارت اقتصاد» و «شرکت ملی نفت ایران» با ۶ شرکت است. «ایمیدرو» هم با ۳ شرکتی که امسال در لیست فروش سازمان خصوصی‌سازی قرار داده، رتبه سوم جدول گروه ۲ را از آن خود کرده است.

هیات واگذاری مقرر کرده که بخش زیادی از شرکت‌های حاضر در گروه دو به صورت ۱۰۰درصدی چه به صورت بورسی و چه به صورت مزایده‌ای فروخته شوند.

در این بین۱۲ شرکت زیرمجموعه پالایش و پخش که به ترتیب زیر آماده واگذاری شده‌اند، شامل: پالایشگاه‌های نفت تبریز با ۴۰‌درصد، بندرعباس ۶۰درصد، لاوان با ۶۰‌درصد، تهران با ۶۰‌درصد، شیراز با ۶۰‌درصد، کرمانشاه با ۶۰درصد، آبادان با ۶۰درصد، شازند اراک با ۶۰درصد، مهندسی نفت با ۱۰۰درصد، خطوط لوله و مخابرات نفت با ۱۰۰درصد و در نهایت پخش فرآورده‌های نفتی با ۶۰‌درصد هستند.

از سوی دیگر ۱۰۰درصد شرکت‌های «ذوب‌آهن اصفهان»، «احداث صنعت» و «منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی صنایع فارس» سه شرکت زیرمجموعه «ایمیدرو» هستند که می‌خواهند امسال شانس خود را برای خروج از لیست شرکت‌های دولتی امتحان کنند.

۶ شرکتی که از زیرمجموعه‌های وزارت اقتصاد امسال در لیست فروش گذاشته شده‌اند، شامل: «بیمه آسیا» با ۸/۳۲درصد، بیمه دانا با ۶۱درصد، بانک صادرات با ۳۸درصد، بانک رفاه با ۱/۶درصد، بانک تجارت با ۸/۴۰درصد و در آخر پست بانک با ۷۵‌درصد هستند.

شرکت ملی نفت ایران هم جز یک شرکت «پایانه‌های صادراتی مواد نفتی» که قرار است به صورت ۶۰‌درصدی واگذار شود، ۵شرکت دیگر گروه دو خود را به صورت ۱۰۰درصدی واگذار می‌کند. این ۵ شرکت شامل شرکت‌های «بهینه‌سازی مصرف سوخت»، «مهندسی و توسعه نفت»، «بازرگانی نفت ایران نیکو»، «خدمات عمومی و بهداشتی صنعتی و خدمات درمانی صنعت نفت» و در آخر «شرکت ملی صادرات گاز ایران» هستند.

از دیگر شرکت‌های مهمی که در جدول شرکت‌های صدر اصل۴۴ قرار گرفته‌اند، می‌توان به نام‌های بزرگی چون «دخانیات ایران» با ۶۰‌درصد، «هلدینگ گاز» با ۶۰‌درصد، «هلدینگ خلیج‌فارس» با ۵۹‌درصد، «هواپیمایی هما» با ۶۰‌درصد و «باطری‌سازی نیرو» با ۱۰۰درصد اشاره کرد.

هر چند لیست واگذاری‌های گروه دو چندان پرتعداد نیست، ولی درصد بالای واگذاری و از سوی دیگر بزرگ بودن شرکت‌های حاضر در این گروه سبب فروش نرفتن بیش از نیمی از شرکت‌های حاضر در این گروه می‌شود. از سوی دیگر مهلتی که این شرکت‌ها تا پایان سال ۹۳ برای خصوصی شدن دارند، دلیل دیگری است که باعث شده، شرکت‌های صدر اصل ۴۴ شانس زیادی برای واگذاری در یک سال نداشته باشند.

گروه یک؛ فروش از صفر تا ۱۰۰درصد!

از میان ۴۸۹ شرکتی که در لیست گروه یک قرار گرفته‌اند نام شرکت‌های مادر تخصصی «سازمان خصوصی‌سازی»، «سازمان گسترش»، «ایمیدرو» و «توانیر» بیش از بقیه به چشم می‌خورند.

در میان مهم‌ترین شرکت‌هایی که سازمان خصوصی‌سازی قصد فروش آنها را برای سال جاری دارد می‌توان به شرکت‌های «نساجی مازندران» با ۸/۲۳درصد، قوه پارس با ۲۱‌درصد و سیمان لوشان با ۳۳‌درصد اشاره کرد. بیشتر شرکت‌‌هایی که سازمان خصوصی‌سازی برنامه فروش آنها را دارد دارای درصدهای بسیار پایینی هستند که قرار است از روش‌های ۲گانه بورس و مزایده به بخش خصوصی واگذار شوند.

از سوی دیگر هیات واگذاری تصمیم گرفته بیش از ۱۲۵ شرکت از زیرمجموعه‌های «سازمان گسترش» را امسال روانه میز فروش کند. از میان این تعداد شرکت‌ که عموما با درصدهای بالا در آستانه فروش هستند، بخش زیادی از جدول واگذاری‌های گروه یک را به خود اختصاص داده‌‌اند.

خودروسازهای پرحاشیه همانند دو سال گذشته امسال هم در فهرست واگذاری قرار گرفته‌اند تا جدال گروه یک شدن این دو شرکت فروکش کند.

بر این اساس ۳۷‌درصد شرکت‌های «ایران خودرو» و «سایپا» به همراه ۷/۳۷درصد «سرمایه‌گذاری رنا» قرار است به بخش خصوصی فروخته شوند.

دیگر شرکت‌های مهم زیرمجموعه «سازمان گسترش» برای فروش طی امسال شامل شرکت‌های «صنعتی تولید دیزل سنگین» با ۱۰۰‌درصد، «ماشین‌سازی تبریز» با ۱۰۰‌درصد، «صنایع فراساحل» با ۱۰۰‌درصد، «کشتی‌سازی اروندان» با ۹/۹۹درصد، «گسترش انفورماتیک ایران» با ۴۹‌درصد، شبکه مبادلات غیربورسی «ایدرو»، «سازمان مدیریت صنعتی‌» با ۹/۹۹درصد و در نهایت فرابورس ایران با ۲درصد هستند.

«ایمیدرو» کدام شرکت‌ها را می‌فروشد؟

اما دیگر زیرمجموعه مهم وزارت صنایع یعنی «ایمیدرو» با کمتر از ۵۰ شرکت تصمیم گرفته به لیست امسال واگذاری‌ها بیاید. در بین مهم‌ترین شرکت‌ها می‌توان به «آلومینیوم المهدی» با ۶۹‌درصد، «فولاد زاگرس» با ۴۹‌درصد، «روی مهدی‌آباد» با ۴۸‌درصد، «چادرملو» و «گل‌گهر» هر کدام با ۵/۱‌درصد اشاره کرد.

همچنین ۱۰۰درصد «ملی فولاد»، «مس شهید بابک»، «ذغال‌سنگ کرمان»، «ذغال سنگ البرز غربی»، «آلومینای ایران»، «ذغال‌سنگ البرز شرقی»، «آهن شرق ایران»، «فولاد آذربایجان»، «ذغال سنگ البرز مرکزی»، «تهیه و تولید مواد معدنی» به همراه ۴۹‌درصد «آلومینیوم جنوب»، ۴۰‌درصد «فولاد اکسین خوزستان»، ۴۹‌درصد «آهن و فولاد ارفع» و در آخر ۲۶‌درصد سنگ‌آهن بافق جزو بقیه شرکت‌های مشمول واگذاری امسال «ایمیدرو» هستند.

«نفتی»ها چه می‌گویند؟

«ملی صنایع پتروشیمی» از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های وزارت نفت در لیست واگذاری‌های گروه یک است که قصد دارد مهم‌ترین شرکت‌هایش را به بخش خصوصی بفروشد.

در این میان پتروشیمی‌های شیراز، اروند، تندگویان، بیستون، ارومیه، هگمتانه، بوشهر، تبریز، مرجان، باختر، خلیج‌فارس، کاویان، گچساران، ممسنی، زنجان و در نهایت سرمایه‌گذاری پتروشیمی جزو مهم‌ترین شرکت‌های روی میز فروش «ملی صنایع پتروشیمی» به شمار می‌روند.

در نهایت هم از دیگر شرکت‌های مهم در جدول واگذاری ۵۲۴ شرکت امسال می‌توان به شرکت‌های زیر اشاره کرد: «قطارهای مسافری رجا» با ۱۰۰درصد، «پتروپارس»‌با ۱۰۰درصد، «حفاری شمال» با ۵۰‌درصد، ملی حفاری ایران با ۷۰‌درصد، استقلال و پرسپولیس با ۱۰۰درصد، فرش ایران با ۱۰۰ درصد، نمایشگاه‌های بین‌المللی با ۱۰۰درصد، گروه هتل‌های هما با ۱۰۰درصد، ایران ایرتور با ۱۰۰درصد، مشانیر با ۵۴‌درصد و ... .

اولین مزایده‌‌ای‌های امسال

از سوی دیگر، معاون سازمان خصوصی‌سازی با اعلام مصوبات اولین جلسه واگذاری در سال ۸۹ از فروش مزایده‌ای ۶ شرکت دولتی، واگذاری ۳۰ تا ۴۹ درصد سهام ۳ شرکت به سهام عدالت و لغو واگذاری ۵ درصد سهام بیمه آسیا به سایر مدیران و عرضه تدریجی در بورس خبر داد.

در همین رابطه «مهدی عقدایی» در گفت‌وگو با «فارس»، در رابطه با نتایج اولین جلسه هیات واگذاری در سال جاری که پیش از ظهر دیروز برگزار شد، اظهار داشت: در این جلسه واگذاری مزایده‌ای ۵ شرکت دولتی و همچنین تخصیص ۳۰ تا ۴۹ درصد از سهام ۳ شرکت به سهام عدالت مصوب شد.

وی ادامه داد: براین اساس ۷۰ درصد از شرکت پتروشیمی ارومیه با قیمت پایه ۱۳.۹۵ میلیارد تومان به صورت ۳۰ درصد نقد و باقی اقساط ۴ ساله، ۱۰۰درصد شرکت کالای پتروشیمی با قیمت پایه ۱۹.۴۷ میلیارد تومان به صورت ۳۰ درصد نقد و باقی ۳ ساله‌، ۳۵ درصد توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی با قیمت پایه ۱.۹۷ میلیارد تومان در قالب ۵۰ درصد نقد و باقی یکساله مصوب شد. همچنین واگذاری ۴۹ درصد از شرکت حمل و نقل چند وجهی سایپا و ۵۰ درصدی ریل ابریشم پارس ظرف دو هفته آینده آگهی خواهد شد.

به گفته عقدایی، واگذاری ۴۹ درصد از سهام شرکت خدمات کیفیت آریا «اس جی اس» به روش مذاکره‌ای نیز مورد تصویب هیات واگذاری قرار گرفت.

عقدایی افزود: از سوی دیگر واگذاری ۴۹ درصد از پتروشیمی مروارید به صندوق ذخیره فرهنگیان و با ارزش ۲۷/۱۵ میلیارد تومان بابت رد دیون مصوب شد. وی در پاسخ به این سوال که نتیجه مزایده شرکت پیستون ایران در چهارشنبه گذشته و همچنین موضوع واگذاری ۵ درصد از سهام بیمه آسیا به سایر مدیران به کجا انجامید؟ اظهار داشت: مزایده ایران پیستون به دلیل عدم ارائه درخواستی انجام نشد.

عقدایی گفت: بر اساس مصوبات آخرین جلسه واگذاری در اسفند سال گذشته‌، واگذاری ۵ درصد از سهام بیمه آسیا لغو و مقرر شد این درصد از سهام به صورت تدریجی در بازار سهام عرضه شود.