فارس - مدیر بازار شرکت بورس از اعمال دستورالعمل جدید اجرایی نحوه انجام معاملات بر روی چند شرکت ‌در روز گذشته و انجام رویه نوین معاملات خبر داد. علی صحرایی با اشاره به دستور دستورالعمل جدید اجرایی نحوه انجام معاملات که در ۱۳ آذرماه به تصویب هیات مدیره سازمان بورس رسید، اظهار داشت: طبق بندهای یک تا سه ماده ۲۵ این دستورالعمل، گره معاملاتی وضعیتی است که در آن یک نماد معاملاتی به‌رغم برخورداری از صف خرید یا فروش، در پایان جلسه معاملاتی حداقل معادل یک برابر حجم مبنا برای شرکت‌هایی با سه میلیارد سهم و بیشتر و دو برابر حجم مبنا برای سایر شرکت‌ها، به علت عدم تقارن قیمت‌های درخواست خرید و فروش، حداقل به مدت ۵ جلسه معاملاتی متوالی مورد معامله قرار نگیرد یا متوسط معاملات روزانه آن در این دوره (به‌استثنای معاملات در بازار معاملات عمده)، کمتر از ۵ درصد حجم مبنا باشد. وی با بیان اینکه این اقدام در راستای افزایش نقدشوندگی سهام شرکت‌های بورسی بوده، ادامه داد: براساس دو بند دیگر هم اگر تمام معاملات یک نماد معاملاتی در ۵ جلسه معاملاتی متوالی در سقف دامنه نوسان روزانه قیمت باشد یا کلیه معاملات یک نماد معاملاتی در ۵ جلسه معاملاتی متوالی در کف دامنه نوسان روزانه قیمت باشد، نماد مزبور مشمول گره معاملاتی می‌شوند. صحرایی با بیان اینکه براساس این مفاد از دیروز چند شرکت مشمول گره معاملاتی شده‌اند، ادامه داد: بنابراین روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های ایران خودرو، پست بانک، پالایشگاه تبریز، پارس الکتریک، کمباین‌‌سازی ‌و پتروشیمی فناوران مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شده و این شرکت‌ها در مرحله پیش گشایش با دو برابر دامنه نوسان قیمت یعنی ۸ درصد بازگشایی شدند. این در حالی است که پس از این مرحله دامنه نوسان بسته می‌شود.

این مقام مسوول با بیان اینکه اعمال دامنه نوسان ۸ درصدی مثبت و منفی سهام این شرکت‌ها یک روزه خواهد بود و از روزهای آینده شرکت‌های دیگری هم ممکن است مشمول گره معاملاتی و این رویه جدید باشند، ادامه داد: با توجه به تغییرات انجام شده در بازگشایی نمادهای معاملاتی که مشمول گره معاملاتی می‌شوند، بهتر است سهامداران برای تصمیم‌گیری از روش‌های تحلیل بنیادی بهره گیرند.

صحرایی در خاتمه تاکید کرد: در این رابطه کارگزاران هم باید از ایجاد سفارش‌های خرید بدون پشتوانه (بدون داشتن دستور خرید) در سامانه بر روی نمادهای معاملاتی خودداری کرده و براساس سفارش‌های واقعی، دستورهای خرید و فروش سهام را وارد سامانه کنند، در غیر این صورت و در صورت حذف سفارش‌ها، مشمول دستکاری در قیمت شده و با کارگزاران متخلف طبق آیین‌نامه انضباطی برخورد می‌شود.