سنا- معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق‌بهادار گفت: شرکت‌های تامین سرمایه نقش‌های متفاوتی را در بازار سرمایه ایفا می‌کنند.

دکتر «احمد احمدپور» با بیان این مطلب افزود: تکامل بازارهای سرمایه و اهمیت تسهیل انتقال سرمایه از عرضه‌کنندگان به مصرف‌کنندگان باعث شد تا شرکت‌های تامین سرمایه در عرصه نظام مالی به وجود آیند. وی مشاوره اجرایی، پذیره‌نویسی و توزیع را مهم‌ترین خدمات شرکت‌های تامین سرمایه عنوان کرد و گفت: این شرکت‌ها در کشورهای پیشرفته در زمینه‌های مختلفی مانند جذب مشارکت، توسعه، انتشار و فروش سهام، ادغام، انتقال و تبدیل بنگاه‌های اقتصادی، مشاوره، افزایش منابع مالی شرکت‌ها، جمع‌آوری و تبادل اطلاعات فعال هستند. دکتر احمدپور با بیان اینکه شرکت‌های تامین سرمایه هم در بازار اولیه (برای تامین مالی شرکت‌ها) و هم در بازار ثانویه (در قالب کارگزار و معامله‌گر) نقش بسزایی را ایفا می‌کنند، افزود: فعالیت تعهد پذیره‌نویسی که در اصطلاح علمی (Under-Writing) نامیده می‌شود، یکی از فعالیت‌هایی است که شرکت‌های تامین سرمایه آن را انجام می‌دهند.

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق‌بهادار اظهار داشت: امروزه شرکت‌های تامین سرمایه فعالیت‌های چشمگیری را در حوزه‌های جدید مالی مانند قراردادهای اختیار معامله (Option)، قراردادهای آتی(Future)، فعالیت‌های بین‌المللی(International)، مدیریت دارایی(Asset Management)، سازماندهی سوآپ‌ها، مدیریت ریسک، ارائه خدمات کارگزاری به عموم و سرمایه‌گذاران نهادی و انجام تحقیقات مالی برای سرمایه‌گذاران شرکت‌ها آغاز کرده‌اند.

وی به اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی اشاره کرد و افزود: در فرآیند خصوصی‌سازی متداول‌ترین روش مورد استفاده در جهان، عرضه سهام واحدهای مشمول واگذاری به عموم مردم است.

معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق‌بهادار ادامه داد: در این روش از خدمات شرکت‌های تامین سرمایه به دلیل ساده بودن روش انجام کار، گسترش مالکیت سهام و مشارکت بیشتر افراد در امر سرمایه‌گذاری روی سهام استفاده می‌شود. دکتر احمدپور با بیان اینکه تحقیقات نشان داده است که جریان واگذاری‌ها در کشورهای در حال توسعه به دلیل نبود شرکت‌های تامین سرمایه با کندی انجام می شود، گفت: ارائه خدمات فنی و مالی از سوی موسسات تامین سرمایه موجب سهولت در واگذاری‌ها می‌شود.

وی افزود: تعیین قیمت پایه سهام برای شرکت‌هایی که سهام آنها برای نخستین بار در بازار عرضه می‌شود، توسط پرسنل مجرب مالی این شرکت‌ها بهتر صورت می‌گیرد علاوه بر اینکه موسسات تامین سرمایه می توانند در رونق هر چه بیشتر بازار ثانویه با انجام فعالیت‌های گوناگون نقش مطلوبی را ایفا کنند.معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق‌بهادار در پایان گفت: شرکت‌های تامین سرمایه می‌توانند نقش انکارناپذیری را در واگذاری سهام شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ داشته باشند.