نایب رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته در بازدید از تالار حافظ با اشاره به اینکه مجلس به‌طور جدی حامی بازار سرمایه است، گفت: حمایت از بازار سرمایه تصمیم استراتژیک نظام و راهبرد خلل ناپذیر مجلس است.
به گزارش «سنا»، حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد صبح دیروز هنگام حضور در تالار بورس اوراق بهادار و در جمع مسوولان و مدیران بورسی و فرابورسی ابراز کرد: مجلس هر نوع اقدام اصولی و منطقی به‌منظور افزایش حجم سرمایه و نقدینگی در کشور را یک گام بلند در راستای تولید ثروت و کاهش فاصله‌های طبقاتی و مشارکت اقشار مختلف مردم در فعالیت اقتصادی می‌داند.
وی ادامه داد: در همین راستا از نهاد بورس کشور و نیروهای متخصص در این عرصه انتظار می‌رود که شرایط را فراهم سازند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نقش این نهاد در فراهم کردن بستر لازم به‌منظور حضور شرکت‌های اقتصادی در بورس و فرابورس و عرضه سهام آنان در تابلو معاملات بورس بسیار با اهمیت است.
ابوترابی‌فرد با اشاره به روند صعودی بازار سرمایه در سال‌های اخیر ابراز کرد: باید تلاش کرد این رشد ادامه یابد و نقدینگی‌های دست مردم به بازار سرمایه هدایت و بخش تولید کشور تقویت شود.
عضو کمیسیون شوراها در مجلس ادامه داد: هدایت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در طول چند ماه گذشته به بورس و فرابورس حکایت از این دارد که این بازار ظرفیت جذب نقدینگی را دارد و تقویت آن می‌تواند مانع از رونق بازارهای کاذب و دلالی طلا، ارز و مسکن ‌شود. ابوترابی فرد افزود: مجلس دغدغه‌های مسوولان بورس، کارشناسان و فعالان این بازار را درک می‌کند و سعی دارد تا با تصمیمات کارشناسی بازار سرمایه را تقویت کند.
وی با اشاره به اینکه تعداد شرکت‌های بورسی باید افزایش یابد، گفت: با وجودی که سازمان خصوصی‌سازی ۷۵ درصد از واگذاری‌های شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی را از طریق بورس انجام داده است اما به ۲۵ درصدی که خارج از بورس واگذار شده منتقد هستیم.
این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: باید سهام تمام شرکت‌های دولتی به صورت شفاف در بورس ارائه شود تا از فساد در این بازار جلوگیری شود، از فعالان اقتصادی و مسوولان بورس انتظار داریم به نحوی برنامه‌ریزی کنند که مردم با اطمینان به خرید سهام اقدام کنند و از این موضوع آسیب نبینند و همچنین نباید اجازه داد که دلالان شرکت مورد نظر خود را وارد تابلوی بورس نمایند و از این راه سوء‌استفاده کنند.
وی ادامه داد: باید مسوولان و فعالان بورس کشور سعی کنند از افت شدید قیمت‌ها با برنامه‌ریزی مشخص اقتصادی جلوگیری کنند. وی ادامه داد: نکته مهم این است که علاوه‌بر بزرگ شدن حجم مبادلات بورس، باید رشد تولید ناخالص داخلی نیز مورد توجه قرار گیرد و در بورس باید عرضه و تقاضای واقعی، قیمت سهام را تعیین کند.
ابوترابی فرد افزود: نکته دیگر این است که باید با وضع قوانین علمی و پایدار از تصمیم‌های اقتصادی ناپایدار که به بازارها ضربه می‌زند جلوگیری کرد و با این مهم زمینه ارتقای بازار سرمایه و رونق کسب و کار را فراهم کرد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره نرخ خوراک پتروشیمی‌ها خاطرنشان کرد: فعالان بورس باید به گزارش نهایی کمیسیون تلفیق توجه کنند. در این گزارش کمیته تخصصی کمیسیون تلفیق سعی کرد به دغدغه‌های فعالان بازار توجه کند البته این طبیعی است که نظرات کارشناسی نمایندگان در زمینه تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها متفاوت است.
وی گفت: البته مصوبه نهایی مجلس در حوزه پتروشیمی و قیمت خوراک این واحدها در راستای حفظ توجیه اقتصادی بنگاه‌ها خواهد بود و کارگروه اقتصادی بر روی این موضوع کار خواهد کرد و امیدوارم خروجی این تصمیمات مجلس به تقویت اقتصاد و تولید منتهی شود.
ابوترابی فرد تصریح کرد: در حال حاضر ایران یک قدرت برتر سیاسی در جهان است و امیدوارم با تلاش فعالان اقتصادی و تقویت بازار سرمایه ایران جزو قدرت‌های اقتصادی برتر دنیا نیز شود و اینکه عنوان می‌شود ایران براساس گزارش فدراسیون جهانی بورس در موضوع افزایش حجم مبادلات بازار سرمایه جزو دو کشور اول دنیا در سه سال اخیر بوده، موفقیت خوبی است که امیدوارم این موضوع با افزایش تولید ناخالص داخلی همراه شود.
سازمان خصوصی‌سازی برای شفافیت بیشتر، از طریق بورس عرضه کند
وی در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه ۷۵ درصد شرکت‌های دولتی وارد بورس شده‌اند، ابراز داشت: بر اساس گزارش سازمان خصوصی‌سازی حدود ۷۵ درصد شرکت‌های دولتی وارد بورس شده‌اند و سهام خود را در تابلو بورس به فروش می‌رسانند که این بیان‌کننده شفافیت و عامل کلیدی برای بزرگ شدن حجم بازار سرمایه است.
ابوترابی ادامه داد: درخواست مجلس از سازمان خصوصی‌سازی این است که در راستای سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و شفاف‌سازی معاملات و از بین رفتن مفاسد این حوزه، تمام معاملاتی که در خصوصی‌سازی کشور اتفاق می‌افتد، در تابلوی بورس صورت گیرد.
وی تاکید کرد: این امر نقش مهمی را در افزایش حجم مبادلات در بازار سرمایه کشور فراهم می‌کند.
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در ادامه به آزادسازی سهام عدالت و امکان سرمایه‌گذاری در بورس اشاره کرد و افزود: این مساله در دستور کار دولت و مجلس قرار دارد و فاصله زیادی با اجرای آن نداریم و امیدواریم با مطالعات انجام شده به تصمیم صحیح در این باره برسیم.
ابوترابی با اشاره به اینکه راه برای عرضه سهام عدالت در تابلو بورس فراهم می‌شود، اظهار کرد: در این صورت شاهد افزایش حجم مبادلات در بازار سرمایه کشور خواهیم بود.
توسعه بازار سرمایه با مشوق‌های دولت و مجلس
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در این جلسه به تشریح عملکرد بازار سرمایه پرداخت و گفت: در صورتی که بخواهیم از عملکرد بنگاه‌های اقتصادی صیانت کنیم باید در تصمیم‌گیری کلان اقتصادی به بازار سرمایه توجه خاص و ویژه‌ای داشته باشیم.
دکتر علی صالح‌آبادی، ادامه داد: جایگاه بازار سرمایه در سطح قابل قبولی ارتقا یافته است و اگر خواستار کسب منفعت برای مردم هستیم با ایجاد فضای اقتصادی پربازده برای بنگاه‌های بزرگ اقتصادی این نفع به سهامداران و مردم خواهد رسید.
وی ادامه داد: در حال حاضر سازمان بورس به عنوان ناظر فعالیت می‌کند و تحت پوشش آن چهار بورس شامل بورس اوراق بهادار تهران، بورس انرژی، بورس کالا و فرا بورس ایران در کشور فعال هستند.
وی با بیان اینکه ۵۰۰ شرکت در بورس و فرابورس ایران پذیرش شده اند، افزود: این شرکت‌ها در ۳۷ صنعت فعالیت دارند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بورس تهران از نظر تنوع صنایع در منطقه از بهترین‌ها به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بورس تهران و فرابورس ایران از نظر تعداد سهامداران بیشترین تعداد سهامدار را در میان کشورهای همسایه دارا است. به طوری که تاکنون هفت میلیون کد سهامداری صادر شده و در صورتی که این رقم را با کشورهای همسایه مقایسه کنیم به جایگاه برتر بورس تهران در این زمینه واقف می‌شویم. به عنوان مثال کشور ترکیه با ۷۵ میلیون نفر جمعیت دارای کمتر از یک میلیون نفر سهامداراست.
وی خاطر نشان کرد: در کشور ما تاکنون ۴۵ میلیون نفر سهام عدالت دریافت کرده‌اند و به زودی این سهام در بازار فرابورس قابل معامله خواهد شد. در صورتی که سهامداران سهام عدالت را در نظر بگیریم، به‌زودی حدود۵۰ میلیون سهامدار در بورس و فرابورس خواهیم داشت.
صالح‌آبادی تصریح کرد: بسیاری از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی از جمله صنایع فولاد، پتروشیمی، سنگ‌آهن، دارو، سیمان و غیره.... در بازار سرمایه پذیرش شده‌اند و سهامشان در بورس معامله می‌شود.
رئیس سازمان بورس افزود: پایداری و ثبات در بازار سرمایه با اهمیت است و توجه بسیاری از مردم به سمت بازار سرمایه جلب شده و امروز کمتر کسی در کشور وجود دارد که با واژه بورس آشنا نشده باشد.
وی به بسته سهام عدالت اشاره کرد و افزود: با آزاد‌سازی سهام عدالت خیلی از افراد با بورس آشنا می‌شوند و این امر نیازمند فرهنگ سازی، آموزش و اطلاع رسانی مردم است.
وی ابراز امیدواری کرد که با مشوق‌های دولت و مجلس سرمایه‌گذاری‌ها در بورس افزایش یابد و بازار سرمایه در بلندمدت با صحت و سلامت پیش رود.
آمادگی بورس برای تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی
مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار در جریان بازدید نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی از تالار بورس تهران گفت: ۵۰ درصد از ارزش بازار سرمایه کشور متعلق به شرکت‌های اصل ۴۴ قانون اساسی است و ۷۵ درصد از معاملات به صورت آنلاین انجام می‌شود.
حسن قالیباف‌اصل ارزش بورس و فرابورس را حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: ۷۵ درصد از واگذاری‌ها از طریق بورس انجام شده که این واگذاری‌ها یا به صورت مستقیم یا به صورت غیرمستقیم بوده است و مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بوده که ۶۰ درصد معاملات توسط افراد حقیقی انجام شده است.
وی با بیان اینکه اگر در قوانین و مقررات کشور ثبات ایجاد شود، تامین مالی از بازار سرمایه کشور افزایش یافته و سرمایه‌گذاری خارجی در این بازار بهبود می‌یابد، به مشکل تامین مالی برخی از طرح‌ها که از سال‌های گذشته آغاز شده است، اشاره و تصریح کرد: تاکنون در حوزه ابزارهای مالی اسلامی اقدامات مناسبی انجام شده و نهادها نیز توسعه یافته‌اند.
قالیباف اصل از آمادگی بورس برای تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی خبر داد و اظهار کرد: جایگاه بورس تهران به گونه‌ای است که براساس اعلام فدراسیون جهانی بورس‌ها طی سه سال گذشته توانسته‌ایم مقام اول یا دوم را از نظر بازده و عملکرد به‌رغم وجود تحریم‌ها کسب کنیم. همچنین اعتماد مردم به این بازار طی سال‌های گذشته افزایش یافته است.
وی بر ضرورت توجه بیشتر به بازار سرمایه کشور تاکید کرد و با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهوری در اجلاس داووس در‌خصوص رونمایی از طرح‌های پتروشیمی و پیشنهاد آن به سرمایه‌گذاران خارجی با نرخ ترجیحی، تصریح کرد: برنامه‌های بلندمدتی برای این بازار وجود دارد.