گروه بورس، هدیه لطفی: همزمان با سومین روز برگزاری نمایشگاه بورس، بانک و بیمه موج کاهش ارزش معاملات در بازار سهام در کلیت بازار سرمایه شکل گرفته و همراه با روند نزولی قیمت سهام اکثر شرکت‌های بورسی، شاخص کل نیز با افت حدود ۴۰۳ واحدی به محدوده ۷۴ هزار واحدی سقوط کرد‌. در جریان معاملات روز گذشته در پی افت سهام گروه‌های پتروشیمی، بانکی، پالایشی، تجهیزات، مخابرات و فولاد، نماگر بازار سرمایه با ثبت افت ۵/۰ درصدی به مرز ۷۴ هزار واحد ورود کرد و در رقم ۷۴ هزار و ۸۳۶ واحدی ایستاد تا به‌این ترتیب بی انگیزگی و نگرانی سرمایه‌گذاران از حضور در بازار سرمایه بیشتر نمایان شود. این در حالی است که روز گذشته ارزش معاملات نیز به زیر ۱۰۰ میلیارد تومان رسید. در جریان معاملات روز گذشته پالایش نفت بندرعباس با تاثیر منفی بیش از ۷۷ درصدی و هلدینگ خلیج فارس نیز با تاثیر منفی بیش از ۵۷ واحدی، بیشترین نقش را در نوسان شاخص داشتند و در کنار آن نزول قیمت سهام مپنا موجب کاهش ۳۷ واحدی نماگر بازار سرمایه شد و در نهایت با تاثیر معاملات بانک صادرات، مخابرات، ملی مس ایران، بانک اقتصاد نوین دماسنج اقتصادی بازار سرمایه به کانال ۷۴ هزار واحدی سقوط کرد.برخی کارشناسان بازار سرمایه علت اصلی این روند کاهشی را ابهامات موجود در بازار می‌دانند و معتقدند که بورس در صورت عدم رفع ابهامات موجود در صنایع مختلف ناشی از مشخص نبودن میزان افزایش قیمت فروش محصولات، همچنان با رکود مواجه خواهد بود.

به‌عقیده مشاور سرمایه‌گذاری تامین سرمایه نوین، با گذشت سه ماه از سال جاری و اجرای مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تاکنون موضوع افزایش قیمت فروش محصولات در صنایع مختلف همچون خودرو، سیمان، مواد لبنی و غذایی و سنگ‌آهن مشخص نشده و همچنان سایه ابهامات بر سر این صنایع سنگینی می‌کند و هر یک از گروه‌های مختلف بورسی منتظر تعیین تکلیف قیمت‌های جدید هستند.

به گفته سیدفرهنگ حسینی، بر همین اساس می‌توان گفت عدم رفع ابهامات مذکور پیرامون صنایع در کنار عدم تلاش و همت دولتمردان و متولیان بازار سرمایه جهت خروج از رکود شکل گرفته در بازار سرمایه بیش از پیش به وضعیت نابسامان فعلی دامن می‌زند.

در حوزه اخبار وضعیت سیاسی کشور نیز خبرهای خوبی پیرامون مذاکرات معاون وزیر امور خارجه با تیم کارشناسی گروه ۱+۵ که طی ۲ روز اخیر برگزار شد نیز منتشر شد که البته سهامداران حتی نیم نگاهی نیز به این اخبار نداشتند.افزون بر این در چند ماه اخیر مشاهده می‌شود که بازار سرمایه هیچ حامی متعهدی ندارد و لذا بورس همچنان بی‌ثبات به حرکت خود ادامه می‌دهد.از سوی دیگر بازار این روزها در کمبود نقدینگی به سر می‌برد ودر واقع ابهامات سیاسی و اقتصادی فراوان موجود در حال حاضر موجب سردرگمی سرمایه‌گذاران، احتیاط بیشتر و در نهایت جمع‌آوری نقدینگی آنها از بازارها شده است.

به گفته وی برخی کارشناسان نیز عامل دیگر این افت را رفتار غیر‌منطقی سهامداران عمده و حقوقی‌های بزرگ در بازار می‌دانند که در چند ماه اخیر بیشترین حجم عرضه را به جای حمایت از سهام شرکت‌های زیرمجموعه داشته‌اند و در واقع ادامه این رفتار از جانب حقوقی‌های بزرگ به هر دلیلی که انجام می‌شود در بلندمدت به اعتماد بازار ضربه می‌زند و لذا باید متولیان بازار به‌یک اقدام عملی و محسوسی در این خصوص بیندیشند و از ادامه عرضه‌های بی‌محابا از جانب حقوقی‌ها بکاهند.

حسینی افزود: اما با این حال در سومین روز نمایشگاه بورس، بازار سرمایه روند منفی روزهای اخیر خود را ادامه داد؛ لیدرها و سهام‌های شاخص بازار با روند نزولی و کاهش قیمت روبه‌رو شدند. گروه پالایشی پس از رشد هفته گذشته، بار دیگر اصلاح قیمتی را شاهد بود. ابهام در این گروه همچنان وجود دارد و شرکت‌های پالایشی هنوز صورت مالی سال ۱۳۹۲ خود را ارائه نکرده‌اند و نماد پالایشگاه‌های تهران و اصفهان با وجود برگزاری مجمع و تصویب افزایش سرمایه همچنان بسته‌اند. گروه خودرویی همچنان تحت تاثیر اخبار افزایش نرخ و تکذیب آن است. با وجودی که شایعات متعددی روز گذشته گروه خودرویی را مثبت کرده بود با این حال صف خرید عرضه شد، اما بازار امروز تحت تاثیر تکذیبیه‌های منتشر شده از سوی شورای رقابت، منفی بود. در این خصوص معاون ناشران بورس تهران اظهار کرد که خودرویی‌ها فعلا متوقف نمی‌شوند‌؛ امیرحمزه مالمیر در حاشیه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه در پاسخ به این سوال که چرا نمادهای خودرویی همانند نمادهای پتروشیمی به دلیل امکان تعدیل‌های با اهمیت متوقف نمی‌شوند، اظهار کرد: شرکت پتروشیمی طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی باید نرخ بیشتری بابت خوراک‌شان دریافت می‌کردند.

وی ادامه داد: اخبار حول محور شرکت‌های پتروشیمی در مجلس به تصویب رسیده بود، اما در خصوص قیمت خودرو اظهارنظرهای فراوانی می‌شود و نرخ‌های متفاوتی تاکنون اعلام شده است اما هیچ کدام قطعی نشده است.

معاون ناشران بورس تهران در پاسخ به این سوال که آیا این نمادها در صورت تصویب شورای رقابت متوقف خواهند شد یا خیر، گفت: در صورتی که تا ۲۰ درصد در سود این شرکت‌ها اثرگذاری داشته باشد، این نمادها برای اعلام تاثیر دقیق آن متوقف خواهند شد.

حسینی، همچنین با اشاره به جزئیات روند معاملات دیروز اظهار کرد: در معاملات دیروز مخابرات و همراه نیز پس از رشد هفته گذشته، اصلاح قیمت را تجربه کردند، رسیدن به نقطه مقاومت تکنیکی از دلایل برگشت قیمت سهام بود. این گروه در انتظار افزایش تعرفه و صدور مجوز نسل سوم به دو اپراتور دیگر از جمله همراه اول است.

وی ادامه داد: گروه پتروشیمی نیز در روند منفی بازار، کاهش قیمت را تجربه کرد؛ هلدینگ خلیج فارس با توجه به حجم مبنای بالا، کاهش اندکی را تجربه کرد. عمده پتروشیمی‌های دیگر بازار معاملات کم حجم و نزولی را تجربه کردند.

پاکشو پس از حدود ۷۵ روز پس از عرضه اولیه، در ۵۰ تومانی قیمت عرضه اولیه قرار دارد.

حسینی در ادامه گفت: گروه بانکی برخلاف اولین روز نمایشگاه، روند منفی به خود گرفت و به جز صف خرید در یکی از نمادها، در سایر نمادها منفی و حتی صف فروش را تجربه کرد. بانک صادرات نیز به محدوده ۹۰۰ ریال رسید.خروج انرژی سپهر از پروژه‌های پتروشیمی پتانسیل‌های رشد سودآوری و ارزش دارایی‌های بانک صادرات را تحت تاثیر قرار داده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بلوک یک درصد عرضه شده توسط خصوصی‌سازی، خریداری نداشت. این بلوک با توجه به شرایط نقد و اقساط، بهای تمام شده بسیار پایینی دارا بود، با این حال حدود ۴۹۰ میلیون سهم آن به صورت بلوکی در بازار معامله شد.

وی گفت: فولاد ارفع نیز پس از برگزاری مجمع و عدم تقسیم سود به دلیل زیان دهی، با وجود دامنه نوسان ۵۰درصد، با کاهش ۴درصد قیمت بازگشایی شد. حسینی درخصوص تسهیلات مسکن نیز اظهار کرد: تسهیلات مسکن سبز پوش بوده‌اند و تلاش‌های متعدد سازمان بورس و فرابورس برای کنترل قیمت این ابزار تامین مالی وام خرید مسکن، هنوز بی نتیجه مانده است و ظاهرا شورای عالی بورس نیز قصد ورود به موضوع و کنترل قیمت تسهیلات را دارد. وی در ادامه گفت: گروه غذایی، دارویی و سیمانی نیز روند نزولی ادامه داری را تجربه می‌کنند. دولت با هرگونه افزایش قیمت پس از اجرای مرحله دوم هدفمندی مخالف است و انتظار می‌رود تا پایان ماه رمضان اجازه افزایش قیمت داده نشود. سیمان نیز با موجودی بالای کارخانجات در محدوده ۱۵ میلیون تن روبه‌رو است. حسینی در ادامه افزود: اما در حاشیه این موضوع، شایعاتی در خصوص افزایش دامنه نوسان برخی محصولات پتروشیمی در بورس کالا شنیده می‌شود که می‌تواند منجر به کاهش قیمت بورس کالا و بازار آزاد شود. از سوی دیگر، قیمت فلزات در بورس کالا روند خنثی و ضعیفی را دنبال می‌کند‌. نماد گروه فولادی و سنگ‌آهنی نیز تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است.

وی معتقد است: با توجه به رسیدن به اواخر فصل مجامع برخی شرکت‌ها، تعداد نمادهای متوقف افزایش داشته و توجه سرمایه‌گذاران به مجامع شرکت‌ها معطوف شده است و همزمانی برگزاری نمایشگاه بورس در روزهای کاری این هفته، کانون توجه بسیاری از فعالان و مدیران بازار سرمایه را به سوی نمایشگاه تمرکز ساخته است. حسینی ادامه داد: این در حالی است که انتظار برخی از سرمایه‌گذاران روند مثبت بازار در روزهای نمایشگاه بوده که محقق نشده و این امر حجم معاملات را تحت تاثیر قرارداده است و حجم معاملات بازار همچنان ضعیف و زیر ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است. دیروز بانک صادرات با دادوستد حدود ۵۰۰ میلیون سهم، بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد و به‌این ترتیب حجم کل معاملات به استثنای مبادلات وبصادر به ۲۸۰ میلیون سهم رسید.

رکود، بورس را کم عمق کرد