گروه بورس- محبوبه مغانی: روز گذشته شاخص کل بورس تهران با ۲۰۱ واحد افت یک افت دیگر را در کارنامه خود ثبت کرد و تغییر سکاندار بازار سرمایه و قرار گرفتن ریاست جدید سازمان بورس هم منجر به آغاز روند رو به رشد بازار نشد. قبل از مراسم تودیع و معارفه آقای رئیس، گمانه‌زنی‌ها که حاکی از حضور ۱۷ شرکت حقوقی در حمایت از بازار و سهامداران بود؛ رنگ واقعیت به خود نگرفت. در حال حاضر فعالان بازار سرمایه روزهای سختی را در کوتاه‌مدت پیش‌بینی می‌کنند؛ شرایط سخت حاکم بر بنگاه‌ها که پیش‌بینی هر‌گونه افزایش درآمدی را از سوی آنها رد می‌کند، با این حال مولفه‌های حمایت بلندمدت از بورس کم نیست و پیش‌بینی‌های روشنی از روند بلندمدت وجود دارد. در چنین شرایطی روز گذشته نوسانات حاکم بر قیمت سهام هلدینگ خلیج فارس به نقطه ضعف این بازار تبدیل شد؛ به گونه‌ای که به رغم اقدامات سهامدار عمده فارس در جهت حمایت از این سهم، شاخص از گزند این سهم ۲۵ هزار میلیارد ریالی در امان نماند، به‌طوری که این نماد پس از اختصاص دادن رتبه نخست ارزش معاملات روز گذشته به خود، سرانجام در پی نوسانات مثبت و منفی، به تنهایی موفق شد تا بیش از ۳۷ واحد از رقم شاخص بکاهد. بر این اساس روز گذشته، ۵۰ میلیون سهم به ارزش ۱۷۱ میلیارد تومان در بورس مورد معامله قرار گرفت تا در پی این معاملات بیش از ۲۰۱ واحد از رقم تپیکس کاسته شود. به گزارش «دنیای اقتصاد»،‌ کارشناسان معتقدند به‌رغم شرایط ضعیف بورس در کوتاه‌مدت، انتظارات مثبتی از این بازار در بلندمدت وجود دارد. با این حال این روزها در مقابل کاهش محسوس حجم و ارزش معاملات بازار سرمایه، انتشار اوراق مشارکت وزارت راه و شهرسازی با سود سالانه ۲۲درصد روزشمار بورس را در برابر یک نگرانی دیگر قرار داد. یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، در بررسی وضعیت بازار سرمایه، آغاز روند نزولی بازار سهام را به

۱۲ ماه پیش نسبت داد که از آن زمان مشکلات حاکم بر این بازار کما‌کان ادامه دارد؛‌ اگر چه در برخی موارد این مشکلات کمی کاهش یافته است، اما بلافاصله تهدیدی جدید برای بورس پدیدار شده تا این بی‌ثباتی همچنان تا این لحظه استمرار داشته باشد.

وی یادآور شد:‌ مشکلات بازار سرمایه با مساله نرخ خوراک پتروشیمی آغاز شد و با مساله شرکت‌های پالایشی ادامه یافت و اخیرا هم ریسک‌های جدیدی پیش روی این بازار قرار گرفته است.

مهدی ساسانی در مرور وضعیت بازار سرمایه در یک ماه اخیر، به مساله بودجه سال ۹۴ دولت، کاهش قیمت جهانی نفت، رشد قیمت دلار و طلا و نرخ سود سپرده در سررسیدهای زیر یک سال اشاره و اضافه کرد:‌ از آنجا که سرمایه همواره از خاصیت ریسک‌گریزی برخوردار است، بنابراین با افزایش میزان ریسک در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاران اقدام به خروج نقدینگی خود کرده و آن را در یک محیط امن‌تر وارد می‌کنند. بر این اساس وی به خروج نقدینگی از بازار سرمایه پس از نتیجه مذاکرات اخیر اشاره کرد و در پی آن در بررسی مقصد این نقدینگی، قیمت دلار را مورد اشاره قرار داد. این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد:‌ رشد قیمت دلار در یک ماه گذشته از محدوده ۳۲۰۰۰ ریال به محدوده ۳۵۷۰۰ ریال ابتدا این شائبه را ایجاد می‌کند که شاید این نقدینگی در حال ایجاد تقاضای کاذب در این بازار است؛ اما باید به این مساله توجه داشت که در برابر روند کاهشی قیمت نفت،‌ رشد قیمت دلار اجتناب‌ناپذیر است.

اگرچه وی رشد ۱۰ درصدی دلار در سالی که نرخ تورم از سوی دولت ۱۴ تا ۱۸ درصد اعلام می‌شود را چندان غیر‌منطقی ندانست؛ با این حال ادامه داد:‌‌ باید قبول کنیم در صورت جذابیت دلار، باید منتظر ورود نقدینگی به این بازار بود که خود این موضوع می‌تواند از اثرات تورم‌زایی برخوردار باشد.

وی در این میان توجه به نرخ سود سپرده را ضروری دانست که همواره به‌عنوان رقیب بورس مطرح بوده است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، نرخ سود سپرده‌های بانکی اگر چه در دوره‌های یک ساله در نرخ ۲۲ درصدی تثبیت شده اما در دوره‌های ۶ و ۹ ماهه با ۲ درصد رشد همراه بوده است، وی پیش‌بینی کرد با توجه به کاهش بهای نفت و کسری بودجه دولت در سال ۹۴،‌ در آینده نزدیک دولت ناچار به فروش اوراق مشارکت با نرخ ۲۲ درصدی می‌شود؛ مساله‌ای که می‌تواند بخش زیادی از نقدینگی را روانه بازار این اوراق کند.

ساسانی تصریح کرد:‌ البته اهالی بازار از دیر‌باز معتقد بودند که با کاهش نرخ سود سپرده،‌ بازار سرمایه می‌تواند به‌عنوان بهترین مکان برای جذب نقدینگی تلقی شود؛ ولی این مساله زمانی رنگ واقعیت به خود می‌گیرد که ریسک‌های بازار نیز کاهش یابند؛ بنابراین الزاما با کاهش نرخ سود سپرده نمی‌توان قبول کرد که سرمایه‌ها وارد بورس خواهند شد.

وی پیش‌بینی کرد که این سرمایه می‌تواند از بانک‌ها خارج و روانه بازارهای کالایی شود که با توجه به نزدیک شدن به پایان سال، این مساله می‌تواند تورمی جدید را پیش روی دولت قرار دهد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اگر چه این روزها شاخص در محدوده ۶۹ هزار تا ۷۰ هزار واحد کمی آرام گرفته است، اما هنوز تهدیدی به نام بازگشایی نماد شرکت‌های پالایشی پیش روی این بازار قرار دارد؛ بنابراین با توجه به ابهامات موجود و کاهش قیمت سهام موجود در بازار سرمایه نباید انتظار داشت که هنگام بازگشایی نماد پالایشی‌ها،‌ رشد قیمتی برای این گروه رخ دهد. وی اضافه کرد:‌ ضمن آنکه تاثیر‌پذیری شدید شاخص از این گروه باعث می‌شود اهالی بازار یک افت دیگر برای شاخص کل را در نتیجه این بازگشایی احتمالی پیش رو داشته باشند.

ساسانی تصریح کرد: البته شاید لازم باشد بازار را از دو دید کوتاه‌مدت و بلند‌مدت مورد ارزیابی قرار‌ داد تا چندان هم سیاه‌نمایی نکرده باشیم چرا‌که از نگاه بلند‌مدت با توجه به تغییراتی که در ریاست سازمان بورس اتفاق افتاده است باید کم‌کم در انتظار نگرش تیم جدید در راستای بهبود اوضاع بازار باشیم تا بلکه برخی از ریسک‌های تحمیل شده به بازار کاهش یابد. وی ادامه داد:‌ بدیهی است این امر نمی‌تواند در کوتاه‌مدت رخ دهد و تحقق آن نیاز به صرف زمان دارد؛ از سوی دیگر باید قبول کرد که افت چند ماه اخیر در اکثر سهم‌ها باعث شده است بسیاری از شرکت‌ها در قیمت‌های جذابی برای سرمایه‌گذاری با دید بلند‌مدت قرار گیرند. بر این اساس این کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کرد که آینده بورس با افق

دو ساله بازدهی بسیار مناسبی را به سهامداران خود هدیه دهد؛ البته تعداد افرادی که این روزها با دید کوتاه‌مدت در بازار سرمایه حضور دارند نیز کم نیست که به دلیل نبود عمق کافی در بازار سرمایه و نوسانات شدید گاه این افراد به جای سود با ضرر مواجه می‌شوند. در این راستا وی به این سرمایه‌گذاران توصیه کرد که از سرمایه‌گذاری در صنایعی که از شناخت کافی در آن برخوردار نیستند، خودداری کنند و با توجه به نزدیکی به گزارش‌های فصلی دقت بیشتری در این امر داشته باشند. ساسانی معتقد است: با وجود دوران رکود اقتصادی که در سه ماه سوم سال نیز برای برخی از شرکت‌ها وجود داشته است و عدم بهبود محسوس در روابط سیاسی نمی‌توان انتظار بالایی از گزارش‌های ۹ ماهه برای برخی از شرکت‌ها داشت، بر این اساس بهتر است با نگاهی باز‌تر نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام کنیم.