گروه بنگاه‌های اقتصادی: مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر از برنامه ورود این شرکت به فرابورس لندن خبر داد. غلامرضا سلیمانی از شفافیت کامل، برخورداری شرکت از سوددهی، عدم برخورداری از بندهای حسابرسی از جمله الزامات حضور در بورس‌های خارجی نام برد و افزود: در این راستا شرکت سرمایه‌گذاری غدیر از شش ماه گذشته گام‌های اساسی را در این زمینه برداشته است. وی تصریح کرد: در این راستا با سرمایه‌گذاری ۲۷ هزار میلیارد تومانی در شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در نظر داریم تا این دارایی به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد. به تعبیری واضح‌تر در افق ۵ ساله تلاش خواهد شد تا ارزش دارایی‌های شرکت به رقم ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد. وی به علاقه‌مندی این شرکت به حضور در بورس‌های خارجی اشاره کرد و افزود: بر این اساس شرکت به منظور تحقق این امر و تکمیل ساختارهای خود، گام‌های اساسی برداشته است. سلیمانی تصریح کرد: در واقع تلاش می‌کنیم تا با حضور در فرابورس لندن، منابع خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور را هم جذب کنیم. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با اشاره به سرمایه سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی (معادل رقمی بیش از ۱.۱میلیارد دلار)، ارزش بازار این شرکت را حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان ارزیابی کرد و گفت: ۷۹ درصد از سهام این شرکت در مالکیت صندوق‌های بازنشستگی قرار دارد. وی با اشاره به ذخیره و درآمد صندوق‌های تامین اجتماعی یا بازنشستگی از محل حق بیمه افراد شاغل، اظهار کرد: به غیر از آن بخشی از درآمدها که باید صرف درمان و بازنشستگی این افراد شود، اگر این صندوق‌ها برای منابع نقدینگی خود برای آینده بازنشسته‌ها برنامه‌ای نداشته باشند، تورم و کاهش قدرت خرید این منابع آنها را با بروز مشکل مواجه خواهد ساخت. وی ادامه داد: براین اساس اکثر صندوق‌های فعال سعی دارند تا با ایجاد شرکت‌های سرمایه‌گذاری، درکنار حفظ ارزش پول خود، زمینه ارتقای ذخایر بیمه‌شدگان و بهبود معیشت خانواده‌های آنان را فراهم کنند.

وی تصریح کرد: به ویژه در ایران برای حفظ و ایجاد ارزش افزوده نقدینگی بازنشستگان، این سرمایه‌ها باید در قالب شرکت‌های سرمایه‌گذاری به منظور ورود به پروژه‌ها و در نهاد‌های سودده، سرمایه‌گذاری شوند. سلیمانی عملکرد شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در افزایش ارزش افزوده بازنشستگان را مناسب ارزیابی کرد و گفت: افزایش سرمایه این شرکت از یک میلیارد تومان در سال ۱۳۷۰ به سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تنها از محل سودآوری شرکت انجام شده است. وی با اشاره به فعالیت این شرکت در قالب شش هلدینگ و رشته، از بورسی بودن اکثر شرکت‌های تابعه غدیر به‌عنوان مزیتی یاد کرد که منجر به شفافیت این شرکت‌ها شده است. سلیمانی در این میان به هلدینگ سیمانی غدیر اشاره کرد که از مجموع تولید ۷۹ میلیون تن سیمان در کشور، تولید ۱۰ میلیون تن آن را بر عهده دارد. وی با بیان اینکه از تولید ۱۰ میلیون تنی، ۲.۵ میلیون تن از سیمان مجموعه غدیر صادر می‌شود، به برنامه افزایش تولید سیمان در کشور اشاره کرد و گفت: در پی اجرا و بهره‌برداری طرح‌های توسعه سیمانی، میزان تولید سیمان در کشور به ۱۰۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر افزایش تولید سیمان کشور را به‌عنوان مزیتی برای ایران نام برد که این امر باعث می‌شود تا کشورمان درمیان کشورهای منطقه به بزرگ‌ترین‌ تولید‌کننده سیمان تبدیل شود. وی اضافه کرد: در حال حاضر نیز بیش از ۱۰ میلیون تن از سیمان ایران به کشورهای مختلف واقع در آسیا، آفریقا و آسیای جنوب شرقی صادر می‌شود. سلیمانی مهم‌ترین مساله در صادرات سیمان را حمل و نقل دانست و گفت: هندوستان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین‌ صادرکنندگان سیمان در تلاش است تا قیمت‌گذاری سیمان را به‌صورت انحصاری در سطح جهان در دست داشته باشد، برای تحقق این امر هم حتی حاضر است سیمان را با نام و برندی غیر از کشور خود، صادر کند.

حمایت‌های غدیر در تکمیل زنجیره فولاد

وی در ادامه اظهارات خود، به برخورداری ایران از معادن غنی از جمله سیلیس، سنگ‌آهن، منگنز و نیکل اشاره کرد و گفت: با توجه به کمبود تولید گندله در تولید زنجیره فولاد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در نظر دارد در این بخش نیز به سرمایه‌گذاری بپردازد تا به این واسطه با اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود که شامل حدود ۵ میلیون تن گندله است، بخشی از نیاز کشور را برآورده سازد.

گامی برای جذب سرمایه‌های خارجی

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر درخصوص برنامه‌های این مجموعه برای جذب سرمایه‌های خارجی، از ایران به‌عنوان کشوری یاد کرد که به دلیل برخورداری از پتانسیل‌های بالا در بخش سرمایه‌گذاری و تولید، از بازدهی بالایی نسبت به دیگر کشورها برخوردار است. وی بخشی از این مساله را به علت ظرفیت‌های خالی و استفاده نشده موجود در کشور دانست. این خبره بازار سرمایه با مقایسه بازدهی سرمایه‌گذاری در ایران با کشورهای اروپایی و منطقه خاورمیانه، از وجود پتانسیل‌های بالا در بخش‌هایی چون معادن به‌عنوان فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری در کشور یاد کرد که سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها را با بازدهی‌های بالایی برخوردار خواهد ساخت. سلیمانی در بیان بالا بودن بازده سرمایه‌گذاری‌ها در بورس تهران، به بازدهی ۷۰ تا بیش از ۱۰۰ درصدی بورس تهران در سال گذشته اشاره کرد. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر کاهش شاخص بورس در شرایط کنونی را هیجانی و گذرا توصیف کرد و از شرکت‌های سرمایه‌گذاری به‌عنوان موتورهای محرک اقتصاد ملی نام برد که با جذب سرمایه و منابع خارجی و انتقال این منابع به صنایع پایین‌دستی، باعث حرکت آنها می‌شوند.