گروه بورس - زهرا رحیمی: شاخص کل بورس تهران روز گذشته در اثر غلبه عرضه بر تقاضای سهام به خصوص در گروه فرآورده‌های نفتی با افت حدود ۱۰۰ واحدی (معادل ۱۶/ ۰ درصد) مواجه شد تا زیان این بازار از ابتدای سال به ۳۵/ ۰ درصد برسد. کاهش شدید قیمت نفت در روزهای اخیر و رسیدن قیمت آن به بشکه‌ای ۳۵دلار، روند نزولی بورس را تشدید کرد و این در حالی است که دیگر بورس‌های خاورمیانه نیز در پی کاهش چشمگیر قیمت نفت خام که بزرگ‌ترین‌ منبع درآمد کشورهای این منطقه به شمار می‌رود، روز گذشته با نوسان منفی مواجه شدند.

در ساعات ابتدایی معاملات بازار دیروز نگرانی از کاهش شدید بهای جهانی نفت و احتمال تداوم آن در روزهای آینده در بین فعالان بازار سهام منجر به تشدید روند نزولی در معاملات بازار سهام شد به‌طوری که نوسان منفی سهام شرکت‌های مرتبط با قیمت کالاهای جهانی نظیر پالایشگاه‌ها و تولیدکنندگان فلزات اساسی اصلی‌ترین نقش را در افت شاخص کل بورس تهران ایفا کردند و تقاضا تنها در نمادهای کوچک‌تر و برخی شرکت‌های خدماتی (البته بدون تفاوت خاصی نسبت به روز‌های اخیر) به چشم می‌خورد. در همین حال، با نزدیک شدن به نشست حکام در روزهای آتی و افزایش احتمال بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی، انتظارها به اجرای عملی توافقات موکول شده است. انتظاری که به اعتقاد کارشناسان در صورت رسیدن به یک نتیجه مثبت می‌تواند فارغ از بحث افت قیمت در بازارهای کالایی و همچنین کاهش بودجه کشور تحرکات مثبتی را برای سهامداران بورس تهران رقم بزند.

در بازار چه گذشت؟

شاخص کل بازار سهام کشور روز گذشته با ثبت افت ۱۶/ ۰درصدی به رقم خود در پایان سال ۹۳ نزدیک شد و به این ترتیب زیان این بازار در بازه سالانه به ۱۸/ ۱ درصد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افت ۱۴ واحدی معادل ۱۶/ ۰ درصد مواجه شد و رقم ۹ هزار و ۶۴۲ واحدی را در کارنامه خود به ثبت رساند. در جریان معاملات دیروز گروه فرآورده‌های نفتی با افت شدید در نمادهای زیر مجموعه خود به خصوص «شبندر» و «شپنا» بیشترین ریزش را به نماگر بازار سهام تحمیل کرد. پس از این دو نماد، شرکت‌های «فولاد» و «فملی» قرار داشتند. این موضوع یک بار دیگر سایه افت قیمت در بازارهای جهانی را بر بورس تهران یادآوری می‌کند. در سوی دیگر نماد «وغدیر» مانع ریزش بیشتر شاخص کل شد.

در ادامه روند روز‌های اخیر، بازار دیروز نیز شاهد رکود چشمگیری در معاملات بازار سهام بود به‌طوری که مجموع ارزش معاملات در بورس و فرابورس کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان بود.در بورس تهران حدود ۲۴۹ میلیون و ۲۳۶ هزار سهم به ارزش حدود ۵۲۰ میلیارد و ۷۰۱ میلیون ریال معامله شد.بررسی حجم و ارزش معاملات این بازار نسبت به میانگین یک ماه گذشته افت حدود ۵۳درصدی را در هر دو متغیر نشان می‌دهد.تعداد معاملات نیز با افت بیش از ۵۲ درصدی نسبت به یک ماه گذشته به رقم حدود ۲۱ هزار و ۷۹۵ رسید. دیروز شرکت‌های کوچک قند قزوین، کنتورسازی و تامین ماسه ریخته‌گری مورد توجه بازار قرار گرفتند و در صدر نماد‌ها با بیشترین تقاضا قرار گرفتند در مقابل بانک کارآفرین، پالایشگاه بندرعباس و سیمان اصفهان بیشترین عرضه را به خود اختصاص دادند.

نماگر فرابورس ایران نیز همانند شاخص کل بورس تهران در پی معاملات منفی در نمادهای زیر‌مجموعه گروه فرآورده‌های نفتی در پی نگرانی از افت شدید قیمت نفت با افت ۸/ ۳ واحدی معادل ۷۶/ ۰ درصد مواجه شد و زیان خود از ابتدای سال را به ۴۸/ ۱۵درصد رساند. بر این اساس در جریان معاملات دیروز این بازار سه نماد «شتران»، «مارون» و «شاوان» بیشترین تاثیر منفی را بر آیفکس داشتند.در مقابل اما دو نماد «هرمز» و «وگردش» در صدر نمادها با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص قرار گرفتند. در معاملات روز گذشته فرابورس حدود ۶۴ میلیون و ۹۵۲ هزار سهم به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیارد و ۷۶۱ میلیون ریال معامله شد که نسبت به روز گذشته با افت حدود ۴۰ درصدی در حجم و افت حدود ۷۲ درصدی در ارزش معاملات همراه بوده است.