گروه اقتصاد بین‌الملل: دومنیک بوکور اینگرام دو دهه قبل پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی یک چمدان پر از پول را برای خرید سهام به بورس مسکو برد. اکنون او قصد دارد همین کار را در بورس ایران انجام دهد. به گزارش دیلی میل، این فرد انگلیسی روز یکشنبه، یک روز پس از اعلام لغو تحریم‌های ایران با یک گروه سرمایه‌گذاری ایرانی به نام تورکوئیز پارتنرز، صندوق مشترک تاسیس کرد. او اما تنها فردی نیست که چنین اقدامی می‌کند. کلمنته کاپلو مدیرعامل شرکت انگلیسی استارجئون کپیتال، در ماه دسامبر اولین سهام را برای صندوق جدید ایرانی خود خریداری کرد. او از پول داخل ایران و نقل و انتقالات پیچیده‌ای که اکنون دیگر پس از لغو تحریم‌ها لازم نیست، برای این خرید استفاده کرد و اکنون امیدوار است ماه آینده خرید سهام برای سرمایه گذاران اروپایی را آغاز کند.

بوکور اینگرام می‌گوید: «فرصت‌هایی که در ایران می‌توانید به دست آورید در هیچ جای دیگر وجود ندارد. بازارهای دیگری که به تازگی باز شده‌اند مانند میانمار، کوبا یا اتیوپی حتی بازار سهام ندارند.» بوکور دو سال قبل به ایران سفر کرد تا چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در این کشور را بررسی کند. ایران با جمعیت حدود ۸۰ میلیون نفری از کشورهای با درآمد متوسط به شمار می‌رود. جمعیت ایران تحصیل کرده است و تولید ناخالص داخلی آن حدود ۴۰۰ میلیارد دلار است که از کشورهایی مانند تایلند یا آفریقای جنوبی بیشتر است. بورس ایران به دلیل پایه صنعتی گسترده این کشور بسیار متنوع است و از این نظر با دیگر صادرکنندگان نفت منطقه متفاوت است. در بورس این کشورها سهام شرکت‌های انرژی و پتروشیمی همچنین شرکت‌های مالی عرضه می‌شود. تعداد شرکت‌های عرضه شده در بورس ایران اغواکننده است. سهام بیش از ۶۰۰ شرکت در دو بازار سهام بورس تهران و فرابورس عرضه شده‌اند. صندوق مشترک بوکور اینگرام حدود ۵۰ میلیون دلار از ۱۸ سهام عرضه شده در بورس تهران را در اختیار دارد.

کاپلو که با یک حق‌العمل کار داخلی همکاری می‌کند و یک تحلیلگر بورس فارسی زبان نیز استخدام کرده است، می‌گوید: «روابط سرمایه‌گذاران خیلی خوب توسعه نیافته است. فقط برخی از آمارهای مالی به انگلیسی منتشر می‌شود، در حالی که گزارش‌های سالیانه و تحلیل‌ها به فارسی منتشرمی‌شود.» صندوق‌های سرمایه‌گذاری کوچک غیر آمریکایی با مشکلات ناشی از تحریم‌هایی که دولت آمریکا لغو نکرده است، چندان مواجه نیستند و برای تعامل با ساختارهای پیچیده مربوط به مالکیت خارجی‌ها در بورس نسبت به سرمایه گذاران بزرگ، انعطاف پذیرتر عمل می‌کنند. اما خیلی‌ها هنوز محتاط هستند. اقتصاد ایران سال‌ها تحت تاثیر مجموعه پیچیده‌ای از محدودیت‌ها قرار داشته است. سازمان ملل و اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای را لغو می‌کنند آمریکا هم مهم‌ترین محدودیت‌ها علیه بازیگران غیر آمریکایی را برداشته، اما آنها را علیه بازیگران آمریکایی حفظ کرده است.

خالد عبدالمجید از موسسه سرمایه‌گذاری بوتیک در این باره می‌گوید: «مانند بسیاری دیگر، ما از اینکه طلایه‌دار ورود به بازار ایران باشیم، احتیاط می‌کنیم و آمریکا هم هنوز همه جزئیات را روشن نکرده است باید مدتی منتظر ماند و اوضاع را رصد کرد.»