مورگان شوستر

سال ۱۲۹۰- مورگان شوستر خزانه‌دار کل ایران برای اجرای تصمیمات خود مبنی بروصول مالیات معوقه از متنفذین مبادرت به تشکیل نیروی انتظامی کرد و نام آن را ژاندارمری خزانه گذاشت. در این سازمان ده صاحب منصب خارجی و ۳۵ صاحب منصب ایرانی وجود داشتند. ریاست ژاندارمری خزانه به ماژور استوکس اتاشه نظامی سفارت انگلیس سپرده شد. سال ۱۲۹۹- شورای جامعه ملل به شکایت ایران در مورد بمباران و اشغال بندرانزلی توسط شوروی رسیدگی کرد و سرانجام توصیه کرد مساله را دوستانه بین خود حل و آن را فیصله دهند.

سال ۱۳۰۰- واحدهای ژاندارمری شامل نیروهای سوار، پیاده و توپخانه در شهر مشهد به دستور کلنل محمدتقی‌خان به منظور قدرت نمایی رژه رفتند.

سال ۱۳۰۰- ساعدالدوله فرزند سپهسالار تنکابنی با حمایت معزالسلطنه، اسعدالسلطنه و حاج‌محمد جعفر سر از اطاعت حکومت مرکزی پیچیدند و بنای طغیان و شورش را گذاشتند و شهر تنکابن را به تصرف درآورده آماده حمله به تهران شدند. بعضی از شهرهای مازندران نیز توسط سرکشان محلی تصرف شد احسان‌الله خان نیز اردویی تشکیل داد و به جنگ با نیروی دولتی پرداخت.

سال ۱۳۰۵- سیدحسن تقی‌زاده به ریاست غرفه ایران در نمایشگاه فیلا دلفی انتخاب شد. دولت مبلغ ۷۵ هزار تومان برای مخارج غرفه اعتبار داد.

سال ۱۳۰۵- مستوفی الممالک رییس الوزراء به علت تعدیات و تجاوزاتی که نسبت به عالم دیانت و عقاید فرق مسلمین از مدتی قبل به عمل آمده بود، اعلامیه‌ای صادر کرد و مراتب تاسف و تالم خود و ملت ایران را ابراز کرد و از مسلمین جهان درخواست کرد که باید جلوی این گونه اعمال دوران جاهلیت و توحش گرفته شود.

سال ۱۳۰۹- معاملات تجاری ایران با تمام دول براساس معامله متقابله قرار داده شد و وزارت اقتصاد لایحه‌ای تنظیم و به مجلس شورای ملی تقدیم کرد.

سال ۱۳۱۸- خط آهن گرمسار به سمنان با حضور هیات وزیران و نمایندگان مجلس توسط نخست وزیر گشایش یافت. طول این خط ۱۱۳ کیلومتر است. مجموع هزینه ساختمانی این خط ۷۴ میلیون ریال شده است.

سال ۱۳۲۰- با تصویب مجلس جمع اسکناس‌های در گردش بانک ملی تا دو هزار میلیون ریال افزایش یافت. تا آن تاریخ جمع اسکناس‌های منتشره یک میلیارد و پانصد و پنجاه هزار ریال بود.

سال ۱۳۲۷- آیت‌الله کاشانی بیانیه شدیداللحنی علیه هژیر منتشر کرد و نمایندگانی را که به وی رای داده بودند، به شدت مورد انتقاد قرار داد.

سال ۱۳۳۷- راه‌آهن جدید تبریز جلفا گشایش یافت.

سال ۱۳۳۸- مهندس محمدعلوی، عضو کمیته مرکزی حزب توده که دادگاه نظامی او را به اعدام محکوم کرده بود، تیرباران شد.

سال ۱۳۵۴- ایستگاه تلویزیون آمریکا در مبارک آباد تهران آتش گرفت.