اوایل نوامبر زادروز دو فیلسوف فرانسوی «ژرژ سورل» و «موریس بلاندل» و سالروز درگذشت نویسنده و اندیشمند نامدار جورج برنارد شاو (متولد ایرلند) است که در 94 سالگی در 1946 فوت شد.

سورل که در ۱۸۶۱ به دنیا آمده بود و ۷۵ سال عمر کرد، مشوق فعالیت‌های انقلابی بوده، ولی تاکید دارد که انقلاب در زمان و مکان درست باید به عمل آید. وی از هواداران سندیکالیسم و ایجاد اتحادیه‌های حرفه‌ای (به طریقه دموکراتیک و بدون مداخله دولت) بوده است.


تاسیس نخستین ایستگاه رادیویی
نخستین ایستگاه رادیویی جهان به مفهوم امروزین آن، اوایل نوامبر ۱۹۲۰ در شهر پیتسبورگ ایالت پنسیلوانیای آمریکا آغاز به کار کرد. صدای این ایستگاه که هنوز سرگرم کار است در همان نخستین روز در کانادا هم شنیده شد. این ایستگاه از همان نخستین روز برنامه منظم پخش اخبار، موزیک و گفتار داشت و هر ۱۵ دقیقه یک بار ساعت دقیق را اعلام می‌کرد. این ایستگاه که «ک. دی. ک. ا» نام دارد توسط کمپانی صنایع الکتریک وستینگهاوس از دکتر فرانک کنراد Frank conrad سازنده آن (که یک مهندس برق بود) خریداری و در پشت بام ساختمان شرکت به کار انداخته شده بود. دکتر کنراد قبلا این ایستگاه را در گاراژ خانه اش برقرار کرده و فقط ساعت دقیق را اعلام می‌کرد. نخستین خبری که از رادیو تازه اعلام شد وضعیت رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بود که همان روز (دوم نوامبر ۱۹۲۰) برگزار شده بود. اولین آگهی که از این ایستگاه پخش شد مربوط به فروش اسباب بازی بود. این رادیو که با موج متوسط شروع کرده بود بعدا موج کوتاه را هم اضافه کرد. کمپانی وستینگهاوس دو دهه پیش شبکه تلویزیونی سی بی اس را خریداری کرده و قدیمی ترین رادیو دنیا نیز وابسته به این شبکه شده است.
قبل از رادیو «ک.دی.ک.ا» هم فرستنده رادیویی ساخته شده بود، ولی جنبه آزمایشی، موقت و نمایشی داشتند. برای مثال: یکم آگوست 1920 رادیو «دبلیو.دبلیو.وی» در شهر دیترویت آغاز به کار کرده بود ولی منحصرا خبر پخش می‌کرد و اختصاصی بود (اختصاص به پخش خبر داشت، نه برنامه دیگر از جمله اعلان). در همان سال رادیو مونترال کانادا نیز آغاز به کار کرده بود. در برخی از کتب تاریخ صنعت و تکنولوژی از رادیو مونترال به عنوان نخستین رادیو قاره آمریکا نام برده شده است.

نخستین جنگ تریاک آغاز شد


در این روز در سال 1839 میان انگلستان و چین جنگ آغاز شد که به جنگ اول تریاک معروف شده است. انگلیسی‌ها مدت‌ها بود که تریاک محصول هند را که زیر نظر خودشان تولید می‌شد به چین صادر می‌کردند و چینیان بامصرف این تریاک معتاد می‌شدند. چینیان ساکن بنادر محل تخلیه کشتی‌های انگلیسی که متوجه خطر خانمان برانداز اعتیاد به تریاک و توطئه انگلیسی‌ها شده بودند به‌پاخاستند و صندوق‌های تریاک را به دریا ریختند که بهانه جنگ قرار گرفت. این جنگ که دو سال طول کشید به پیروزی انگلیسی‌ها به دلیل داشتن اسلحه برتر انجامید.جنگ با حمله دو «فری گیت» انگلیسی به کشتی‌های چینی و غرق کردن بسیاری از آنها آغاز شد. شکست چین در این جنگ سبب شد که انگلیسی‌ها امتیازات ارضی و نفوذی متعدد در چین به دست آورند.

کودتای خانوادگی در کشور سعودی
اوایل نوامبر سال ۱۹۶۴ ملک سعود (سعود ابن عبدالعزیز) دومین پادشاه کشور سعودی در یک کودتای خانوادگی از مقام خود برکنار و به خارج تبعید شد. وی پس از پدرش که موسس کشور سعودی بود، یازده سال بر این کشور پادشاهی کرده بود. قرار بود پس از او برادرانش به ترتیب به پادشاهی برسند، ولی شنیده شده بود که ملک سعود می‌خواهد یکی از پسران ۳۰ گانه خود را ولیعهد کند. خاندان سعودی پسران او را جوان و بدون تجربه می‌دانستند و با این اقدام پادشاه (برادر بزرگ‌تر) موافقت نداشتند. هنگامی که ملک سعود شروع به توزیع مقامات دولتی میان پسران خود کرد، خاندان سعودی سه اتهام داخلی، مذهبی و بین العربی به او وارد ساختند و برکنارش ساختند. این سه اتهام عبارت بود از: اسراف بیت‌المال، شرب خمر و مشارکت در توطئه مقدماتی ترور جمال عبدالناصر که در جهان عرب محبوبیتی ویژه داشت. با این اتهامات، برکناری او مورد حمایت اتباع سعودی، روحانیون و جهان عرب قرار گرفت. پس از او، فیصل (فیصل ابن عبدالعزیز) برادر ناتنی‌اش پادشاه سعودی شد که بعدا او نیز به دست برادرزاده‌اش کشته شد. ملک سعود پنج سال پس از برکناری و تبعید درگذشت. پس از برکنار شدن، عبدالناصر از وی دعوت کرده بود که در قاهره اقامت کند. با برکناری ملک سعود، دیگر هیچ یک از پادشاهان بعدی سعودی درصدد ولیعهد کردن فرزند خود بر نیامدند و برادران، یکی پس از دیگری پادشاه شدند.