معماری ایرانی گروه تاریخ اقتصاد- روزنامه «اطلاعات» در تاریخ 7شهریور1311 خبری درباره قدمت معماری ایران و مقایسه‌ آن با معماری گوتیک منتشر کرد که متن آن را می‌خوانید:
خبر چنین شروع می‌شود که به قرار واصله از آمریکا اخیرا آقای پرفسور پوپ، مستشرق معروف آمریکایی اعلام کرده است که در نتیجه تحقیقات در آثار تاریخی و معماری‌های قدیم ایران ثابت شده است که معماری ایران از معماری قدیم فرانسه که نزد اهل فن به معماری «گوتیک» معروف است، قدیمی‌تر می‌باشد و برای نمایش و ارائه تحقیقات و ثبوت قضیه، قریب به دو هزار قطعه عکس از آثار تاریخی ایران تهیه و در فیلا دلفی در محلی مخصوص که راجع به نمایش آثار فنی- معماری است در معرض نمایش گذارده شده و تحقیقات و نمایش عکس‌های مزبور فوق‌العاده مورد توجه مهندسان معمار آمریکایی واقع شده است.


آلب ارسلان امپراتور روم شرقی
را آزادکرد
گروه تاریخ اقتصاد- آلب ارسلان سلجوقی ۲۷ آگوست ۱۰۷۱ و یک روز پس از پیروزی بر امپراتوری روم شرقی و اسیرکردن رومانوس دیوژنس تصمیم گرفت که او را رها سازد. برخی از مورخان نوشته‌اند: «پس از اینکه رومانوس امپراتور روم شرقی را به حضور آلب ارسلان آوردند از او پرسید که اگر نتیجه جنگ معکوس بود و وی اسیر رومیان (دولت بیزانس) شده بود چه می‌کرد و رومانوس پاسخ داده بود شما را می‌کشتم. آلب ارسلان در برابر این جواب گفته بود که من بالعکس و تصمیم گرفته‌ام که شما را آزاد کنم و بروید و باقیمانده قلمرو خود را اداره کنید و...».



اماکن مذهبی نوسازی می‌شود
درآمد اماکن مقدسه و امامزاده‌ها از نذورات مردم در فصل زیارتی امسال ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، براساس بررسی سازمان اوقاف در فصل زیارتی امسال درآمد اماکن مزبور از محل نذورات به ۶۰ میلیون ریال می‌رسد. سال گذشته درآمد سالانه اماکن مذهبی۱۰۰ میلیون ریال اعلام گردیده بود، حال آنکه میزان درآمد یاد شده امسال فقط مربوط به ۵ ماه گذشته بوده است. بررسی سازمان اوقاف حاکی است که به‌طور کلی درآمد اماکن مذهبی نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. کار نوسازی اماکن مذهبی و امامزاده‌های ایران آغاز گردیده و هم‌اکنون صدها امامزاده‌ آماده نوسازی می‌شود که طبق برنامه خاصی مرمت ابنیه مزبور تا پایان سال تمام خواهد شد. امرنوسازی و مرمت اماکن مزبور با نظارت وزارت فرهنگ و هنر انجام می‌پذیرد.
روزنامه‌ اطلاعات، ۵ شهریور۱۳۵۲


تیمور لنگ و قتل عام اصفهانی‌ها
از تصرف اصفهان توسط نیروهای امیر تیمور گورکان (تیمور لنگ) و قتل عام مردم آن و ساختن مخروط‌های ده متری از کله‌های مقتولین ۶۲۶ سال می‌گذرد. اصفهان در ۲۷ آگوست سال ۱۳۸۷ میلادی، پس از یک مقاومت چشمگیر به دست تیموریان افتاد.
منبع: روزنامک


در ایران نیم میلیون نفر
مبتلا به بیماری قند هستند
۲ درصد از مردم ایران مبتلا به بیماری دیابت (قند) هستند و تعداد این بیماران در سال‌های اخیر افزایش یافته است. دبیر انجمن دیابت ایران ضمن اعلام این مطلب یادآور شد، هم‌اکنون نیم میلیون ایرانی مبتلا به بیماری قند می‌باشند. دکتر اسمعیل بیکی توضیح داد که اکثرا مبتلایان را ساکنین شهرهای بزرگ و افراد طبقه ثروتمند و مرفه تشکیل می‌دهند و همچنین خاطرنشان ساخت طبق تحقیقی که از طرف انجمن دیابت ایران به عمل آمده، روشنفکران، اطبا، قضات دادگستری، مهندسین، کارمندان بانک‌ها، روحانیون، استادان و آموزگاران، نویسندگان و روزنامه‌نگاران بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
روزنامه اطلاعات، ۶ شهریور ۱۳۵۲


نرخ بهره افزایش یافت
بهره پرداختی سپرده‌های مدت‌دار ۵/۱ درصد و سپرده‌های پس‌انداز نیم درصد و تنزیل مجدد ۵/۱ درصد افزایش داده شد.
بانک مرکزی ایران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به منظور تشویق پس‌اندازهای خصوصی و سوق دادن آنها به فعالیت‌های تولیدی و ازدیاد عرضه کالاها، حداکثر بهره پرداختی بانک‌ها بابت سپرده‌های مدت‌دار و سپرده‌‌های تا یک‌سال از ۵/۶ درصد به ۸ درصد در سال و برای سپرده‌های بیش از یک‌سال از ۵/۷ درصد در سال به ۹ درصد افزایش یافت. همچنین حداکثر بهره پرداختی بانک‌ها، بابت سپرده‌های پس‌انداز از ۵/۶ درصد به ۷ درصد افزایش داده شد.
مدیرکل بانک ملی ایران ضمن تأیید نظر بانک مرکزی، به بالا بودن بهره‌ سپرده‌ها در خارج اشاره کرد و گفت، هم‌اکنون نرخ بهره در انگلستان حدود ۵/۱۱ درصد، در ژاپن حدود ۷ درصد و آمریکا به حدود ۹ درصد رسیده است و این نرخ‌ها همه روزه در حال نوسان و رو به افزایش است.
روزنامه اطلاعات، ۷ شهریور ۱۳۵۲