گروه تاریخ‌اقتصاد- بخش اول مذاکرات نمایندگان مجلس شورای ملی در روز یکشنبه 24 آبان ماه 1286 شمسی را می‌خوانید:‏
بحرالعلوم کرمانى خواستند مطلبى عنوان نمایند، گفته شد چون قرار شده بود که بدوا قانون مطبوعات قرائت شود، بنابراین شروع به آن می‌شود. شروع به قرائت نظامنامه انطباعات شد، پس از قرائت یکى دو ماده که حاجت به تحصیل راى شده در بین اخذ راى که فراغتى حاصل شده بود، راپورتى از انجمن ولایتى اصفهان که توسط ادیب‌التجار رسیده بود، قرائت شد، صورت آن از این قرار است.
راپورت انجمن ولایتى اصفهان:
به‌توسط جناب مستطاب اشرف الاعیان، آقاى حاجى میرزا على ادیب‌التجار دام عزه، حضور محترم اولیاى مجلس مقدس دارالشوراى ملى، شید الله تعالى ارانه، برحسب نظارتى که انجمن محترم اصفهان داشت به حساب خانوارى فوج جلالى رسیدگى نموده و بعد از اصلاحات و ترمیمات بعضى جهات فاسده قرار شده، تقریبا ملت ده هزار و پانصد تومان بابت خانوارى نفرى ده تومان، نه هزار و پانصد تومان بوده باشد و پنجاه نفر هم موزیکانچى نفرى بیست تومان که مجموع ده هزار و پانصد تومان باشد و چند روز است به اطلاع دو نفر امین از انجمن مقدس مشغول پرداختن آن به افراد نظام با کمال دقت می‌باشند؛ ولى مطلبى که هست این است که فعلا افراد سرباز و موزیکانچى موجودى از فوج جلالى هفتصد نفر بیشتر نیستند و سیصد نفر سرباز کسر دارند و البته این کسر باید تکمیل شود؛ ولى برحسب میزان قاعده اگر حال که آخر سال است گرفته شود خانوارى آنها سال آینده باید داده شود، بنا علیه عجالتا تقریبا سه هزار تومان از این خانوارى بلامحل می‌ماند و مصرفى ندارد و چون به زحمت زیاد از حلق مفت‌خواران بیرون آورده شده در انجمن چنین تصویب نمودند که این مبلغ به مصارف لازمه فوریه انجمن و سربازخانه و میدان شاه لازم است که برسد و ضررى هم به دولت وارد نشود و این مطالب لازمه هم انجام گیرد و صورت مخارج و مصارف که انجمن محترم با کمال دقت تصویب نموده ارسال شد که به تصویب و صحه من‌له التصحیح برسد.
صورت مصارف سه هزار تومان که تقریبا از خانوارى فوج جلالى بلامحل و بلامصرف است و در هذه السنه به این مصارف می‌رسد؛ ولى از سنه آتیه به خود فوج داده می‌شود، اگرچه مخارج تعمیر میدان شاه و میدان چهار حوض زیاده بر ده هزار تومان است، ولى عجالتا تعمیرات لازم فورى سربازخانه‌ها که بدهند (۲۰۰۰ تومان).
اسامى مخارج انجمن:
قیمت فرش قالى به جهت انجمن ۳۵۰ تومان‏
مخارج تعمیرات عمارت انجمن ۱۰۰ تومان
به جهت تلگراف و پست و غیره انجمن ۱۵۰ تومان
حقوق یک ساله اعضا و اجزای انجمن ۱۲۵ تومان
حقوق منشى اول یک ساله به انضمام قیمت کاغذ و پاکت‏ ۱۲۰ تومان
مواجب یکساله منشى دوم به شرح ایضا ۶۰ تومان
مواجب یکساله ناظم انجمن ۴۰ تومان
مواجب یکساله چهار نفر فراش ۸۰ تومان
به جهت تعمیر بعضى اسلحه‌هاى فوج جلالى عجالتا ۱۰۰ تومان
ایضا در مساله خانوارى توپچی‌ها هم رسیدگى شد؛ چون حقوق یکصد نفر توپچى دریافت می‌شود و عجالتا زیاده از پنجاه نفر نمی‌باشند؛ باز مبلغ ۵۰۰ تومان اضافه و بلامحل می‌ماند، آن هم برحسب تصویب انجمن قرار شد که اگر وجهى از دولت به جهت تبدیل اسب‌هاى توپخانه برقرار نیست این مبلغ به مصرف تبدیل اسب‌هاى توپخانه برسد و اگر از جانب دولت وجهى به جهت تبدیل و اسقاط آنها برقرار است، مقرر شود آن وجه را بدهند که صلاح اسب‌ها بشود و این وجه باز به جهت ناتمامى تعمیر میدان شاه و سربازخانه مصرف شود.
انجمن اصفهان‏
رییس: این لایحه محض اینکه اصرار شده بود قرائت شد و راجع است به کمیسیون مالیه که رسیدگى شود.
آقاى حاجى امام جمعه: باید دانست که این وجه از مالیه اصفهان است یا خارج از مالیه محل است، اگر از مالیه آنجا است چرا بدون تصویب چنین مصرفى را کرده‌اند.
ادیب‌التجار: این راپورت راجع است به خانواری که در جزو کتابچه هم نیست، اگر آنها نمی‌گرفتند خورده می‌شد.
آقا میرزامحمود: اگر انجمن به تصویب وزیر جنگ این کار را کرده صحیح است، ولى اگر به تصویب او نیست چه جهت دارد که انجمن بدون تصویب وزرا کارى بکند.
وکیل‌الرعایا: اینکه بدون تصویب کرده‌اند یا نکرده‌اند من نمی‌دانم همین قدر باید تشکر داشته باشیم که از مصارف بیهوده که مال ملت تلف می‌شد، جلوگیرى کرده‌اند.
ادیب‌التجار: خرج نکرده‌اند، منتظر دستورالعمل هستند.
رییس: این مطلب باید در کمیسیون مالیه تحقیق و رسیدگى شود.