محمد منجمی سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه‌‌‌آهن منطقه ۲، راه‌‌‌آهن رشت- کاسپین را تکمیل‌کننده کریدورهای بین‌المللی حمل‌ونقل ترکیبی ریلی دانست که از خلیج فنلاند شروع شده و به خلیج فارس و بندر عباس ایران ختم می‌شود.

وی میزان پیشرفت فیزیکی خط ریلی رشت- کاسپین را حدود ۷۴‌درصد اعلام کرد و گفت: طول مسیر این پروژه حدود ۳۵ کیلومتر است و ۲۷‌درصد این مسیر قابلیت ریل‌گذاری دارد.

منجمی ظرفیت حمل بار راه‌‌‌آهن رشت- کاسپین در سال اول بهره‌‌‌برداری را ۱/ ۵ میلیون تن و ظرفیت این پروژه در سال بیستم بهره‌‌‌برداری را ۷ میلیون تن اعلام کرد.

سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه‌‌‌آهن منطقه ۲ خاطرنشان کرد: این پروژه ریلی قابلیت جابه‌‌‌جایی ۴/ ۱ میلیون نفر مسافر در سال اول بهره‌‌‌برداری و ۷/ ۲ میلیون نفر را در سال بیستم دارد.

وی گفت: این پروژه ریلی بر اساس استانداردهای بین‌المللی و با هدف تسهیل جابه‌‌‌جایی بار و مسافر در حال اجراست.

منجمی در خصوص نقش راه‌‌‌آهن رشت- کاسپین در اتصال بنادر شمال و جنوب کشور اظهار کرد: دو بندر فعال انزلی و کاسپین با فاصله ۱۴ کیلومتر از یکدیگر در استان گیلان وجود دارند و بنادر جنوبی مثل بندر امام خمینی (ره)، بندر شهید رجایی، بندر عباس و بندر چابهار به شبکه ریلی کشور وصل هستند، بنابراین ظرفیت حمل بار از بنادر شمالی و جنوبی و از طریق حمل‌ونقل ترکیبی فراهم است.

سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه‌‌‌آهن منطقه ۲ خاطرنشان کرد: راه‌‌‌آهن رشت- کاسپین حلقه مفقوده کریدور ریلی ۱۳‌هزار کیلومتری خلیج فنلاند تا خلیج فارس به طول ۳۵ کیلومتر است.

وی افزود: شاخه دیگر این راه‌‌‌آهن از رشت به سمت آستارا در حال انعقاد قرارداد با قرارگاه خاتم برای اجراست.

منجمی گفت: این راه‌‌‌آهن همراه با راه‌‌‌آهن رشت-آستارا تسهیل‌کننده مبادلات بازرگانی از مبادی و مقاصد بندر فنلاند، هامبورگ آلمان و گرجستان با بنادر جنوب کشور از جمله دهلی هند، کراچی پاکستان و بانکوک تایلند است.

وی به جنبه گردشگری این پروژه نیز اشاره‌‌‌ کرد و افزود: با توجه به گنجایش راه‌‌‌های مواصلاتی استان‌‌‌های گیلان و مازندران ظرفیت جابه‌‌‌جایی گردشگران داخلی و خارجی نیز افزایش می‌‌‌یابد.

منجمی خاطرنشان کرد: در اجرای این مسیر به مسائل زیست محیطی به‌ویژه در بخش غربی استان گیلان نیز توجه شده و موجب جلوگیری از رشد بی‌رویه شهرها در کرانه راه‌‌‌ها و همچنین کاهش سوانح و تصادفات خواهد شد.

سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه ۲ به ارزآوری و درآمدزایی این پروژه ریلی نیز اشاره کرد و گفت: هر تن کیلومتر بار که وارد کشور می‌شود ۵/ ۱ سنت ارزش افزوده ارزی برای کشور دارد و تکمیل راه‌‌‌آهن رشت-کاسپین با افزایش ظرفیت حمل بار و جذب بار ترانزیتی نقش قابل‌توجهی را در این حوزه ایفا خواهد کرد.