تماس‌های غیررسمی روحانی درمورد احراز صلاحیت‌ها عکس: ایرنا
گروه خبر: سخنگوی دولت دیروز با اشاره به موضوع رد صلاحیت‌ها از تماس‌های غیررسمی رئیس‌جمهوری با همه کسانی که در موضوع رد صلاحیت‌ها موثر بوده‌اند، خبر داد و در عین حال گفت که البته دولت به عدالت شورای نگهبان امیدوار است. محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت دیروز در نشست خبری هفتگی‌ خود با خبرنگاران، با بیان اینکه هیچ کسی از افرادی که ذی‌صلاح نیستند دفاع نمی‌کند، گفت: «اما دولت می‌خواهد کسانی که از سوی مراجع چهارگانه تایید صلاحیت شده‌اند، فرصتی برای خدمت‌گذاری داشته باشند.»

به گزارش «ایسنا» نوبخت همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد رایزنی رئیس‌جمهوری با مقام معظم رهبری در مورد رد صلاحیت‌ها گفت: «آقای رئیس‌جمهور، جلسات منظمی با مقام معظم رهبری دارند که قطعا در آن جلسات مسائل مهمی بررسی می‌شود و این مساله هم می‌تواند مطرح شده باشد، ولی من قطعا نمی‌توانم درباره آن اظهارنظر کنم چون دقیقا نمی‌دانم چه مسائلی در این جلسات مطرح می‌شود.» به گزارش خبرگزاری تسنیم، او همچنین درباره عملکرد هیات‌های اجرایی گفت: «هیات‌های اجرایی در بررسی صلاحیت‌ها مُر قانون را اجرا کردند. در حال حاضر نیز انتظار ما از شورای نگهبان اجرای قانون است که ما امیدواریم این اتفاق بیفتد و در مواردی که بازبینی لازم است، شاهد بازبینی باشیم.» او در پاسخ به پرسش دیگری درباره اجرایی شدن ماموریت رئیس‌جمهور به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، محمد‌رضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور و محمود علوی وزیر اطلاعات درباره رایزنی‌ها در مورد عدم احراز صلاحیت‌ها با نهادهای ذی ربط گفت: «این ماموریت اجرایی شده و جلسات و رایزنی‌هایی صورت گرفته ‌است. هم دکتر جهانگیری و هم دکتر رحمانی فضلی و هم حجت‌الاسلام علوی در این‌باره اقدامات و فعالیت‌هایی را صورت دادند که امیدواریم نتایج آن را در اعلام نظر شورای نگهبان ببینیم.»


توضیح در مورد سخنان رئیس‌جمهوری

بخش دیگری از سخنان نوبخت مربوط به سخنان حسن روحانی رئیس‌جمهوری در همایش فرمانداران و استانداران در مورد انتخابات بود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، نوبخت در پاسخ به پرسشی درباره سخنان رئیس‌جمهور در جمع فرمانداران نسبت به رد صلاحیت‌ها گفت: «آن زمانی که رئیس‌جمهور اعلام نظر کردند، شورای نگهبان وارد بررسی رد صلاحیت‌ها نشده بود. بنابراین مدنظر رئیس‌جمهور هیات‌های نظارت بودند نه شورای نگهبان. زیرا شورای نگهبان در حال حاضر، وارد رسیدگی به اعتراضات و مساله رد صلاحیت‌ها شده ‌‌است.» نوبخت افزود: «‌یکی پنداشتن شورای نگهبان با هیات‌های نظارت منطقی نیست و سخنان رئیس‌جمهور مربوط به شورای نگهبان نبوده‌است.»


انتخابات الکترونیک

سخنگوی دولت درباره برگزاری انتخابات الکترونیکی هم گفت: «برگزاری انتخابات الکترونیکی به‌صورت یکجانبه از سوی دولت امکان ندارد و باید نظر شورای نگهبان در این باره تامین شود.»


تکذیب خط پرواز مستقیم میان ایران و آمریکا

نوبخت در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال راه‌اندازی خط مستقیم پرواز میان ایران و آمریکا گفت: «در هیات وزیران هیچ مصوبه‌ای درباره اینکه از تهران به آمریکا پرواز مستقیمی صورت بگیرد، نداشتیم.» این موضوع دیروز از سوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز تکذیب شد.


افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان

نوبخت درباره افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان هم گفت: «برای سال آینده، اقدام کلی برای همه شاغلان و بازنشستگان انجام شد. ۱۲ درصد به حقوق آنها اضافه شد. از یک میلیون و ۲۶۰ هزار بازنشسته کشوری و ۵۰۰ هزار نفر بازنشسته لشکری، بیش از یک میلیون نفر حقوقی بین ۷۵۰ هزار تومان تا یک و نیم میلیون تومان می‌گیرند. جامعه هدف اقدامات ما این یک میلیون نفر است که به‌طور متوسط حقوق آنها ۲۰ درصد اضافه شده، برخی نیز تا ۲۴ درصد اضافه شده‌اند. بنابراین کسانی که ۷۵۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند، ۴۰ درصد به حقوقشان اضافه شده است. حداقل حقوق دیگر ۷۵۰ هزار تومان نیـست، بلکه حداقل حقوق بین یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰ هزار تومان است. به نسبتی که به یک و نیم میلیون تومان حقوق نزدیک می‌شویم، میزان درصد کم می‌شود تا به ۱۲ درصدی که به همه اضافه شده‌است، می‌رسد. این کار برای کاستن از بی‌عدالتی است. برای تمام بازنشستگانی که از دولت بابت بازنشستگی مطالباتی دارند، بالغ بر ۴۵۰۰ میلیارد تومان بودجه در سال آینده تعریف کرده‌ایم. به همه بازنشستگان تامین اجتماعی نیز این مبلغ تعلق می‌گیرد.» نوبخت درباره افزایش حقوق کارمندان دولت گفت: «ما هرگز اعلام نکردیم افزایش حقوق برای مشاغل حاکمیتی است. کارمندان اداری دو بخش هستند. عده‌ای فوق‌العاده شغل استفاده می‌کنند و برخی استفاده نمی‌کنند. کارمندان با یک سابقه کار، با یک مدرک و یک کار مشخص در دو وزارتخانه، دو دریافتی متفاوت دارند. حقوق کارمندان از دو عدد تشکیل می‌شود، حقوق ثابت و فوق‌العاده. فوق‌العاده بستگی به شرایط، نوع کار، محیط کار و شرایط اقلیمی دارد.»


پرداخت یارانه نقدی آسان نیست

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره پرداخت میزان یارانه نقدی و عدد و رقم‌هایی که اخیرا در این خصوص مطرح شده است، گفت: پرداخت سه هزار و 400 میلیارد تومان به‌صورت نقدی در هر ماه کار آسانی نیست، اما اینکه دولت از پرداخت این رقم به مردم تاسف می‌خورد درست نیست، بلکه دولت از اینکه مردم خوشحال می‌شوند، غصه نمی‌خورد.


رشد مثبت اقتصادی

سخنگوی دولت در مورد نرخ رشد اقتصادی کشور گفت: «گزارش اخیر آمار نیروی کار که از سوی مرکز آمار منتشر شده، نشان می‌دهد جمعیت فعال شاغل فصل پاییز ۹۴ نسبت به جمعیت فعال شاغل پاییز ۹۳ تقریبا حدود ۷۵۰ هزار نفر جدید وارد بازار کار شده‌اند.» او ادامه داد: از این تعداد حدود ۶۳۰ هزار نفر توانستند شغل پیدا کنند و ۱۲۰ هزار نفر هم شغل پیدا نکردند و در واقع اکثریت نیروی فعال جدید شغل پیدا کرده‌اند. نوبخت اضافه کرد: طبق این آمار، نرخ بیکاری پاییز امسال نسبت به تابستان دو دهم واحد درصد کاهش یافت و به ۷/ ۱۰ درصد رسید. وی ادامه داد: ما در بخش کشاورزی و خدمات با افزایش نیروی انسانی مواجه بودیم که رشد اقتصادی مثبت یک درصد ما را این دو بخش تامین کردند. رئیس مرکز آمار ایران توضیح داد که اینها متغیر پیش‌نگر است و افزایش اشتغال نشان از رشد اقتصادی دارد. سخنگوی دولت در توضیح ناکافی بودن رشد یک درصدی اقتصادی کشور گفت: جمع‌بندی‌های اولیه ما نشان می‌دهد رشد اقتصادی ما در ۹ ماه اول سال مثبت است و امیدواریم آمار این رشد نیز به زودی منتشر شود. البته ما نمی‌گوییم با رشد یک درصدی در اوج قدرت هستیم اما اینکه رشد منفی ۸/ ۶ به رشد ۳ درصد رسید، به ما امید داد.


همه منابع بلوکه شده آزاد شدند

نوبخت درپاسخ به اینکه آیا تمام پول‌های بلوکه شده کشور در خارج آزاد شده است یا خیر، گفت: «با لغو تحریم‌ها، همه منابعی که بلوکه شده بود، آزاد شدند.» وی افزود: «در جلسه‌ای که با رئیس‌کل بانک مرکزی در ستاد اقتصادی داشتیم، درخصوص استفاده بهینه از این منابع برنامه‌ریزی شد.»


پرونده کرسنت

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه پس از قطعی شدن حکم متهمان پرونده کرسنت گفته می‌شود برخی از افراد متهم در پست‌های دولتی هستند، گفت: «این پرونده بیش از ۱۰ سال است که در مراجع قضایی در حال بررسی بوده است و همان‌طور که سخنگوی قوه قضائیه اعلام کردند، آراء قطعی شده ‌است. بنابراین هر فردی محکوم شده باشد باید مطیع قانون باشد و ما به آرای دستگاه قضایی اعتماد می‌کنیم و هیچ فردی در هیچ پستی مصون نیست و اگر هر فردی محکوم شود هر حکمی که صادر شده باشد باید اجرا شود.»


تصمیم درباره حصر

همچنین به گزارش «ایرنا» نوبخت در پاسخ به این پرسش که آیا دولت همانطور که در پیگیری مذاکرات هسته‌ای جزئیات را مطرح کرد، در مباحث سیاست داخلی از جمله رفع حصر، رد صلاحیت‌ها و ممنوع‌التصویری رئیس‌جمهوری اسبق چنین برنامه‌ای دارد، گفت: «اگر منظور آن است که (اقدامات ما) به رفع حصر منتهی شود ما هم این این موضوع را می‌دانیم که اتفاقی نیفتاده ولی شاهد هستیم که به اندازه وسع خود موضوعات را پیگیری کرده‌ایم و حتی در پاره‌ای موارد بیش از وسع خود پیگیر بوده‌ایم ولی ما تصمیم گیر نهایی در این زمینه نیستیم.»