گروه خبر: تلاش‌ها برای کسب تایید از شورای نگهبان درباره صلاحیت برخی چهره‌های سیاسی، از سوی جریان‌های سیاسی مختلف ادامه دارد و این در حالی است که نجات‌الله ابراهیمیان، عضو حقوقدان شورای نگهبان می‌گوید که هرگونه رسیدگی ویژه به پرونده بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات را نفی می‌کنیم. او در عین حال تاکید کرد که ممکن است برخی از اعضای شورا برای رفع شبهه برخی نمایندگان توصیه‌هایی داشته باشند، اما پرونده همه یکسان بررسی می‌شود. ابراهیمیان که شامگاه یکشنبه در برنامه متن- حاشیه شبکه سوم سیما حضور یافته بود، با اشاره به روند بررسی صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات اظهار کرد: حدود 6 هزار نفر به نتیجه اعلام شده از سوی هیات نظارت اعتراض کردند که ما روی این پرونده‌ها متمرکز شده‌ایم و رسیدگی به آن طاقت‌فرسا است. ابراهیمیان همچنین درباره هجمه‌ها به شورای نگهبان در ماجرای ردصلاحیت‌ها گفت: قانون اشکال دارد و مدت کوتاهی را برای رسیدگی به پرونده‌ها تعیین کرده است؛ چطور می‌شود که صلاحیت 12 هزار نفر را در مدت 10 روز رسیدگی کرد؟ قانون انتخابات نیاز به بازبینی جدی دارد.

گلایه اصلاح‌طلبان به بررسی صلاحیت‌ها

با این همه، با وجود آنکه در واپسین روزهای مانده تا برگزاری انتخابات مجالس خبرگان و شورای اسلامی، جریان‌های سیاسی تلاش خود را علاوه‌بر تعیین تکلیف فهرست‌های نهایی، بر موضوع ردصلاحیت‌ها و نیز رایزنی برای تایید برخی چهره‌ها متمرکز کرده‌اند، محمدرضا عارف می‌گوید که درباره روند بررسی صلاحیت‌ها گلایه جدی دارد. رئیس بنیاد امید ایرانیان و رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، با بیان اینکه اصلاح‌طلبان هزینه‌های زیادی برای نظام و اصلاح‌طلبی داده‌اند و به آن افتخار می‌کنند، تاکید کرد: اصلاح‌طلبان با حداقل امکانات و با جدیت در رقابت انتخاباتی حاضر می‌شوند تا بگویند در قاموس اصلاح‌طلبی قهر و کناره‌گیری وجود ندارد، همانگونه که در انتخابات ۹۲ به‌رغم برخی محدودیت‌ها با صلابت ظاهر شدیم و در نهایت به پیروزی دست یافتیم. به گزارش «ایلنا» عارف در دیدار جمعی از نخبگان و شبستری‌های مقیم تهران با اشاره به ردصلاحیت‌های صورت گرفته از سوی هیات‌های نظارت تاکید کرد: اگرچه به روند بررسی صلاحیت‌ها گلایه جدی داریم و در چارچوب قانون پیگیری‎های خود را برای احقاق حقوق ردصلاحیت شدگان شایسته و انقلابی انجام می‌دهیم، ولی در نهایت با تمکین به قانون در انتخابات مجلس حاضر می‌شویم و امیدواریم شورای محترم نگهبان با تجدیدنظر در آرای هیات‌های نظارت در ایجاد فضایی با نشاط که لازمه مشارکت حداکثری است نقش اساسی داشته باشند. از سوی دیگر اما احمد خرم، وزیر راه دولت اصلاحات بر این باور است که امیدی به تایید صلاحیت‌ اصلاح‌طلبان نداریم و باید به ظرفیت‌های فعلی بسنده کرد و با همین بضاعت لیست‌های انتخاباتی خود را معرفی کنند. او این اظهارات را در همایش تجدید میثاق فرهنگیان اصفهان با آرمان‌های امام خمینی (ره) مطرح کرده است.


آخرین اخبار از اعتراض «سید حسن»

هرچند بسیاری از رد یا احراز صلاحیت نشدگان به این موضوع اعتراض کرده و شورای نگهبان نیز در حال بررسی مجدد سوابق این دسته از نامزدهای انتخابات مجالس خبرگان و شورای اسلامی است، همچنان بازار گمانه‌زنی‌ها در این باره به‌ویژه درباره چهره‌های سیاسی پر رونق است. یکى از نزدیکان آیت‌الله سیدحسن خمینى پیرامون اخبار منتشر شده در مورد فرآیند احراز صلاحیت یادگار امام به پایگاه خبری انتخاب گفت که اعتراض یادگار امام نسبت به بحث عدم احراز صلاحیت ایشان در حال طى فرآیند قانونى است. او تاکید کرد: در شرایط فعلى کلیه اخبار منتشره چیزی جز گمانه‌زنى‌هاى انتخاباتى با اهداف سیاسى خاص نیست و به جد از رسانه‌ها مى‌خواهیم که نسبت به عدم بازنشر این گمانه‌زنى‌ها حساس باشند.


هشدار دادستان تهران

در همین حال دادستان عمومی و انقلاب تهران با هشدار به برخی سایت‌های خبری درباره انتشار اخبار خلاف واقع مربوط به احراز یا ردصلاحیت کاندیداهای انتخابات پیش‌رو گفت: رسانه‌ها حق انتشار اخبار خلاف واقع در این زمینه را ندارند. به گزارش «ایسنا» عباس جعفری دولت آبادی در جلسه‌ شورای معاونان و سرپرستان نواحی دادسرای عمومی و انقلاب تهران با اعلام اینکه امروز یکی از اهداف دشمن، دلسرد کردن مردم نسبت به انتخابات است، با بر شمردن چهار رکن اساسی برای انتخابات شامل رقابت، سلامت، امنیت و مشارکت، اظهار کرد: دشمن سعی دارد به نوعی این ارکان را مخدوش کند.