گزارش جدید بانک مرکزی از تحولات اقتصادی سال 93 حاکی از این است که تولید ناخالص داخلی کشور در این سال 3/ 0 درصد رشد کرده است.به گزارش روابط‌عمومی بانک مرکزی، در شماره جدید نشریه خلاصه تحولات اقتصادی کشوردر سال1393 آمده که در این سال مسیر اقتصاد کشور پس از هشت فصل پیاپی رکود و رشد منفی طی سال‌های 1391 و 1392 تغییر جهت داده و طی سال 1393 با رشد مثبت همراه شده است.براساس این گزارش، همچنین در سال 93 نرخ تورم 1/ 19 واحد درصد نسبت به سال ماقبل خود کاهش می‌یابد به‌طوری که این نرخ تورم از 7/ 34درصد در سال 1392 به 6/ 15 درصد در سال 1393 می‌رسد.

کل اوراق مشارکت منتشر شده سال 93

ارزش کل اوراق مشارکت کشور که در این سال از طریق دو نهاد وزارت اقتصاد و دارایی و شهرداری‌ها منتشر شده ۳۲ هزار و ۵۰۰میلیارد ریال است.از این میزان اوراق منتشر شده در سال ۹۳ به میزان ۷ هزار و ۱۳۱ میلیارد ریال یعنی ۲۱ درصد آن به فروش رفته است.با اینکه این ۲۱ درصد برای نشان دادن میزان فروش اوراق مشارکت نمی‌تواند رقم قابل توجهی باشد،اما با توجه به آمار بانک مرکزی باز وزن اصلی همین رقم هم مربوط به فروش اوراق شهرداری‌ها می‌باشد.


اوراق مشارکت دولتی

ارزش اوراق مشارکت دولتی در این سال در کل به میزان 15 هزار میلیارد ریال بود که 28 میلیارد ریال آن به فروش رفته است.موضوع قابل‌توجهی که این رقم‌ها نشان می‌دهند این است که از میزان اوراق منتشر شده تنها 18/ 0 درصد به فروش رفته است یعنی حتی کمتر از یک درصد که رقم بسیار ناچیزی است.مطابق این آمارها با اینکه اوراق مشارکت دولتی به دو شکل بودجه‌ای و غیربودجه‌ای وجود دارد اما در سال 93 همه اوراق منتشر شده دولتی در قالب بودجه‌ای ارائه شده است. بنابراین همه 15 هزار میلیارد ریال اوراق منتشر شده به‌صورت اوراق مشارکت دولتی-بودجه‌ای بوده که از طریق وزارت اقتصاد و دارایی در قالب طرح‌های دولت به کار گرفته شده‌اند. به همین ترتیب دولت در این سال هیچ اوراق مشارکت غیربودجه‌ای منتشر نکرد. دولتی- غیربودجه‌ای به اوراقی گفته می‌شود که بازپرداخت اصل و سود آنها از محل منابع داخلی شرکت‌های استفاده‌کننده تامین می‌شود.


اوراق مشارکت شهرداری‌ها

نهاد دیگری که اختیار انتشار اوراق مشارکت دارد شهرداری‌ است.کرج، شیراز، اصفهان، قم، تبریز، سبزوار و مشهد شهرهایی هستند که سال گذشته به منظور تامین اعتبارات قطار شهری و مجتمع‌های تجاری اقدام به انتشار اوراق مشارکت کردند.شهرداری‌ها در کل سال ۹۳ به میزان ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر کردند که از این میزان ۷ هزار و ۱۰۳ میلیارد ریال به فروش رفته است. بنابراین ۴۰ درصد از اوراق مشارکت منتشر شده از طریق شهرداری‌ها در این سال به فروش رفته که نسبت به درصد فروش رفته اوراق دولتی بسیار بیشتر است.