ایرنا: نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از طرح مجلس برای حمایت 200 هزار میلیارد ریالی منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها از اشتغال و ازدواج جوانان خبر داد. فرج‌الله عارفی درباره ضرورت اجرای طرح حمایت از 6 میلیون نیازمند گفت: اجرای این طرح ضروری است زیرا در کشورهای در حال توسعه ازجمله ایران به دلیل قرار گرفتن درمسیر توسعه، بخشی از مردم دچار آسیب می‌شوند، بنابراین لازم است یک نظام تامین اجتماعی برای مردم فراهم شود؛ بنابراین کمک به اقشار کم‌درآمد جامعه حتی در افزایش توسعه جامعه نیز موثر خواهد بود. وی این طرح را دارای بار مالی برای دولت دانست و افزود: برای اجرای همه طرح‌ها به‌طور عمده مشکلات بسیاری از جمله تامین منابع مالی وجود دارد، از طرفی طبق قانون اساسی نمی‌توان طرحی ارائه داد که بار مالی برای دولت ایجاد می‌کند بنابراین در شرایط کنونی که حدود 450‌هزار میلیارد ریال به‌عنوان یارانه به مردم پرداخت می‌شود بهتر است دولت با بررسی‌های لازم گروه‌های آسیب‌پذیر را از گروه‌های برخوردار جدا کند تا خدمات مناسب تری به قشر ضعیف ارائه شود. یارانه افراد با درآمد مکفی باید حذف شود

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه یارانه افراد با درآمد مکفی باید حذف شود، تصریح کرد: دولت تاکنون به مسوولیت خود در توجه به ۶ میلیون نیازمند به خوبی عمل نکرده است، اما به نظر می‌رسد طرح مجلس در حمایت از این تعداد نیازمند نیز در شورای نگهبان طبق اصل ۷۵ قانون اساسی مورد ایراد قرار خواهد گرفت. وی با بیان اینکه مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی مشکلات بسیاری دارند، گفت: نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی باید گروه‌های هدف خود را طبقه‌بندی کنند. وی ادامه داد: به‌عنوان نمونه مشکلات برخی افراد مددجو را می‌توان با آموزش‌های مهارتی و پرداخت سرمایه لازم حل کرد، همچنین برخی دیگر هم با داشتن مهارت‌های لازم تنها نیازمند سرمایه کافی هستند که باید در اختیارشان قرارگیرد، البته گروه زنان بی‌سرپرست نیز در این میان دارای مشکلات بسیاری هستند که باید پرداختی‌های لازم به آنها انجام شود.

عارفی با تاکید براینکه عملکرد کمیته امداد در حوزه اشتغال‌زایی مددجویان قابل قبول است، افزود: به‌طور حتم اختصاص ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون ریال سرمایه برای اشتغال‌زایی کافی نیست زیرا برای ایجاد یک شغل در زمان حاضر باید شبکه‌ای از اشتغال ایجاد شود، به عبارت بهتر باید بخش‌های تولید، بازاریابی و فرآوری را در یک مجموعه به‌وجود آورد.وی با بیان اینکه «دولت متاسفانه یک ریال به اشتغال مددجویان بهزیستی و کمیته امداد در لایحه بودجه سال جاری اختصاص نداده است»، اظهار کرد: نمایندگان مجلس برای اصلاح این مشکل چند پیشنهاد مطرح کردند.وی در ادامه گفت: اکنون یک تریلیون و ۲۰ میلیارد ریال (۱۰۲ هزار میلیارد تومان) قرض‌الحسنه با صفر درصد سود در اختیار بانک‌ها قرار دارد که ۳۶۰ هزار میلیارد ریال آن سپرده قرض‌الحسنه و ۶۶۰ هزار میلیارد ریال قرض‌الحسنه جاری است؛ براساس اطلاعات رسیده، نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال از سپرده‌های قرض‌الحسنه به مدیران و کارکنان بانک‌ها وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود و از ۲۶۰ هزار میلیارد ریال دیگر نیز بانک‌ها سود و بهره دریافت می‌کنند که این رویه اشتباه است. نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: با همکاری نمایندگان مجلس طرحی آماده شده که ۱۰۰ هزار میلیارد ریال آن از ۳۶۰ هزار میلیارد ریال با سود بسیار پایین به بخش اشتغال و ۱۰۰ هزار میلیارد ریال نیز به ازدواج جوانان تعلق گیرد. وی با بیان اینکه بی‌توجهی به این موارد به توسعه فقر درجامعه دامن زده است، گفت: توسعه زمانی معنا می‌یابد که نگاه مسوولان جامع و کامل باشد؛ واقعیت آن است که هم‌اکنون منابع کافی وجود دارد و مشکل تنها سوء مدیریت مسوولان است.