عربستان و ایران مشکل یکدیگر نیستند
گروه خبر: سیزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که به میزبانی ترکیه در شهر استانبول برگزار شد، در شرایطی ظهر روز گذشته به پایان رسید که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری یکی از سخنرانان روز پنج‌شنبه این اجلاس بود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در این سخنرانی، تقویت روابط با کشورهای اسلامی را از اولویت‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و با تاکید بر اینکه هر حرکت تفرقه‌افکنانه‌ای در سازمان همکاری اسلامی قطعا بی‌اعتبار است، گفت: «اختلافات در جهان اسلام، معضل همه ما است و حل‌وفصل اختلافات و سوءتفاهمات صرفا از مسیر دیپلماتیک و با استفاده از روش‌های مسالمت‌آمیز و انجام مذاکرات میسر است.»

رئیس‌جمهوری با اشاره به شعار اجلاس مبنی‌بر «وحدت و همبستگی برای عدالت و صلح»، این اجلاس را فرصتی مناسب برای اندیشیدن به سرنوشت مشترک تمامی مسلمانان در جهان خواند. روحانی با بیان اینکه شاید کسی تصور نمی‌کرد روزی جهان اسلام گرفتار این‌همه ضعف و سکون شده و در برابر تمدن غربی که در رشد فکری و علمی، وامدار مسلمانان بوده است، در موضع ضعف قرار گیرد، تاکید کرد: «آن روز که تمدن اسلامی همه نحله‌های فکری و اقوام و طوایف مختلف را در درون خود جای ‌داده و همزیستی مسالمت‌آمیزی را بین آنان برقرار کرده بود نیز شاید کسی تصور نمی‌کرد روزی چنان فرقه‌گرایی و افراطی‌گری در بین مسلمانان شایع شود که کشته شدن مسلمان به دست مسلمان به امری عادی بدل شود.»رئیس‌جمهوری آغاز افول تمدن اسلامی را از زمانی دانست که قدرت‌های بزرگ اسلامی به‌جای هم‌افزایی به درگیری بی‌حاصل با یکدیگر پرداختند و زمینه را برای تهاجم‌های خارجی فراهم کردند.به گفته روحانی اکنون متاسفانه تاریخ تکرار می‌شود؛ هجوم همه‌جانبه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و به‌خصوص فکری و اعتقادی به جهان اسلام مجددا شدت گرفته است ولی این بار به شکلی جدید و با استفاده از اسلام علیه اسلام و مذهب علیه مذهب، گروه‌های افراطی و تکفیری که همگان می‌دانند از کجا و چگونه شکل گرفته‌اند و چطور حمایت می‌شوند، به خشن‌ترین و بی‌رحمانه‌ترین شکل ممکن مسلمان و غیرمسلمان را قتل‌عام می‌کنند. به گفته روحانی، جهان اسلام سزاوار آن نیست که در موج ناامنی، خشونت و تروریسم سازمان‌یافته درغلتیده و مبتلابه عقب‌ماندگی و توسعه‌نیافتگی همه‌جانبه شود. بلکه سزاوار آن است که بر جایگاهی برتر بنشیند و این ممکن نیست مگر آنکه با دغدغه بیشتر به وضعیت کنونی و دنیای پیرامونی خویش بیندیشیم. روحانی به ایده ایران مبنی‌بر «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری (WAVE)» و تکیه جمهوری اسلامی ایران به یک ‌سخن محوری اشاره و تاکید کرد: ما باید به نام اسلام در ائتلاف جهانی برای صلح و مقابله با خشونت، پیشگام باشیم و امنیت پایدار و حیات مطمئن و حقوق همه‌جانبه انسان را به منطقه و جهان بازگردانیم.


مقابله با ریشه‌های خشونت

حسن روحانی در ادامه این سخنرانی به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایران از سه راهکار برای مقابله با ریشه‌ها و زمینه‌های خشونت و جنایت در جهان سخن گفت؛ روحانی در اولین راهکار تاکید کرد: «باید به اولویت گفت‌وگو و اتخاذ راه‌حل‌های دیپلماتیک در میان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، برای حل همه اختلافات وفادار ماند؛ تا سوءظن‌های سیاسی و تاریخی و غفلت از مداخله‌ها و نقش‌آفرینی قدرت‌های بزرگ و صهیونیسم اولویت گفت‌وگو را تحت‌الشعاع تصمیمات شتاب‌زده و آرایش‌های خاص سیاسی قرار ندهد.» رئیس‌جمهوری درادامه با تاکید بر این موضوع که باید امنیت پایدار، پیشرفت علمی و توسعه همه‌جانبه اعضای سازمان همکاری اسلامی را امنیت، پیشرفت و توسعه جهان اسلام دانست و از آن استقبال کرد، گفت: «نباید اجازه داد با ایجاد موقعیت‌های هراس‌انگیز و خلق خطرهای موهوم این ضرورت به محاق برود. جمهوری اسلامی ایران از همه اعضای سازمان، مجدانه می‌خواهد که ظرفیت‌های علمی، اقتصادی، سیاسی، نظامی و فرهنگی ایران را از آنِ خود نیز دانسته و قدرت آن را قدرت خود بدانند، همان‌گونه که جمهوری‌اسلامی ایران همین باور را نسبت به سایر کشورهای اسلامی دارد.» روحانی همچنین تاکید کرد: «باید همواره خطر رژیم صهیونیستی را به‌عنوان منبع اصلی تولید خشونت و افراطی‌گری به‌خاطر داشت و پذیرفت که استمرار قتل‌عام مردم بی‌گناه فلسطین و عمدتا زنان و کودکان، در سرزمین‌های اشغالی و حملات غیرانسانی و محاصره غزه، حاکی از سرشت خشونت‌آمیز رژیمی است که متاسفانه با تغافل جامعه جهانی و به‌خصوص قدرت‌های غربی به سبعیت خود ادامه می‌دهد.»


عربستان مشکل ایران نیست

رئیس‌جمهوری خطاب به رهبران کشورهای اسلامی تاکید کرد: «برای همه روشن است که نه عربستان مشکل ایران است و نه ایران مشکل عربستان. مشکل اصلی، جهل و تعصب و خشونت‌ورزی است. معضل همه ما، اختلافات در جهان اسلام است.» او با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره پشتیبان کشورهای اسلامی و مسلمانان در برابر تجاوز و تهدید و اشغال و تروریسم بوده و هست، به نمونه‌های تاریخی آن اشاره کرد و گفت: «آن روز که صدام به کویت تجاوز کرد؛ این ایران بود که قبل از همه این تجاوز را محکوم کرد و به آوارگان کویتی و عراقی پناه داد. آنگاه‌که تروریست‌های تکفیری به دروازه‌های بغداد و اربیل نزدیک شدند، این ایران بود که در برابر تهاجم وحشیانه آنها به کمک ملت و دولت عراق شتافت. آنگاه‌که دمشق در معرض اشغال و نابودی تروریست‌ها قرار گرفت این ایران بود که در کنار سوریه ایستاد.»حسن روحانی همچنین تاکید کرد: «از اجلاس سازمان همکاری اسلامی که به نام وحدت برگزارشده است، نباید هیچ‌گونه پیامی که به تفرقه در میان امت اسلامی دامن بزند برخیزد؛ و هر حرکت تفرقه‌افکنانه‌ای ازآنجاکه اجماع این سازمان و امت اسلامی را به همراه ندارد و با فلسفه تشکیل این سازمان در تعارض است، قطعا بی‌اعتبار است.»


دیدار با مقامات کشورهای اسلامی

روحانی همچنین در جریان سفر خود به استانبول با برخی مقامات کشورهای حاضر در اجلاس دیدار کرد. رئیس‌جمهوری در دیدار «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان با او؛ با اشاره به ضرورت گسترش همکاری‌ها و روابط تهران - کابل برای دستیابی به منافع مشترک دو ملت افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار توسعه ثبات و آرامش در افغانستان است و همیشه در کنار مردم این کشور خواهد بود. روحانی همچنین گفت که تلاش می‌کند مهاجران غیرقانونی افغان مقیم ایران را ثبت‌نام کنند. رئیس‌جمهوری در ادامه دیدارهای خود با «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهوری آذربایجان دیدار کرد. روحانی بر تحکیم و توسعه همه‌جانبه مناسبات و همکاری‌های تهران- باکو و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود دو کشور در این راستا تاکید کرد. رئیس‌جمهوری همچنین با «محمد یوسف کلا» معاون رئیس‌جمهور اندونزی، «یحیی بن محفوظ المنذری» رئیس مجلس الدوله عمان، «ماکی سال» رئیس‌جمهوری سنگال و «سید سلطان حسن البولکیا» پادشاه برونئی دیدار و گفت‌وگو کرد.