واکنش رئیس‌جمهور به گشت‌های نامحسوس
گروه خبر: راه‌اندازی گشت‌های نامحسوس از سوی نیروی انتظامی واکنش رئیس‌جمهوری را به همراه داشت. اولین واکنش حسن روحانی به این اقدام زمانی از سوی او صورت گرفت که او در بیست و ششمین سفر استانی‌اش در سمنان حضور داشت. او روز چهارشنبه در آخرین روز سفرش به سمنان در واکنش به این اقدام، دولت را پایبند وعده‌هایش برای حفظ کرامت شهروندان و جایگاه انسانی آنها دانست و گفت: اولین وظیفه ما نسبت به مردم احترام به شخصیت، جایگاه و کرامت آنها است، کرامت انسان را خدا به بشر داد و این کرامت مقدم بر دین است و کرامت همه باید حفظ شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره راه‌اندازی گشت اخلاقی نامحسوس و واکنش دولت به آن افزود: طرح‌هایی در کشور اجرا می‌شود که بخشی از آن به دولت و برخی امور آن نیز به دستگاه‌های دیگر چون قوه‌قضائیه و نیروهای دیگر برمی‌گردد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، او گفت: بسیاری امور است که در برخی زمینه‌ها به عکس عمل می‌شود و دولت هر جا لازم شده برای ایجاد احساس امنیت در مردم از توانش استفاده کرده است. وی افزود: همه ما باید در زمینه فرهنگی کار و تلاش بیشتری کنیم و به‌گونه‌ای عمل کنیم که مساله‌ای که از طریق فرهنگی قابل حل است، راه‌حل آن را به طرق دیگر نکشانیم. روحانی همچنین گفت: ما طبق آیه قرآن باید دنبال موعظه حسنه و جدال احسن باشیم و بهترین و کوتاه‌ترین راه را باید انتخاب کنیم و دولت هر اقدامی که در حد توان اجرایی‌اش باشد، انجام خواهد داد. البته این تنها واکنش رئیس‌جمهوری به اقدام تازه نیروی انتظامی نبود. حسن روحانی روز چهارشنبه نیز در جلسه هیات دولت، با اشاره به اینکه «چنین نیست که هر کس یا نهاد و ارگانی بخواهد با اقداماتی به‌دنبال کنترل مردم باشد»، تصریح کرد: آزادی مردم با آیین نامه و سلیقه افراد و برخی دستگاه‌ها نمی‌تواند محدود شود و آزادی مردم به غیر از قانون با هیچ چیز دیگری محدود نمی‌شود و حتی دولت و قوه‌قضائیه هم نمی‌توانند مردم را محدود کنند و فقط قانون می‌تواند چارچوب‌هایی در این زمینه داشته باشد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری تاکید کرد: حق نداریم در زندگی خصوصی و عمومی مردم دخالت کنیم جز در زمینه اجرای قانون.


عده‌ای کفران نعمت می‌کنند

روحانی در بخش دیگری از سخنانش در جلسه هیات دولت با بیان اینکه نعمتی را که با مجاهدت و حضور و تلاش مردم و با هدایت‌های رهبری عزیز به‌وجود آمده باید قدر دانسته و کفران نعمت نکرد، گفت: فضای برجام را باید قدر بدانیم و شکرگزار نعمت‌های الهی باشیم و از آن بیشترین استفاده را بکنیم. اما متاسفانه عده‌ای کفران نعمت می‌کنند.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه «در عین حال باید بر عملکرد طرف مقابل نظارت و راستی آزمایی داشته باشیم»، گفت: اگر از طرف مقابل کندی و کاستی ببینیم حتما باید برخورد جدی کرده و تذکر دهیم و حتی اگر وظیفه بالاتری هم داشتیم انجام دهیم و این از مسلمات است. روحانی با بیان اینکه امسال باید اقتصاد مقاومتی در عمل اجرا شود، گفت: برجام شرایط را برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی هر چه بیشتر مهیا کرده است که باید از آن به بهترین نحو استفاده کنیم.