گروه خبر: چند روزی از اعلام آغاز فعالیت 7 هزار نیرو در قالب گشت‌های نامحسوس امنیت اخلاقی می‌گذرد. اما این طرح منتقدان و موافقان جدی دارد. از یکسو دولت و برخی از سیاسیون با اجرای چنین طرح‌هایی مخالفند و از سوی دیگر اجرای طرح‌هایی از این دست موافقان راسخی دارد.طرح برخورد با بدحجابی یا همان حضور گشت‌های موسوم به امنیت اخلاقی در خیابان‌ها و مراکز خرید، معمولا هر سال با نزدیک شدن به تابستان در کشور اجرا می‌شود، اما آن چیزی که امسال با واکنش و انتقاد خصوصا دولت روبه‌رو شده است، به کار گرفتن 7 هزار نیروی نامحسوس در خیابان‌ها و شیوه عملکرد آنها است. مخالفان این موضوع معتقدند که جنبه‌های مختلف این طرح باید برای افکار عمومی و دولت روشن شود. در همین راستا روز گذشته حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری تاکید کرد: اینکه این نیروها چه افرادی هستند، چگونه به کار گرفته‌ شده‌ و آموزش دیده‌اند و اینکه چطور می‌توان سلامت کار آنان را تضمین کرد و در نهایت اثربخشی این طرح کجا آزموده‌ شده‌ است، باید برای مردم روشن شود. به گزارش «ایسنا»، آشنا درخصوص ابراز بی‌اطلاعی دولت از آغاز چنین طرحی، گفت: بخش‌هایی از دولت که باید از این طرح آگاه باشند، اعلام نمی‌کنند که آگاه هستند. طرح‌های زیادی در کشور انجام شده و این هم در ادامه همین طرح‌ها است. پیش از او حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نسبت به اجرای چنین طرحی در جلسه هیات دولت واکنش نشان داده بود.

انتقاد از عدم‌هماهنگی با استانداری

«محسن نسج همدانی»، معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» در این خصوص گفت: طرحی که در حال حاضر توسط نیروی انتظامی تهران بزرگ اجرا می‌شود از جمله اقدامات ضروری است که به هر حال جامعه ما به آن نیاز دارد، اما چون هماهنگی‌های لازم برای اجرای این طرح با دولت انجام نشده است، استانداری تهران نسبت به آن ملاحظاتی دارد که بهتر است ابتدا آنها روشن شود و اجازه ندهیم از این طرح سوءبرداشت یا سوءاستفاده شود. وی ادامه داد: استاندار تهران در راس استانداری تهران به‌عنوان متولی امور اجتماعی و امنیتی که مسوول امنیت در استان است، نسبت به ابعاد و اجزای این طرح اطلاع ندارد و چند روزی است به نمایندگی از مردم تلاش می‌شود هماهنگی‌های لازم انجام و گزارش مربوطه اخذ شود. در این میان برخی از نمایندگان مجلس نیز به طرح مذکور واکنش نشان داده‌اند. در همین ارتباط محمد اسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «ایلنا» تاکید کرد: نیروی انتظامی و مسولان ناجا باید برای افکار عمومی توضیح بدهند و این مساله را برای مردم روشن کنند تا مردم بدانند منظور از نامحسوس چه چیزی است و گزارش‌دهی و عملکرد این نیروها به چه نحو خواهد بود.


انتقاد از بدحجابی در تهران

با تمام اینها بسیاری بر لزوم چنین برخوردهایی تاکید می‌کنند و آن را تنها راه مبارزه با بدحجابی می‌دانند. روز گذشته نیز برخی از تریبون‌های نماز جمعه به حمایت از طرح مذکور اختصاص داشت. آیت‌الله محمد علی‌موحدی کرمانی روز گذشته در خطبه‌های نماز جمعه تهران از بدحجابی در آستانه فصل تابستان انتقاد کرد و گفت: از مردم شریف و نجیب ایران و به‌ویژه استان تهران انتظار می‌رود پوشش اسلامی را رعایت کنند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او افزود: در همین‌باره نیروی انتظامی احساس وظیفه کرده و هزاران نیرو را به‌طور غیرمرئی برای مقابله با منکرات به شیوه بسیار متین و ارزنده و با تمامی شرایط نهی از منکر مسوول مقابله با این موضوع کرده است. وی افزود: افرادی می‌خواهند با بدحجابی یا کشف حجاب به نظام دهن کجی کنند. یک مسلمان نمی‌تواند این صحنه‌ها را ببیند و بی‌تفاوت باشد چه برسد به نیروی انتظامی که مامور است و باید با گناه علانیه (علنی) برخورد کند که اگر اقدامی نکند، گنهکار است. آیت‌الله موحدی‌کرمانی ادامه داد: به افراد لاابالی تذکر می‌دهم که تمام برنامه‌های زشت شما مورد دقت پلیس سری با روش متین و ارزنده است. وی با بیان اینکه نهی از منکر نیازی به قانون و تصویب مجلس ندارد، تصریح کرد: برخی می‌گویند که مردم آزادند؛ ما هم می‌گوییم که مردم آزاد هستند، اما این آزادی محدود است و مطلق نیست. آیت‌الله موحدی کرمانی ادامه داد: اگر فردی بخواهد در خانه دربسته گناهی مرتکب شود، نه من مسوولم نه شما و نه نیروی انتظامی، اما هنگامی که همان فرد سربرهنه پشت فرمان می‌نشیند و برخوردهای زشت انجام می‌دهد، اینجا دیگر نمی‌توان گفت که آن فرد آزاد است.


تاکید برمقابله با بی‌حجابی

از سوی دیگر آیت‌الله علم الهدی، امام جمعه مشهدروز گذشته در خطبه‌های نماز جمعه این شهر گفت: بزرگ‌ترین کلیدواژه امنیت اجتماعی در کشور مقابله با بی‌حجابی است، اما این مقابله به مفهوم حجاب اجباری نیست. به گزارش «ایرنا»، او افزود: مقابله با بی‌حجابی، مبارزه با کلیدواژه فساد اخلاقی، اقتصادی و اجتماعی در جامعه است و به‌عنوان عاملی که منشأ همه مفاسد در کشور است باید برای تحقق امنیت اجتماعی با آن به‌طور جدی مبارزه شود. وی با قدردانی از نیروی انتظامی گفت: تلاش این نیرو که با کمال قدرت در طرح و برنامه‌ای قاطع به این عرصه وارد شده است، ارزشمند است.


انتقاد از دولت

آیت‌الله نوری‌همدانی نیز روز چهارشنبه در دیدار با رئیس سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران گفت: دولت باید با ابلاغ مصوبه‌ای به دستگاه‌های مربوطه در جهت اشاعه فرهنگ حجاب و عفاف تلاش بیشتری از خود نشان دهد. به گزارش «ایسنا»، وی افزوده است: متاسفانه دولت نسبت به این موضوع مهم غافل بوده است و انتظار داریم که ابتدا در وزارتخانه‌ها و بعد دستگاه‌های دولتی و حتی بیمارستان‌ها نسبت به رعایت حجاب و عفاف ابلاغی از سوی دولت اقدام شود.


هماهنگی با قوه‌قضائیه

در کنار تمامی این انتقادها و حمایت‌ها، فرمانده انتظامی تهران بزرگ با تاکید بر اینکه پلیس در اجرای طرح امنیت اخلاقی نامحسوس، مجاز به برخورد علنی نیست و فقط گزارش می‌کند، «افزایش احساس امنیت روانی در جامعه» را از مهم‌ترین ماموریت‌های گشت‌های نامحسوس در کشور بیان کرد. به گزارش «ایرنا»، سردار حسین ساجدی‌نیا تاکید کرد: پلیس برای این منظور هماهنگی‌های لازم را با قوه‌قضائیه داشته است. او از شهروندان خواست در صورت هرگونه ابهام و شکایت، مراتب را به پلیس ۱۹۷ یا ۱۱۰ اطلاع دهند و مطمئن باشند در کمترین زمان ممکن به آن رسیدگی خواهد شد.