گروه دیپلماسی: در شرایطی که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از احتیاط در فروش آب سنگین به آمریکا پس از بلوکه کردن ۲ میلیارد از دارایی‌های تهران خبر می‌دهد، دموکرات‌های سنای آمریکا بار دیگر با طرح ممنوعیت خرید آب سنگین از ایران مخالفت کردند. قرارداد فروش ۳۲ تن آب سنگین ایران به آمریکا در اوایل اردیبهشت ماه بین ایران و یک شرکت آمریکایی به امضا رسید. ارزش این قرارداد ۶/ ۸ میلیون دلار است و برای اولین بار است که ایران و آمریکا بعد از قراردادهای مربوط به خرید و فروش هواپیما در حوزه حساس و استراتژیک انرژی هسته‌ای به‌ویژه ماده استراتژیک آب سنگین (در چارچوب برجام) قراردادی رسمی امضا می‌کنند. ایران سالانه حدود ۲۰ تن آب سنگین تولید می‌کند و قرار است در چارچوب برنامه سازمان انرژی اتمی آن را به مشتریان خارجی خود بفروشد. به گزارش «ایرنا» علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز سه‌شنبه در حاشیه مراسم چهلمین کنگره سالانه جامعه جراحان ایران از ادامه مذاکره برای فروش آب سنگین به آمریکا خبر داد و گفت: «این فرآیند در جریان است؛ اما بعد از قضیه ۲ میلیارد دلار احتیاط کردیم. فعلا در حال مذاکره هستیم و باید نحوه پرداخت پول کاملا مشخص شود.» اوایل اردیبهشت ماه، دیوان عالی آمریکا حکم پرداخت حدود ۲ میلیارد دلار از محل دارایی‌های مسدود شده ایران به خانواده‌های کشته‌شدگان بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ را تایید کرد.

فروش آب سنگین به روسیه

علی‌اکبر صالحی در حاشیه مراسم چهلمین کنگره سالانه جامعه جراحان همچنین از گفت‌وگوها با روسیه برای فروش آب سنگین خبر داد. پیش‌تر هم بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفته بود که علاوه بر ۱۳۰ تن آب سنگینی که می‌توانیم طبق برجام حفظ کنیم، حدود ۷۰ تن مازاد داریم که باید در بازارهای بین‌المللی عرضه شود.

الگوسازی برجام در جهان

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دستاوردهای هسته‌ای در برجام تثبیت شده است، گفت: «برجام در جهان الگوسازی کرد و نشان داد می‌توان با شیوه دیگری مشکلات بین‌المللی را حل کرد. ظرفیت‌سازی ایجاد شده و پارادایم جدیدی بعد از برجام در این زمینه در جامعه بین‌المللی ایجاد شده است.» او افزود: «یکی از دستاوردهای دیگر برجام فرصت برای همگون‌سازی حوزه‌های مختلف است و برجام این توازن را در کشور ایجاد کرده است.» رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه صنعت هسته‌ای خودش یک ظرفیت است، عنوان کرد: «این تکنولوژی وارداتی نیست و به سادگی قابل انتقال به دیگران نیست و کشورهای محدودی این تکنولوژی را دارند. احاطه به این تکنولوژی یعنی رسیدن به مرزهای دانش و هر کشوری با احاطه به دانش هسته‌ای به مرزهای دانش می‌رسد.» صالحی تاکید کرد: «می‌توان از دیگر کشورها درخواست نیروگاه کرد؛ اما تکنولوژی هسته‌ای، غنی‌سازی و آب سنگین را به شما نمی‌دهند.» او افزود: «ایران توانست با ایجاد زمینه‌های دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای، خود را از این ظرفیت برخوردار کند و برجام توانسته این دستاوردها را ثابت کند تا کشورهای دیگر نتوانند آن را از ما بگیرند.»

مخالفت با طرح ممنوعیت خرید آب سنگین

همزمان با اظهارات رئیس انرژی اتمی ایران، دموکرات‌های سنای آمریکا بار دیگر با طرح ممنوعیت خرید آب سنگین از ایران مخالفت کردند. به گزارش «ایسنا» به نوشته روزنامه واشنگتن تایمز، نمایندگان دموکرات در مجلس سنای آمریکا بامداد سه‌شنبه به دلیل اختلاف با قانون‌گذاران حزب جمهوری‌خواه بر سر یکی از متمم‌های الحاقی به لایحه بودجه آب و انرژی این کشور، برای سومین بار از توافق بر سر ختم بررسی این لایحه و رای‌گیری درباره آن در صحن سنا جلوگیری کردند. تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه این متمم الحاقی را ارائه کرده بود که در آن کاخ سفید را از خرید آب سنگین ایران منع می‌کند. بر اساس این گزارش، سناتورهای دموکرات‌ با ۵۰ رای در برابر ۴۲ رای مانع از تصویب این لایحه ۵/ ۳۷ میلیارد دلاری شدند.باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده است که برای جلوگیری از هر اقدامی که ممکن است توافق هسته‌ای را به خطر بیندازد، این لایحه را در صورت تصویب وتو خواهد کرد.