ظریف در نشست حامیان  سوریه شرکت کرد

گروه دیپلماسی: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که دوشنبه شب برای شرکت در نشست گروه موسوم به حامیان سوریه (گروه تماس) وارد وین، پایتخت اتریش شد، تاکید کرد که نشست گروه حمایت از سوریه فرصتی برای تاکید بر ضرورت «رعایت کامل آتش‌بس» است. ظریف بلافاصله پس از ورود به وین، در هتل محل اقامت خود با فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در چارچوب مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و برجام دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران نیز حضور داشت.

موضوع محوری نشست سوریه «ادامه آتش‌بس و شرایط اجرای آن در سوریه» است. در این نشست دست‌کم مقامات ۲۰ کشور حضور داشتند و ریاست آن را به‌طور مشترک آمریکا و روسیه برعهده داشتند. به گزارش «ایسنا» ظریف که تقریبا یک هفته پس از حادثه خان طومان و شهادت تعدادی از مستشاران ایرانی برای حضور در این نشست به وین رفته است، با حضور در جمع خبرنگاران تاکید کرد: «ضروری است با این گروه‌های تروریستی مقابله شود و اجازه نداد گروه‌های تروریستی با استفاده از آتش‌بس اقدامات تروریستی علیه مردم سوریه را شدت بخشند.» او تاکید کرد که یکی از اهداف مهم این نشست ضرورت رعایت کامل آتش‌بس است.

نشست گروه موسوم به حامیان سوریه در شرایطی برگزار شد که کشورهای شرکت‌کننده در نشست وین بر سر اینکه کدام یک از گروه‌های مسلح مخالف در سوریه از جمله گروه‌های تروریستی هستند، اختلاف‌نظر دارند. در حال حاضر گروه «دولت اسلامی» (داعش) و جبهه النصره از سوی همه شرکت‌کنندگان به‌عنوان جریان‌های تروریستی تلقی می‌شوند. ظریف بار دیگر تاکید کرد که بحران سوریه راه‌حلی نظامی ندارد.پیش‌تر جابری‌انصاری ۲۰ اردیبهشت ماه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره حضور ظریف در این نشست گفته بود: «رایزنی‌ها برای دور جدید این نشست در جریان است و این مطلب به جمهوری اسلامی منتقل شده و در حال بررسی است.» او با بیان اینکه ما عضو فعال کمیته تماس بین‌المللی سوریه بودیم،‌ تاکید کرد: «براساس سیاست‌های کشور که تاکید بر حل سیاسی بحران سوریه بوده، در این روند مشارکت کرده و مشکلات این روند را در رایزنی‌های دوجانبه و چندجانبه اعلام کرده و به این مسیر ادامه خواهیم داد.»

دیدارهای دوجانبه

از جمله دیگر دیدارهای مهم دیپلماتیک ظریف در سفر به وین دیدار با استفان دی‌میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه بود. دو طرف در این دیدار درخصوص آخرین تحولات سوریه و اقدامات به عمل آمده در زمینه ارسال کمک‌های انسانی به مناطق مختلف این کشور رایزنی کردند. همچنین محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پیش از ظهر روز سه‌شنبه در حاشیه نشست وین با سرگئی لاوروف همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد. وزرای امور خارجه دو کشور پیش از آغاز نشستی درباره سوریه در وین به گرمی از یکدیگر استقبال کردند؛ این دیدار در گرندهتل وین انجام شد. طرفین در این ملاقات درخصوص آخرین تحولات مربوط به آتش‌بس و روند سیاسی سوریه و ترتیبات نشست گروه تماس بین‌المللی سوریه رایزنی کردند. دیدار لاوروف و ظریف پشت درهای بسته برگزار شد. این در شرایطی است که وزیر امور خارجه روسیه نتایج دیدارهایش را با نمایندگان گروه‌های مخالف دولت سوریه در وین بسیار مفید خواند. سرگئی لاوروف ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری گفت‌وگوهای جامع سوری - سوری گفت: این گفت‌وگوها باید دربرگیرنده همه اعضای هیات اعزامی از سوی دولت و گروه‌های مخالف بدون استثنا باشد. در عین حال جولی بیشاپ وزیر خارجه استرالیا نیز دوشنبه شب با حضور در محل اقامت وزیر خارجه ایران درخصوص مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و از جمله اوضاع سوریه به رایزنی پرداخت. در این ملاقات درخصوص آخرین تحولات سوریه به‌ویژه در زمینه مشکلات فراروی ارسال کمک‌های انسانی به قربانیان بحران سوریه و همچنین روابط دوجانبه ایران و استرالیا و نتایج سفر اخیر ظریف به کانبرا گفت‌وگو و رایزنی شد. همچنین ظریف با فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. طرفین در این ملاقات درخصوص پیگیری اجرای موثرتر توافق برجام به‌ویژه در حوزه روابط بانکی و همچنین روابط دوجانبه رایزنی کردند.

تاکید اشتاین مایر بر ضرورت نشست وین

در تحولی دیگر، فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان پیش از شروع نشست بین‌المللی وین درباره سوریه با اشاره به اینکه برگزاری این نشست مهم و ضروری بود گفت: «الان سه ماه از آخرین نشست ما در مونیخ گذشته است.» به گزارش خبرگزاری صدا وسیما به نقل از خبرگزاری ایتارتاس از وین، او افزود: «طی سه ماه گذشته ما شاهد آرامش نسبی در درگیری‌های سوریه بودیم و دیدیم که برخی از مردم شهرها به خانه‌های خود بازگشتند و به کمک‌های انسان‌دوستانه دست یافتند.» وزیرخارجه آلمان گفت: «اما نتوانستیم در همه جا به کمک‌های انسان‌دوستانه در سوریه دست پیدا کنیم؛ به‌ویژه شاهد آن بودیم که در شهر حلب و اطراف آن درگیری‌ها افزایش یافته است.» او تاکید کرد: «باید امروز شرایطی ایجاد کنیم تا آتش‌بسی که بر سر آن توافق شده بود، بهتر ادامه یابد.»

رعایت تعهدات برجام

بنا به گزارش «ایرنا» ظریف در بخش دیگری از سخنانش گفت که در حاشیه نشست سوریه با جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا و دیگر وزیران حاضر در این نشست نیز دیدار خواهد داشت. به گفته وزیر امورخارجه ایران «رعایت تعهدات برجام» موضوع اصلی هیات ایرانی در این دیدارهای دوگانه خواهد بود. چندی است که مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند ایالات‌متحده با فشار بر موسسات مالی در جهان، مانع از لغو همه‌جانبه‌ تحریم‌ها می‌شود. البته در مقابل مقامات آمریکایی تاکید کردند که جلوگیری از حضور ایران در سیستم مالی آمریکا به معنای مخالفت این کشور با همکاری ایران با دیگر بانک‌های جهانی نیست.ظریف در این‌باره گفت: «میزان سرمایه‌گذاری در ایران میلیاردها دلار بوده و پروژه‌های زیادی توافق شده است. البته ما اعتقاد داریم ایالات‌متحده به اندازه‌ای که باید راه‌ها را باز می‌کرده و به بانک‌ها برای حضور در ایران اطمینان می‌داده، اقدام نکرده است و ما هم این کار را پیگیری می‌کنیم.»همچنین وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: «کسانی که ادعا می‌کنند برجام بی‌تاثیر بوده است و وضع برای فعالان اقتصادی نامناسب‌تر شده، واقعیت‌ها و شرایط کشور را به درستی نمی‌بینند.» به گزارش «ایرنا» او در بدو ورود به وین در پاسخ به این سوال که رایزنی‌ها برای رفع موانع اجرای برجام تا چه اندازه موثر بوده و اینکه عده‌ای اعتقاد دارند برجام نه تنها هیچ منفعت قابل توجهی نداشته، بلکه حدود سه سال فعالان اقتصادی را معطل و رکود را تعمیق کرده است، گفت: «آمار و ارقام نشان می‌دهد که با توجه به کاهش شدید قیمت نفت، رکود کاهش پیدا کرده و ما در مسیر رشد هستیم و ان‌شاءالله در سال ۹۵ با رشد قابل توجه و تورم کمتر، سال را به پایان خواهیم رساند.»

ظریف افزود: «در اثبات اینکه برجام آثار بسیار زیادی داشته می‌توان به فروش نفت‌مان که ظرف ۳ ماه دو برابر شد، اشاره کرد که همین دلیل محکمی است.»علاوه بر عباس عراقچی، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه و حسین جابری‌انصاری، سخنگوی وزارت خارجه نیز ظریف را در این سفر همراهی می‌کنند. نشست سوریه در پی یافتن راهی دیپلماتیک برای بحران سوریه است.