گروه دیپلماسی: جنجال بر سر سخنان بن رودز، قائم‌مقام مشاور امنیت ملی آمریکا میان کنگره و کاخ سفید همچنان ادامه دارد؛ رهبران کنگره که موفق نشدند بن رودز را برای شهادت در مورد صحبت‌هایش به کنگره بکشانند، اکنون خواستار اخراج او شده‌اند.

قائم‌مقام مشاور امنیت ملی آمریکا چندی پیش در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز گفته بود که بیشتر خبرنگاران اطلاعات ناقصی درباره توافق هسته‌ای داشتند و همین ناآگاهی به او کمک کرد که بتواند موضع کاخ سفید را نزد مطبوعات و کنگره به پیش ببرد. یک هفته پس از این سخنان، کنگره بن رودز را برای توضیحات بیشتر به کنگره فراخواند. در واکنش به انتقادات از گفته‌های بن رودز، کاخ سفید از رودز در برابر این حملات دفاع و جمهوری‌خواهان را متهم کرده که با احضار او به مجلس نمایندگان تلاش می‌کنند تا بار دیگر بحث توافق هسته‌ای با ایران را به موضوعی داغ تبدیل کنند. همچنین کاخ سفید روز دوشنبه تایید کرد که بن رودز، روز سه‌شنبه در برابر کمیته نظارتی مجلس نمایندگان کنگره شهادت نخواهد داد. جیسون شافتز، رئیس کمیته نظارتی این مجلس، خواستار حضور بن‌رودز شده بود تا شهادت دهد آیا او و دیگران در مورد توافق اتمی ایران ادعاهای نادرست مطرح کرده‌اند یا نه. یک مقام دولت آمریکا اعلام کرد که معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید برای توضیح درباره اظهارات جنجالی خود در مورد روند قبولاندن برجام در آمریکا، به جلسه کنگره نمی‌رود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس نایل اگلستون، مشاور کاخ سفید تاکید کرده که حضور یافتن معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید برای شهادت و گزارش دادن در کنگره، «توانایی رئیس‌جمهوری برای دریافت مشاوره» را تهدید می‌کند. این مقام کاخ سفید همچنین تصریح کرده که پیش از این روسای جمهوری آمریکا از هر دو حزب، با استفاده از قدرت اجرایی خود، مانع از حضور و شهادت مشاوران خود در کنگره شده‌اند. پس از ناکامی در شهادت گرفتن از بن رودز، اکنون جمهوری‌خواهان خواسته دیگری را مطرح کرده‌اند و اعضای ارشد کنگره در نامه‌ای خطاب به باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا از او خواستند تا رودز را اخراج کند.به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن،یک رسانه آمریکایی به تازگی گزارشی منتشر کرده و در آن با طرح اتهاماتی علیه کاخ سفید آورده است که واشنگتن به عمد قانون‌گذاران و عموم مردم آمریکا را درباره محتوای توافق هسته‌ای گمراه کرده است. از این‌رو قانون‌گذاران در حال فشار بر اوباما هستند تا بن رودز را برکنار کند. به گزارش «ایسنا» نشریه نیویورک‌تایمز در گزارش خود درباره بن رودز، او را با توجه به سابقه‌اش در داستان‌نویسی، مهارت در استفاده بی‌نظیر از قابلیت‌های زبانی و تسلط در شکل‌دهی افکار عمومی از طریق رسانه‌ها،‌ طراح اصلی روایت‌های کاخ سفید درباره رویدادهای مختلف و حتی معیار بسیاری از سیاست‌های دولت اوباما عنوان کرده است. در بخشی از این گزارش که درباره نقش این معاون مشاور امنیت ملی اوباما در مذاکرات هسته‌ای است،‌ آمده که دولت با تشکیل یک اتاق پژواک،‌ آنچه را که می‌خواسته محقق شود، معتبر نشان داده و منتشر می‌کرده است. به این معنی که دولت اوباما از سال ۲۰۱۳ به منظور بهره‌گیری از واقعیت سیاسی جدید ایجاد شده در ایران به دنبال روی کار آمدن دولت جدید تا اندازه زیادی بازار‌گرمی کرده ‌است. براساس این گزارش، در ادامه نامه رهبران کنگره آمده است که اکنون بن رودز به دلیل نشان دادن این سطح از بی‌احترامی به قانون‌گذاران در تشریح نقش خود در موضوع مهمی چون توافق هسته‌ای با ایران، در معرض اتهامات بیشتر قرار دارد. از این رو دولت باید به‌طور علنی از رودز و اظهاراتش فاصله بگیرد و خود را مبرا کند.

جمهوری‌خواهان دروغگو هستند

از سوی دیگر جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز بار دیگر نسبت به درخواست جمهوری‌خواهان واکنش نشان داد و گفت که مخالفان، دروغگوهایی هستند که در حال گمراه‌سازی عموم مردم درباره محتوای توافق هستند. ارنست در نشست خبری روز دوشنبه خود، جمهوری‌خواهان آمریکا را به دروغگویی درباره توافق هسته‌ای متهم و تاکید کرد که اظهارات مخالفان درباره این توافق درست از آب درنیامده است. براساس گزارش پایگاه اینترنتی کاخ سفید، او همچنین گفت: «ما تمامی شواهد لازم و ضروری برای ارزیابی این موضوع که چه فردی حقیقت را درباره توافق با ایران می‌گوید و اینکه چه فردی حقیقت را نمی‌گوید در اختیار داریم. این اعضای کمیته هستند که حقیقت را درباره توافق هسته‌ای نمی‌گویند. بنابراین اگر آنها بار دیگر خواهان برگزاری جلسه استماع هستند به نظرم این موضوع تنها می‌تواند برای رسیدن به ریشه این موضوع که چرا آنها درباره توافق با ایران دروغ می‌گویند، مفید باشد. ما از این موضوع استقبال می‌کنیم.»