دنیای اقتصاد: یک انفجار مهیب، بامداد دیروز، شمال غرب تهران را لرزاند و به ساختما‌ن‌های اطراف به شدت آسیب وارد کرد. علت اصلی وقوع این حادثه، انفجار در یک خط لوله انتقال گاز اعلام شده‌است. به گفته مسوولان، کارگران در حین حفر تونل مترو موجب شکسته شدن لوله گاز شده‌اند. این شکستگی بر اثر برخورد «بیل مکانیکی» با لوله اصلی انتقال گاز ایجاد شده است. از میزان تلفات این حادثه آمار متناقضی اعلام شده است. در حالی که اخبار از کشته شدن دو نفر خبر می‌دهند، مسوولان اورژانس می‌گویند با مورد فوتی مواجه نشده‌اند.

گروه خبر: «انفجار مهیب در شمال غرب تهران»؛ این عنوان خبری است که صبح جمعه در صدر اخبار رسانه‌های خبری قرار گرفت. وقوع این انفجار در لوله گاز که بامداد جمعه در فلکه اول شهران واقع در شمال غرب تهران رخ داد، به تعدادی از خانه‌های اطراف آن خسارت وارد کرد. این حادثه به گواهی یکی از مسوولان آتش نشانی تهران که با «ایرنا» سخن می‌گفت حدود ساعت ۴:۳۰ بامداد جمعه به وقوع پیوست؛ آتش‌سوزی که کار مهار آن دو ساعت پس از وقوع حادثه، پایان یافت. همچنین آتش‌نشانان ۲۰۰ نفر از ساکنان ساختمان‌های مسکونی اطراف محل حادثه انفجار لوله گاز در منطقه شهران را تخلیه کرده‌اند. درباره علت این حادثه می‌توان به اظهارات ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر تهران اشاره کرد که در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، گفت: «کارگران در حین حفر تونل مترو، سبب شکسته شدن لوله گاز شده و دلیل این اتفاق برخورد بیل مکانیکی با لوله بوده است. مرتضی مرادی‌پور سرپرست معاونت امداد و نجات هلال احمر استان تهران نیز در گفت‌وگو با «ایرنا» علت وقوع این انفجار را شکستگی لوله گاز در تقاطع خیابان کوهسار و خیابان یکم شهران عنوان کرد.»

آمار ضد و نقیض از فوتی‌های احتمالی

هرچند این انفجار خساراتی ازجمله شکسته شدن شیشه‌های پنج واحد مسکونی در اطراف حادثه و آتش سوزی در ساختمان‌های اداری اطراف به بار آورد، اما خبرهای ضد و نقیضی از تعداد تلفات انسانی این حادثه منتشر می‌شود. در حالی که برخی خبرها از احتمال اینکه بین ۲ تا ۵ نفر از کارگران مترو زیر آوار مانده باشند حکایت دارد، اما حسن عباسی سخنگوی اورژانس تهران در گفت‌وگو با «ایسنا» تاکید کرد که نیروهای اورژانس درخدمت‌رسانی به حادثه منطقه شهران، با موردی از فوت مصدومان روبه‌رو‌ نشدند. او همچنین توضیح داد که انفجار لوله‌های گاز پنج نفر مصدوم در پی داشت که در محل به‌صورت سرپایی درمان شدند و هیچ مورد اعزام به بیمارستان هم نداشتیم. همچنین سخنگوی اورژانس کشور موارد فوتی در این حادثه را تکذیب کرد اما ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری میزان از مرگ ۲ کارگر مترو در حادثه مذکور خبر داد. از سوی دیگر، قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از احتمال فوت یک نفر در حادثه انفجار منطقه شهران خبر داد. این در حالی است که محمدباقر حسینیان شهردار ناحیه ۲ منطقه ۵ شهرداری تهران به «ایرنا» گفت: فقط یک راننده بیل مکانیکی در زیر آوار و در کارگاه مانده است که تمام دستگاه‌های مسوول در این زمینه برای نجات وی تلاش می‌کنند. با این همه سرهنگ حسن عابدی جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از اعمال ممنوعیت تردد در اطراف محدوده انفجار در میدان شهران خبر داد. او به «ایسنا» گفت: این حادثه سبب ایجاد گودالی وسیع و عمیق در میانه خیابان اصلی کوهسار شده و به همین دلیل پلیس ممنوعیت و محدودیت‌های ترافیکی را در منطقه اعمال کرده است که پیش‌بینی می‌شود حداقل تا دو، سه روز آینده ادامه داشته باشد. انفجار لوله گاز موجب ایجاد گودالی به طول حدود ۱۰۰ متر و عرض و عمق بیش از ۵۰ متر شده است. همچنین سعید مومنی مدیرعامل شرکت گاز استان تهران به «شانا» گفت که ارتباط خط لوله هشت اینچ گاز ورودی ایستگاه تقلیل فشار غرب تهران و خط تغذیه روستای سولقان در اثر حفاری مترو و نشست زمین قطع شد. علاوه بر این و بر اساس گزارش «ایرنا» این انفجار قطع آب، گاز و خطوط تلفن همراه در این منطقه را در پی داشت.

هشدار به ساکنان چهار منطقه

به دنبال این حادثه، بوجارزاده، مدیر روابط عمومی شرکت ملی گاز، از ساکنان مناطق شهران، کوهسار، کن و سولقان درخواست کرد شیر اصلی گاز خود را تا زمانی که ماموران گاز برای وصل کردن گاز مراجعه کنند، بسته نگه دارند.