گروه دیپلماسی: حسین شیخ‌الاسلام، مشاور وزیر خارجه ایران و مدیرکل سابق امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حضور مستشاری ایران در سوریه تا زمان «رفع فتنه» ادامه خواهد داشت، گفت: «آمریکا به‌دنبال تقسیم منطقه براساس ملیت است.»

حسین شیخ‌الاسلام، با حضور در خبرگزاری تسنیم، تحولات اخیر در سوریه به‌ویژه حلب و وضعیت نیروهای مقاومت در این شهر و تاثیر آن بر تحولات آینده سوریه را تشریح کرد. او در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه آیا قدرت‌های جهانی قانع به ماندن بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در قدرت شده‌اند و آیا هنوز هم به گزینه رفتن بشار اسد از قدرت فکر می‌کنند، گفت: «قدرت‌های جهانی آرزوهای زیادی دارند و آنها حتی می‌خواهند ایران نیز نباشد. اگر بتوانند ایران را نیز از روی نقشه محو می‌کنند، ولی قدرت این کار را ندارند. یک زمانی تصور قدرت‌های جهانی این بود که می‌توانند این کار (رفتن بشار اسد) را انجام دهند ولی به این نتیجه رسیده‌اند که توانایی این کار را ندارند. آیا چیزی را که در میدان نبرد با قتل، غارت و آدم‌کشی به‌دست نیاوردند، در میز مذاکره به آنها داده خواهد شد؟» شیخ‌الاسلام در مورد جایگاه بشار اسد در بین مردم سوریه هم گفت که اسد در کنار مردم سوریه باقی ماند و در کنار آنها جنگید.

مهم‌ترین راهبرد در سوریه

مشاور وزیر امور خارجه در مورد شرایط نیروهای مقاومت در حلب نیز گفت: «شرایط کنونی نیروهای مقاومت در سوریه بسیار بهتر از گذشته است.» او با اشاره به روند کند عملیات در حلب و حساس بودن آن تاکید کرد: «مهم‌ترین راهبرد ما در سوریه جلوگیری از خونریزی است و هدف اصلی این است که مردم سوریه کمترین تلفات را ببینند و کندی عملیات در حلب نیز به همین دلیل است.»

سفیر پیشین ایران در سوریه با اشاره به حضور اسرائیل و آمریکا در جنگ سوریه گفت: «ما جنگ اصلی را در «القصیر» انجام دادیم. اگر القصیر سقوط کرده بود به احتمال قریب به یقین دمشق سقوط می‌کرد. القصیر گذرگاه انتقال سلاح از طرابلس لبنان برای تروریست‌ها بود. اسرائیل در القصیر حضور داشت و گروه‌های مسلح را به دقت مدیریت می‌کرد. آمریکا و اسرائیل در درگیری‌های سوریه حضور مستقیم هوایی و زمینی دارند. آنها با استفاده از پهپاد اطلاعات جمع آوری می‌کنند و با ارائه اطلاعات دقیق به تروریست‌ها، اهداف مشخصی را برای هدف قرار دادن به آنها معرفی می‌کنند.»

ناامیدی آمریکایی‌ها

این دیپلمات با اشاره به اهمیت آزادسازی منطقه «القصیر» گفت: «آمریکایی‌ها بدون شک می‌خواستند دمشق سقوط کند و هنوز هم این مساله را می‌خواهند ولی الان ناامید شده‌اند. اگر القصیر سقوط می‌کرد بدون‌شک دمشق هم سقوط می‌کرد و داعش با همه توانایی‌های سوریه به عراق حمله می‌کرد و در آن صورت بغداد و اربیل سقوط می‌کرد و داعش به مرز ما می‌رسید.»

اهمیت آزادسازی حلب

شیخ‌الاسلام در ادامه درباره تاثیر آزادسازی حلب در آینده سوریه گفت: «آزادسازی حلب، گروه‌های مسلح را ناامید خواهد کرد و آنها را از بین خواهد برد. تمامی تلاش استکبار این است که سوریه را تقسیم کند و برای تقسیم سوریه باید دو پایتخت وجود داشته باشد. تنها جایی که توانایی تبدیل شدن به پایتخت دوم را دارد، حلب است و تمام توانایی‌های دمشق یا حتی بیشتر از آن را دارد و حتی از نظر اقتصادی و فرهنگی از دمشق نیز قوی‌تر است.» مشاور وزیر خارجه ادامه داد: «تمام تلاش قدرت‌های بزرگ این است که حکومت مرکزی در حلب مستقر نشود و حلب به دست معارضان بیفتد و بتواند اعلام یک پایتخت بکند و آزادسازی حلب قطعا در دسترس نیروهای مقاومت است ولی راهبرد ما این است به شکلی عمل کنیم که خونریزی کمتر باشد. باید با محاسبه و با دقت جلو رفت. اول باید همه راه‌های ورودی سلاح به حلب بسته شود. اگر ترکیه سیاست‌های خود را در رابطه با سوریه تغییر دهد ما حتما همکاری خواهیم کرد.»

آمریکا به‌دنبال تقسیم منطقه براساس ملیت

شیخ‌الاسلام در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حضور آمریکا در شمال سوریه و کمک به برخی از گروه‌های نظامی گفت: «آمریکایی‌ها بدون شک سیاست تقسیم منطقه براساس ملیت را دنبال می‌کنند. اگر یک منطقه کردی، دروز، علوی و مارونی در منطقه وجود داشته باشد، در این صورت وجود یک منطقه براساس ملیت یهود نیز معنی پیدا خواهد کرد زیرا صهیونیست‌ها یهودیت را براساس ملیت تعریف می‌کنند نه دیانت.» او ادامه داد: «بنابراین همه اینها کشورهای کوچکی هستند که در خشکی محصور خواهند بود و آمریکا به هر شکلی بخواهد این کشورها را اداره خواهد کرد.»