گروه دیپلماسی: کلود بارتلون، رئیس مجلس ملی فرانسه دوشنبه شب در راس هیاتی پارلمانی وارد تهران شد و روز گذشته با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و علی لاریجانی، رئیس مجلس و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کرد. علی مطهری نایب رئیس مجلس از رئیس مجلس ملی فرانسه استقبال کرد.

سفر بارتلون تا جمعه ادامه خواهد داشت و این سفر به دعوت رئیس مجلس شورای اسلامی انجام شده است. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز گذشته در دیدار رئیس مجلس ملی فرانسه با اشاره به امضای سند نقشه راه تقویت همکاری‌ها و روابط مشترک، تاکید کرد که اجرای سریع و دقیق توافقات دوجانبه تحولی ملموس در روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی تهران - پاریس ایجاد خواهد کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی نقش پارلمان‌های دو کشور را در توسعه همکاری‌ها و دستیابی به اهداف مشترک حائز اهمیت برشمرد و گفت: «توافق هسته‌ای فضای جدیدی را برای همکاری آفرید که باید از آن به بهترین شکل استفاده کنیم. فرانسه و ایران دارای توانمندی‌ها و امکانات فراوانی هستند که می‌تواند در مسیر توسعه همکاری‌های دو دولت و منافع دو ملت به‌کار گرفته شود.» وی همچنین بر توسعه و تقویت روابط پارلمانی میان مجلس ملی فرانسه و مجلس شورای اسلامی ایران، تاکید کرد. روحانی با بیان اینکه در مذاکرات و توافق هسته‌ای تنها به دنبال حل‌وفصل یک مشکل نبودیم، تاکید کرد: «هدف جمهوری اسلامی ایران در مذاکره طولانی و مهم با ۱+۵ اثبات حقانیت خود در فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای و نشان دادن اراده خود برای تعامل سازنده با جهان بود.» رئیس‌جمهوری با اشاره به نقش فرانسه در طول دوران مذاکرات هسته‌ای افزود: «اجرای کامل و سریع تعهدات در توافق هسته‌ای یک معیار و پایه مهم برای اعتمادآفرینی بیشتر میان ایران، کشورهای طرف مذاکره و توسعه روابط است.» رئیس‌ شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهدات خود در برجام به‌طور کامل عمل کرده است، بر ضرورت اجرای هر چه سریع‌تر و دقیق تعهدات برجام از سوی همه طرفین تاکید کرد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود ضرورت همکاری‌های مشترک ایران و فرانسه در زمینه مسائل منطقه‌ای و به‌ویژه مبارزه با تروریسم را مورد تاکید قرار داد و افزود: گسترش همکاری‌ها و رایزنی‌های مشترک دو کشور می‌تواند به حل‌وفصل مشکلات و مسائل منطقه‌ای کمک کند. کلود بارتلون، رئیس مجلس ملی فرانسه نیز در این دیدار گفت: «مجلس ملی فرانسه در طول مذاکرات ایران با ۱+۵ همواره سرسختانه از این مذاکرات حمایت کرده و امروز هم با جدیت به دنبال اجرای کامل توافقات برجام از سوی طرفین هستیم.» بارتلون با تاکید بر اهمیت تحقق اهداف‌ اقتصادی در روابط دو کشور افزود: «از تلاش بانک‌های بزرگ فرانسوی برای همکاری و سرمایه‌گذاری در ایران حمایت می‌کنیم.»

فرانسه نباید پایگاه تروریست‌ها باشد

همچنین بارتلون با علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «ایسنا» علی لاریجانی در ابتدای این دیدار با اشاره به پیشینیه روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فرانسه گفت: «تبادل هیات‌های بلندپایه میان ایران و فرانسه در مقطع کنونی نشان از علاقه‌مندی متقابل برای توسعه روابط فی‌مابین دارد.» او با ابراز ناخرسندی از سطح پایین روابط اقتصادی دو کشور و بیان اینکه توسعه روابط اقتصادی به نفع دو کشور است، گفت: «در زمینه‌هایی مانند انرژی، مسائل زیست‌محیطی، بهداشت، انرژی هسته‌ای، فناوری‌های نوین و پتروشیمی ظرفیت‌های خوبی برای توسعه همکاری‌های دو کشور وجود دارد.» رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین افزود که مجلس شورای اسلامی نیز از ارتقای سطح روابط و همکاری‌های خود با مجالس ملی و سنای فرانسه استقبال می‌کند. به گفته لاریجانی، فرانسه نباید پایگاهی برای تروریست‌هایی باشد که حتی ارزش صحبت کردن نیز ندارند. لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق از نیروگاه‌های هسته‌ای گفت: «در چند روز آینده احداث دو نیروگاه جدید اتمی را با روسیه شروع خواهیم کرد و فرانسه هم می‌تواند وارد این عرصه شود اما ابتدا باید شرایط همکاری بانک‌های درجه یک فرانسه با بانک‌های ایرانی مهیا شود.»رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به برخی از مشکلات بانکی بر سر راه همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران گفت: آمریکایی‌ها در این مورد دوگانه برخورد می‌کنند.کلود بارتلون رئیس مجلس ملی فرانسه نیز در این دیدار ضمن اشاره به آغاز فصل نوینی در روابط فرانسه و جمهوری اسلامی ایران گفت: «فرانسه آمادگی و علاقه‌مندی لازم برای توسعه همکاری همه‌جانبه از جمله ارتقای سطح مناسبات بانکی خود را با جمهوری اسلامی ایران دارد.»