تسهیل در روابط بانکی و گسترش گردشگری

دنیای اقتصاد: سفر دوروزه حسن روحانی رئیس‌جمهوری به ویتنام روز جمعه با اجرایی شدن روابط کارگزاری بانک‌های مرکزی دو کشور، مذاکرات درباره برقراری پرواز مستقیم تهران ـ هانوی و امضای اسنادی در حوزه ارتباطات میان دو کشور پایان یافت.

براساس این موافقت‌نامه‌ها دو طرف بر سر مکانیزم حساب مشترک برای تسویه حساب مبادلات تجاری طرفین توافق کردند. با اجرایی شدن این موضوع اتباع دو کشور و گردشگران می‌توانند با استفاده از کارت‌های بانکی خود از تسهیلات مورد نظر در کشور میزبان استفاده کنند. در همین حال «محمدرضا نعمت‌زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت که ریاست کمیسیون مشترک ایران و ویتنام را نیز برعهده دارد، از احتمال برقراری پرواز مستقیم میان تهران و هانوی خبر داد. به گفته نعمت‌زاده، کمیسیون مشترک ایران و ویتنام که مدت‌ها تشکیل نشده بود نیز تا قبل از پایان سال میلادی برگزار خواهد شد. حسن روحانی روز چهارشنبه سفر خود به جنوب شرق آسیا را با سفر به ویتنام آغاز کرد. سفری که روز گذشته با ورودش به مالزی ادامه یافت. رئیس‌جمهوری همچنین قرار است در آخرین مرحله از ‌سفر خود به منطقه آسیای جنوب‌شرقی، برای شرکت در دومین اجلاس سران مجمع گفت‌وگوی ‌همکاری‌های آسیا، ACD، راهی بانکوک پایتخت تایلند شود.‌ این اجلاس با هدف برقراری رشد و توسعه در قاره آسیا، از امروز تا ۱۹ مهر در بانکوک برگزار ‌خواهد شد.

ارتقای پنج برابری مبادلات تجاری دو کشور

حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران صبح پنج‌شنبه در هانوی پایتخت ویتنام از سوی رئیس‌جمهوری این کشور به‌طور رسمی مورد استقبال قرار گرفت. این مراسم استقبال رسمی که در کاخ ریاست‌جمهوری ویتنام و با خوشامدگویی «ترای دای کوانگ» به رئیس‌جمهوری آغاز شد، با مذاکرات خصوصی دو طرف و سپس امضای دو سند همکاری جهت تسهیل همکاری در حوزه ارتباطات دو کشور ادامه یافت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، نخستین سند مربوط به موافقت‌نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و ویتنام درخصوص لغو متقابل روادید برای دارندگان گذرنامه‌های خاص یا خدمت بود که از طرف وزیران خارجه دو کشور به امضا رسید. همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و وزارت ارتباطات و اطلاعات ویتنام در زمینه همکاری‌های ارتباطات و فناوری‌های ارتباطات نیز سند دیگری را به امضا رساندند. در ادامه روسای‌جمهوری دو کشور توافق کردند که حجم مبادلات دو کشور را به پنج برابر رقم کنونی ارتقا داده و به بیش از ۲ میلیارد دلار برسانند. حسن روحانی و «ترای دای کوانگ» پس از امضای دو سند همکاری، به خبرنگاران گفتند که تمام توان خود را برای تحقق این مهم به‌کار می‌گیرند.

تقویت همکاری‌ها در حوزه گردشگری

روحانی در ادامه به همکاری‌های دو کشور در عرصه انرژی اشاره کرد و گفت: تهران برای فراهم کردن بستر حضور شرکت‌های ویتنامی و سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران آمادگی دارد. روحانی تقویت همکاری‌های بانکی و فرهنگی از جمله تبادل استاد و دانشجو و ایجاد مراکز فناوری و پارک‌های علمی، تقویت روابط پارلمانی و گردشگری و توریسم را از دیگر محورهای گفت‌وگو با همتای ویتنامی خود ذکر کرد. روحانی همچنین ارتباطات بانکی را ضرورت توسعه روابط اقتصادی برشمرد و تاکید کرد که دو دولت باید بخش‌های خصوصی را به ارتباط هر چه نزدیک‌تر تشویق و همکاری آنها را تسهیل کنند. رئیس‌جمهوری ویتنام نیز در این نشست از آمادگی دو کشور برای فراهم کردن تسهیلات لازم برای فعالیت شرکت‌های خصوصی دو کشور خبر داد.

دعوت روحانی از رئیس‌جمهوری ویتنام

به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری همچنین در نشست خبری مشترک با همتای ویتنامی خود از رئیس‌جمهوری این کشور دعوت کرد تا در فرصت مناسب از ایران بازدید داشته باشد. دعوتی که مورد استقبال «چان دای گوآنگ» رئیس‌جمهوری ویتنام قرار گرفت و گفت که این سفر در اولین فرصت انجام خواهد شد. چان دای گوآنگ، ۵۹ ساله اواسط فروردین‌ماه امسال به‌عنوان رئیس‌جمهوری این کشور کمونیستی سوگند یاد کرد. «ترانگ تان سانگ»، رئیس‌جمهوری سابق ویتنام اسفندماه گذشته پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به ایران سفر کرده بود.

آمادگی هانوی برای آغاز تجارت ترجیحی

حسن روحانی در ادامه دیدارش از ویتنام با «نگویان شوان پوک»، نخست‌وزیر ویتنام و «نگوین فو ترونگ» دبیرکل حزب کمونیست ویتنام دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار نخست‌وزیر ویتنام آمادگی کشورش را برای آغاز تجارت ترجیحی و حرکت به سمت تجارت آزاد با ایران اعلام کرد. به گزارش «ایرنا» ایران و ویتنام در پایان سفر رئیس‌جمهوری به هانوی در بیانیه مشترکی با اشاره به تغییرات عمیق و پیچیده در وضعیت منطقه‌ای و بین‌المللی، بر همکاری کشورهای در حال توسعه در امور بین‌المللی تاکید کردند. در همین راستا حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز مذاکره با مقام‌های ارشد ویتنامی با هدف توسعه و تعمیق همه‌جانبه روابط دو کشور را موفقیت‌آمیز خواند و تاکید کرد با تصمیماتی که در جریان سفر به هانوی اتخاذ شد، فصلی نوین و دور تازه‌ای از روابط میان تهران و هانوی آغاز می‌شود.

مالزی ایستگاه دوم

پس از پایان سفر روحانی به ویتنام، او و هیات همراهش روز گذشته هانوی را به مقصد کوالالامپور، پایتخت مالزی ترک کردند. به این ترتیب روحانی در دومین ایستگاه سفرش به آسیای جنوب شرقی، در کاخ نخست‌وزیری مالزی در شهر «پوتراجایا» از سوی «نجیب تون رزاق» نخست‌وزیر این کشور مورد استقبال رسمی قرار گرفت. روابط سیاسی ایران و مالزی در سال ۱۳۴۵ با تاسیس سفارت مالزی در تهران برقرار شد و سفیر ایران در بانکوک نیز به‌عنوان سفیر اکردیته در مالزی تعیین شد. تاکنون سفرهای زیادی میان مقامات دو کشور صورت گرفته است که در این میان می‌توان به سفر روسای‌جمهور وقت از جمله آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (سال ۱۳۷۳)، رئیس دولت اصلاحات در سال ۸۱ و محمود احمدی‌نژاد برای سه نوبت طی سال‌های ۸۴ تا ۸۷ به مالزی اشاره کرد. طی ماه‌های اخیر نیز دیدارها و نشست‌های بسیاری بین مقامات دولتی و خصوصی دو کشور در ایران و مالزی با هدف توسعه مناسبات دوجانبه در تمامی زمینه‌ها برگزار شده است. در مهم‌ترین این دیدارها «عنیفه امان»، وزیر امور خارجه مالزی اوایل سال جاری به تهران سفر کرد. همچنین در راستای افزایش سطح روابط، پاییز سال گذشته مرضیه افخم، سخنگوی اسبق وزارت خارجه، به سمت سفیر ایران در مالزی منصوب شد.

لزوم تحرک بخشیدن به روابط بانکی

در همین ارتباط رئیس‌جمهوری دیروز در بدو ورود به مالزی، گفت در فضای پسابرجام فرصت خوبی است تا بتوانیم روابط خود را با این کشور مهم اسلامی توسعه دهیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با تاکید بر اهمیت توسعه سطح روابط تهران - کوالالامپور تصریح کرد: فضای پسابرجام فرصت خوبی را برای توسعه روابط ایران - مالزی ایجاد کرده است و محور ملاقات و مذاکرات در جریان این سفر بر توسعه روابط تمرکز خواهد داشت. در همین راستا حسن روحانی، رئیس‌جمهوری عصر روز گذشته در نشست خبری مشترک با «نجیب تون رزاق» نخست‌وزیر مالزی، از توافق دو طرف برای بازگشت سطح روابط تهران - کوالالامپور به سطح گذشته خبر داد. به گزارش «ایرنا» روحانی در این نشست خبری همچنین گفت: تاکید کردیم سال ۲۰۱۶ سال تحرک و توسعه روابط دو کشور در زمینه اقتصادی، علمی، فرهنگی و سیاسی باشد. روحانی با بیان اینکه در دو نشستی که با نخست‌وزیر مالزی داشتیم درباره راه‌های حرکت سریع در روند همکاری‌ها گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردیم، گفت: مهم‌ترین مساله تسریع در تحرک بخشیدن به روابط بانکی دو کشور است.ما همچنین باید بخش‌های خصوصی دو کشور را از ظرفیت‌های مشترک به‌طور کامل مطلع کنیم. «نجیب تون‌رزاق»، نخست‌وزیر مالزی نیز در نشست خبری مشترک با روحانی گفت: بانک مرکزی مالزی و ایران باید به‌صورت فوری مکانیزم‌های جدیدی را برای همکاری بخش‌های مختلف ایجاد کنند تا فعالیت‌ها در کوتاه‌ترین زمان انجام شود. او در ادامه به روغن پالم، محصول استراتژیک این کشور اشاره کرد و گفت: در مورد روغن پالم که کالای مهمی برای مالزی است مذاکره کردیم و من به آقای روحانی تاکید کردم که بیش از ۵۰۰ هزار نفر در مالزی در این صنعت فعالیت می‌کنند و ایران یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان روغن پالم بوده است.

او به همکاری در بخش گردشگری اشاره کرد و گفت: شمار ورود گردشگر از ایران کاهش یافته و امیدواریم این میزان افزایش یابد. سال گذشته ۶۵ هزار ایرانی به مالزی سفر کردند که سال‌های پیش از آن دو برابر بوده است. حسن روحانی امروز مالزی را برای شرکت در اجلاس سران مجمع گفت‌وگوی ‌همکاری‌های آسیا، ACD، در بانکوک پایتخت تایلند ترک خواهد کرد.