تسهیلات‌دهی به 12 هزار و 522 بنگاه کوچک و متوسط

دنیای اقتصاد: روز گذشته، رئیس‌کل بانک مرکزی آماری از تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط را در سال‌جاری ارائه داد و اشاره کرد که ۱۲هزار و ۵۲۲ بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط از تسهیلات بانکی برخوردار شدند. این در حالی است که نیاز واحدهای تولیدی برای تامین نقدینگی ۷۵۰۰ بنگاه بوده است. نکته مهم در صحبت‌های رئیس‌کل بانک مرکزی این است که به چه دلیل تسهیلات‌دهی به ۵ هزار بنگاه اضافی صورت گرفته، اگر که واقعا نیازی برای تامین مالی آنها از سوی بانک‌ها نبوده است؟ این موضوع در حالی است که بسیاری از بانک‌ها خود با مشکل منابع مالی روبه‌رو هستند و نسبت مطالبات غیرجاری بانک‌ها نیز در وضعیت استاندارد قرار نگرفته است.

این در شرایطی است که بانک‌ها در حال‌حاضر با مشکل تامین مالی دست و پنجه نرم می‌کنند. همچنین یادآوری این نکته ضروری است که برخی بنگاه‌های ورشکسته که قرار بر تامین مالی آنها نبود، دوباره در سایه تامین مالی بانک مرکزی قرار گرفتند. پیش‌تر نیز رئیس پژوهشکده پولی و بانکی، از کمک بانک مرکزی به بنگاه‌های کوچک خبر داده که قرار بود تنها بنگاه‌هایی که مشکل تامین مالی دارند و مشکلات مدیریتی و کسب‌و‌کار ندارند تحت حمایت نظام بانکی قرار گیرند. دیواندری گفته بود: بنگاه‌هایی هستند که ساختار مدیریتی آنها مشکل اساسی ندارد و تقاضا برای محصولاتشان وجود دارد، اما ممکن است از نظر تامین منابع مالی برای طرح‌ها یا سرمایه در گردش دچار مشکلاتی شوند که این مشکلات باعث اختلال در فعالیت این بنگاه‌ها شود. دیواندری در مورد اعتبار این طرح گفته بود: کل اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح ۱۶ هزار میلیارد تومان است که تقریبا ۱۰ درصد تسهیلاتی است که سالانه در نظام بانکی برای سرمایه‌ در گردش و کار بنگاه‌های بزرگ حوزه صنعت، تجارت و خدمات بازرگانی پرداخت می‌شود.

عصر روز یکشنبه در نشست توسعه و سرمایه‌گذاری استان مرکزی که با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری برگزار شد، رئیس شورای پول و اعتبار درباره تخصیص سرمایه به بنگاه‌های کوچک گفت: در سال‌جاری پرداخت تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسطی که با مشکل سرمایه در گردش مواجهند را در اولویت قرار دادیم تا چرخ تولید به گردش درآمده و شاهد رشد اقتصادی در کشور باشیم. این تصمیم بهترین تصمیمی بوده که تاکنون برای تخصیص بهینه منابع بانکی گرفته شده است و یقینا منجر به شکوفایی اقتصادی خواهد شد.

سیف با اشاره به نشست هماهنگی برای سفر کاروان تدبیر و امید به استان مرکزی که هفته قبل در محل بانک مرکزی برگزار شد، گفت: در این جلسه پروژه‌های اقتصادی این استان که از طریق نظام بانکی قابل‌انجام است بررسی شد. از جمله این پروژه‌ها، پروژه پالایشگاه پلاسمای خون است که با عاملیت بانک ملی و عضویت سندیکایی بانک‌های تجارت، سپه و صادرات و سرمایه‌گذاری ۲۲۰ میلیون یورویی و ۴۰ میلیارد تومانی عملیاتی می‌شود. پروژه دیگر پتروشیمی الوند است که با عاملیت بانک صنعت و معدن و عضویت بانک تجارت، ملت و صادرات به اجرا می‌رسد. از دیگر طرح‌های مصوب در این نشست، تامین مالی شرکت آلومینیوم‌سازی اراک ازسوی بانک ملت با سرمایه‌گذاری ۱۲۵ میلیارد تومانی این بانک و ۵۰ میلیون دلاری از محل صندوق توسعه ملی و الیاف شیشه ره‌آورد ساینای دلیجان ازسوی بانک ملی با مشارکت صندوق توسعه ملی است که با همکاری مدیران عامل بانک‌ها قرار شد در فاصله دو تا سه ماه آینده تمام این‌ طرح‌ها تامین مالی شود.

او عملکرد نظام بانکی درخصوص پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را مورد تاکید قرار داد و افزود: در سال ۱۳۹۵، مقرر شد وام قرض‌الحسنه ازدواج از ۳ میلیون به ۱۰ میلیون تومان افزایش یابد که این اقدام فشار زیادی را به نظام بانکی وارد کرد. با این وجود، نظام بانکی با توجه به اثرات مثبت اجتماعی این طرح، به‌طور جدی به پرداخت این تسهیلات پرداخت. بر این اساس از ابتدای مردادماه که مبلغ وام ازدواج به ۱۰ میلیون افزایش یافت، در مجموع ۳۳۰ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت شده که از این تعداد ۱۳ هزار فقره با رقم ۲۰ میلیون تومان برای ایثارگران بوده است. در مجموع از ابتدای امسال نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان وام ازدواج ازسوی نظام بانکی پرداخت شده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی درخصوص حجم تسهیلات پرداختی نظام بانکی به بخش‌های اقتصادی گفت: در سال ۱۳۹۴، حجم کل تسهیلات پرداختی ۴۱۷ هزار میلیارد تومان بوده است. در شش ماه نخست امسال، نظام بانکی ۲۳۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که از این مبلغ سرفصلی برای تامین مالی واحد‌های کوچک و متوسط اختصاص داده شده تا رونق و اشتغال را برای تمام کشور به ارمغان بیاورد.