دنیای اقتصاد: همایش «اطلاعات و مردم» روز گذشته با سخنان سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات افتتاح شد. وزیر اطلاعات در این همایش که در مرکز همایش‌های سازمان صداوسیما برگزار شد، با تاکید بر لزوم مردمی شدن اطلاعات گفت: اینکه جنایتکاران و سلطه‌گران دنیا با وجود برخورداری از امکانات نظامی و زرادخانه‌های تسلیحاتی و هسته‌ای به خود اجازه حمله به ایران را نمی‌دهند، به برکت حضور مردم است و اساس وحشت آنها، حضور مردم در صحنه است.

به گزارش «ایرنا» علوی همکاری مردم را باعث اشراف اطلاعاتی دانست و گفت: «باید سازمان بسیج اطلاعاتی شکل بگیرد، با حضور مردم، رادار اطلاعاتی بدون نقطه کور است.» همچنین به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او افزود: برابر نظرسنجی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های متمادی، در سال ۹۳ وزارت اطلاعات ایران به لحاظ محبوبیت، رتبه هفتم را در اختیار داشت. در اسفند سال ۹۴ همین نظرسنجی انجام شده و رتبه وزارت اطلاعات از ۷ به ۴ ارتقا یافت و در نظرسنجی اخیر، رتبه وزارت اطلاعات از نظر شاخص محبوبیت از ۴ به ۳ بهبود یافته است.علوی با بیان اینکه وقتی نیروی اطلاعاتی احساس می‌کند که دوستش دارند و با او همکاری و از او حمایت می‌کنند، انگیزه دیگری می‌باید، گفت: در این همکاری نخبگان بسترساز حرکت اطلاعاتی هستند.وزیر اطلاعات همچنین با اشاره به اینکه نخبگان می‌توانند در مقوله امنیت حضور پیدا کنند، گفت: طبیعتا کار امنیتی کار یک عده خاص است اما ایده‌‎پردازی و اندیشیدن در مقوله امنیت، انحصار به رجال امنیتی ندارد. او با تاکید بر اینکه «امروزه در عرصه بین‌المللی امنیت یک حرفه و مهارت نیست، بلکه تبدیل به رشته‌ای علمی شده است»،گفت: امروز امنیت در دنیا محدود به یک مهارت و حرفه که مختص برخی افراد است نیست، بلکه تجارب کسانی که در این حوزه فعالیت کردند پایه یک رشته علمی شده‌ است.به گزارش «ایسنا» علوی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی برای مردم است نه مردم برای جمهوری اسلامی، گفت: همه جا باید با مردم و برای مردم باشیم چراکه هر کجا که مردم حضور پیدا می‌کنند، جمهوری اسلامی معنا می‌یابد. زمانی که مردم حضور پیدا کردند انقلاب اسلامی به پیروزی رسید؛ همچنین زمانی که مردم ۸ سال ایستادگی کردند برخلاف محاسبات دشمن ایران پیروز شد. امروز نیز چنان که سلطه‌گران دنیا و جنایتکاران دنیا با وجود اینکه به خود اجازه دادند در افغانستان و عراق و جاهای دیگر آتش‌افروزی کنند، با تمام امکانات نظامی و زرادخانه‌های تسلیحاتی و هسته‌ای به خود اجازه حمله به جمهوری اسلامی ایران را نداده‌اند و این به برکت وجود مردم بوده است. او سپس تاکید کرد: همکاری مردم با وزارت اطلاعات در ستادهای خبری و سایر پل‌های ارتباطی به دستگاه اطلاعاتی اقتدار و انگیزه می‌دهد. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، علوی با بیان اینکه مردم حق دارند از اقتصاد شکوفا و امنیت برخوردار باشند، گفت: مردم بدانند نظام جمهوری اسلامی جزیی از آنان است.به گزارش خبرآنلاین وزیر اطلاعات در ادامه گفت: هدف ما از وارد شدن به قدرت پر کردن جیب‌مان نیست، بلکه اساس هدف جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اسلام است و ما همه چیز را برای مردم می‌دانیم.

انتقاد از رواج بی‌اخلاقی در کشور

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز روز گذشته در همایش «اطلاعات و مردم» با تاکید بر اینکه به سه نوع امنیت روانی، اجتماعی و اخلاقی نیازمندیم، گفت: بسیاری شفافیت را با بی‌آبرو کردن انسان‌ها اشتباه گرفته‌اند، امروز به امنیت اخلاقی بیش از هر زمانی نیاز داریم. به گزارش «ایرنا» او افزود: مسائل خصوصی افراد را به عرصه اجتماعی کشاندن، خلاف امنیت اخلاقی است، همه باید در کنار هم و با احساس امنیت زندگی کنند. او تصریح کرد: بیایید کمک کنیم تا جامعه و مردم بیش از همیشه به هم تکیه کنند و هوای همدیگر را تنگ نکنیم. همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، ربیعی گفت: هر کسی جرم کرده باید در دادگاه‌ها ثابت شود. متاسفانه خیلی‌ها شفافیت را با بی‌آبرو کردن آدم‌ها اشتباه گرفته‌اند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنانش با توصیف کردن مردمی کردن اطلاعات به‌عنوان یکی از کارهای مترقی انقلاب، رابطه مردم با اطلاعات را با اهمیت دانست و اظهار کرد: ارتباط مردم با اطلاعات می‌تواند ما را در مواجهه با تهدیدها یاری دهد تا با تولید علم بتوانیم در مقابل نوع جدید ناامنی ایستادگی کنیم.

عوامل اصلی طلاق

ربیعی در بخش دیگری از سخنانش در همایش«اطلاعات و مردم»، به برنامه‌هایی که از شبکه‌های فارسی زبان خارج از ایران پخش می‌شود، اشاره کرد و گفت: آنها تلاش دارند با القای برخی از ارزش‌ها و فرهنگ را تغییر داده و محرمات را رواج دهند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، او افزود: من اولین کسی بودم که برخی برنامه‌های شبکه‌های فارسی زبان از جمله «فارسی وان» و «من و تو» را تحلیل محتوا کردم و آن را به دانشجویان ارائه دادم و به جد تغییر سبک زندگی از شیوه‌های این شبکه‌ها بوده ‌است، به‌خصوص برنامه بفرمایید شام که موضوع شراب‌خواری را رواج می‌دهد. ربیعی در ادامه تاکید کرد: در محضر رهبر انقلاب که بودیم در موضوع آسیب‌های اجتماعی گفتم که طلاق دیگر رابطه کلاسیک با فقر و بیکاری ندارد. امروز احساس خیانت و تغییر سبک زندگی و بلد نبودن رابطه جنسی عامل اول در طلاق است. به گزارش «ایرنا» ربیعی با بیان اینکه اطلاعات جایی برای شنیدن صدای همه است، یادآور شد: جامعه‌ای که صدایی در آن شنیده نشود، ناامن خواهد بود و اگر جامعه اطلاعاتی پیشگام شنیدن صدای مردم شود، جامعه به سمت آرامش حرکت می‌کند.وی یادآور شد: برای فعالیت اطلاعاتی نیازمند همه علوم همچون علوم سیاسی، ارتباطات، انسان‌شناسی، تجارت و بنگاهداری هستیم، ظرفیت دستگاه‌های اطلاعاتی می‌طلبد که با جامعه نخبگان و دانشگاه ارتباط داشته باشند.