مانیفست انتخاباتی نامزد موتلفه

دنیای اقتصاد: رقابت‌های انتخاباتی میان ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شکل تازه‌ای به خود گرفته است. حالا این رقابت‌ها بر سر ناگفته‌های آنها از یکدیگر است. سخنانی که تاکنون همچون راز در دل نامزدها مانده بود از حالا می‌تواند برد و باخت هر کدام از آنها را رقم بزند. در کنار این موضوع سفرهای انتخاباتی نامزدها درکنار ساخت فیلم‌های انتخاباتی‌شان هم آغاز شده است. در همین راستا قرار است سیدابراهیم رئیسی امروز در نخستین سفر تبلیغاتی خود به استان سیستان و بلوچستان برود. هرچند که مسوولان ستاد انتخاباتی تولیت آستان قدس رضوی انجام این سفررا منوط به نتیجه قرعه‌کشی ضبط و پخش برنامه‌های تلویزیونی تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در صدا و سیما دانسته‌اند. همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، رئیسی روز سه‌شنبه به مناسبت مبعث حضرت رسول(ص) با حضور در شهر یزد، پس از نماز مغرب و عشا در مسجد روضه محمدیه (حظیره) این شهر سخنرانی می‌کند. مصطفی میرسلیم نیز قرار است امروز درنخستین سفر انتخاباتی به استان مازندران سفر کند. محمدباقر قالیباف نیز روز گذشته به مازندران سفرکرد. او قرار است امشب همزمان با شب مبعث پیامبر اکرم (ص) در جمع مردم قم سخنرانی ‌کند.

افشاگری‌های میرسلیم

در کنار اینها به‌نظر می‌رسد که مصطفی میرسلیم آغازگر بیان رازها در سخنان پیش از مناظره‌های انتخاباتی باشد.او روز گذشته در یک نشست خبری به تخلفات شهرداری واکنش نشان داد. به گزارش «ایلنا» او با بیان اینکه نسبت به تخلفات در شهرداری تهران حساسیت نشان دادم، افزود: در درجه اول به‌عنوان عضوی از مجمع تشخیص مصلحت نظام پیگیر تخلفات بوده‌ام و در روزهای اول سرکار آمدن شهردار تهران، او به منزل من آمد و با او صحبت کردم و خیرخواهش بودم و در اسفند ۱۳۹۳ به او گفتم که در شهرداری خلاف‌هایی صورت می‌گیرد که پاسخ داد دست روی دلم نگذار، واویلاست. به او گفتم باید آنها را درست کنی و اعمال باید درست انجام گیرد. اگر این کار صورت نگیرد به ضرر مردم تمام می‌شود و چه از طرف من و چه از طرف برادر من باشد هیچ فرقی نمی‌کند. البته این تنها سخنان میرسلیم نبود.او به سخنان شنبه شب محمد‌رضا باهنر نیز پاسخ داد. رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری درجلسه ماهانه جامعه اسلامی مهندسین، بااشاره به نامزدی میرسلیم گفته بود: «دوستان در موتلفه این اطمینان را به آقای موحدی کرمانی داده‌اند که با جمنا مقابله نمی‌کنند و به‌نظر می‌رسد آقای میرسلیم تا روز انتخابات نخواهد بود بلکه در کنار جمنا خواهد بود.»

پاسخ به باهنر

به‌دنبال این سخنان باهنر؛ میرسلیم روز گذشته در نشست خبری‌اش در سخنانی تند خطاب به او گفت: «ما تصمیم را در حزب می‌گیریم و اقدامات من از زبان خودم باید بیان شود و دیگران از طرف من حق ندارند این کار را بکنند. ما آمده‌ایم به مردم خدمت کنیم و تا آخر ادامه خواهیم داد. از آقای باهنر هم ممنون می‌شوم و بهتر است به کارهای خود برسند.» او بابیان اینکه موتلفه پای تصمیمی که گرفته است خواهد ایستاد بر اختلاف سلیقه موتلفه با جمنا تاکید کرد. میرسلیم همچنین گفت: کسی جرات ندارد از من درخواست کناره‌گیری کند، اما از همکاری آنها استقبال خواهم کرد و هرکسی که نیت خیر داشته باشد دستم را به سوی او دراز می‌کنم. میرسلیم همچنین در سخنانی دیگر درخصوص ادامه برجام گفت: برجام برای ما معاهده‌ای است که جنبه بین‌المللی دارد و کسانی که آن را محترم نشمردند باید پاسخگو باشند؛ بنابراین آمریکایی‌ها و اروپاییان باید پاسخگوی آن باشند که چرا متعهد به امضای خود نماندند. در مجامع بین‌المللی پیگیر حقوق‌مان خواهیم بود. اودر مورد ارتباط حزب موتلفه با کره شمالی نیز گفت: همکاری ما با این کشورها مناسباتی دارد که در درجه اول با توجه به دشمنی آنها با آمریکا است. ما جبهه‌ای که در مقابل آمریکا و روش‌های استکباری آن ایستاده است را به رسمیت می‌شناسیم. وی درباره اینکه آیا دولتش با آمریکا رابطه برقرار خواهد کرد، گفت: باید از آمریکا پرسید که اهتمامی در این راستا دارد یا خیر.

حمایت جلیلی از رئیسی

در همین حال به گفته مسعود میرکاظمی عضو ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی، قالیباف و رئیسی برخلاف جهانگیری و روحانی، می‌خواهند با یکدیگر رقابت کنند. به گزارش انتخاب او درباره استفاده از نظرات سعید جلیلی در ستاد انتخاباتی رئیسی، گفت: آقای جلیلی از روزی که برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری انصراف خود را اعلام کرد، با ستاد آقای رئیسی همکاری می‌کند و سایر دوستان نیز به همین شکل با ستاد انتخاباتی آقای رئیسی همراه هستند. همچنین محمدجواد ابطحی نماینده اصولگرا در مجلس دهم در گفت‌وگو با انتخاب گفت که رئیسی می‌خواهد از نظرات جلیلی در حوزه سیاست خارجی استفاده کند.

هیات علمای سه نفره برای داوری

از سوی دیگر خبرآنلاین خبرداده است که هیات علمایی سه نفره قرار است نقش مرجع داوری را میان قالیباف و رئیسی ایفا کند و نظرشان فصل‌الخطاب باشد. براساس این گزارش آیت‌الله موحدی‌کرمانی یکی از این علما خواهد بود، اما نام دو نفر دیگر هنوز معلوم نیست.

فعالیت فراکسیون‌های مجلس

همزمان فراکسیون‌های مجلس نیز این روزها به‌نوعی وارد کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌اند. بر این اساس بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «ایسنا» از تصمیم این فراکسیون برای همکاری نمایندگان در ستادهای انتخاباتی حسن روحانی خبر داد. همچنین سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی از حضور امروز قالیباف در جلسه این فراکسیون خبر داد. ابراهیم رئیسی نیز دیروز با اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی دیدار کرد.

ستاد انتخاباتی قالیباف در ابهام

در تحولی دیگر محمدباقر قالیباف اعلام کرده که ستادی نخواهد داشت و هر خانواده ایرانی خود یک ستاد است. این در حالی است که ستاد قالیباف شعار «دولت مردم» را برای خود انتخاب کرده است و هم‌اکنون نیز در حال فعالیت است. همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد دهقان، نماینده مجلس شورای اسلامی، رئیس ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف شده است.

اطلاعیه مشترک احمدی‌نژاد و بقایی

در ادامه تحولات انتخاباتی، هرچند پس از رد صلاحیت محمود احمدی‌نژاد و حمیدرضا بقایی، این دو واکنشی فوری به ردصلاحیتشان نداشتند، اما روز گذشته آنها با انتشار اطلاعیه‌ای مشترک اعلام کردند در انتخابات پیش‌رو از هیچ فردی حمایت نمی‌کنند. این در حالی است که برخی خبرها از حمایت احمدی‌نژاد از ابراهیم رئیسی حکایت می‌کرد.

گلایه دستجردی از میرسلیم

از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد که اختلافات در جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) بالا گرفته است. ظاهرا دعوا برسر معرفی نامزد نهایی این جبهه برای رقابت‌های نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری است. در همین ارتباط روز گذشته رضا روستا آزاد عضو شورای مرکزی جمنا در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: پس از مناظره دوم که در روز بیست و سوم ماه جاری برگزار می‌شود وپس‌از بررسی نظرسنجی‌ها حضور یک یا دو کاندیدا در انتخابات به‌طور رسمی اعلام می‌شود.

این در حالی است که به گفته فاطمه آلیا عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی، نامزد مورد حمایت جبهه قطعی شده است و در زمان مناسب اعلام خواهد شد. از سوی دیگر مرضیه وحید دستجردی سخنگوی جمنا ضمن انتقاد از کارشکنی در برابر جمنا به‌نوعی از میرسلیم انتقاد کرد و گفت: حزب موتلفه از ابتدا گفت که ما تصمیم مان را حزبی می‌گیریم و ما هم کار را به خودشان واگذار کردیم، اما شاید آقای میرسلیم حرف‌هایی برای گفتن دارند که در صحنه مانده‌اند تا مشکلات مردم را به شکلی مطرح کنند. او تصریح کرد: هیچ‌کس در حال حاضر به نفع هیچ کس کناره‌گیری نمی‌کند.