مسعود نیلی، مشاور ارشد رئیس‌جمهور در امور اقتصادی و رئیس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌‌ریزی در سخنانی به بررسی عملکرد اقتصادی دولت یازدهم پرداخت. به گزارش روابط عمومی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌‌ریزی، نیلی در این گفتار عملکرد دولت یازدهم از منظر اشتغال و رفاه خانوار را مورد واکاوی قرار داد؛ دو شاخصی که تغییرات در آنها، برای آحاد جامعه ملموس‌تر بوده و همواره به‌عنوان مبنای اصلی قضاوت در میان عامه مردم قلمداد می‌شود.

در بررسی عملکرد اقتصادی دولت بر اساس این دو شاخص، لازم است چند موضوع به مثابه یک لایه میانی نیز مورد توجه و بررسی قرار گیرد تا بتوان به یک ارزیابی جامع و عمیق رسید. بر اساس گفته‌های مشاور حسن روحانی، این موضوعات عبارتند از: عدم قطعیت‌ها یا شرایط بیرونی، پویایی تحولات درونی اقتصاد، منابع در دسترس و نقطه شروع اولیه دولت.

نیلی در ابتدای سخنان خود از اقتصادی گفت که دولت یازدهم تحویل گرفت:‌ در نقطه آغاز به کار دولت یازدهم در سال ۱۳۹۲، چهار چالش‌ کلی در اقتصاد کشور وجود داشت؛ تحریم و محدودیت‌های خارجی، تلاطم در بازار ارز، تورم و رکود. چنانکه تشدید تحریم‌ها، سبب عدم دسترسی به منابع ارزی کشور و محدودیت در تجارت خارجی شده بود، گسترده‌ترین شوک ارزی در تاریخ کشور روی داده بود، دومین تورم بزرگ تاریخ کشور در سال ۱۳۹۲ به ثبت رسیده بود و طی دو سال پیاپی ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲، رشدهای منفی کم‌سابقه برای اقتصاد کشور رقم خورده بود.نیلی معتقد است که با توجه به این شرایط خاص، دولت یازدهم به نسبت عملکرد قابل قبولی در این حوزه بر جای گذاشت؛ به‌گونه‌ای که اشتغال‌زایی از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵برابر با یک‌میلیون ۲۸۳هزار نفر بوده است و این در حالی است که این میزان در فاصله یک دهه بین سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳، تنها ۶۸۵هزار نفر رقم خورده است. از منظر ترکیب جمعیت شاغل نیز تعداد بانوان شاغل افزایش یافته و به ازای هر میلیون ایجاد شغل برای مردان، حدود ۵/ ۱ میلیون نفر اشتغال زایی برای زنان صورت گرفته است؛ درصورتی‌که طی دوره پیش از دولت یازدهم، اشتغال‌زایی زنان رشد منفی داشته است. افزون بر این، تمرکز اشتغال‌زایی در دولت یازدهم عمدتا روی جمعیت تحصیل کرده اعمال و مشاغلی متناسب با سطح و نوع تحصیلات افراد ایجاد شد. «دنیای اقتصاد» در روزهای آینده متن کامل سخنرانی رئیس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌‌ریزی درباره عملکرد اقتصادی دولت یازدهم را منتشر خواهد کرد.