دنیای اقتصاد: علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنانی تاکید کرد که اگر در خارج از مرزهایمان جلوی داعش را نمی‌گرفتیم در کرمانشاه و اهواز باید سنگرهایمان را حفر می‌کردیم. ولایتی در دومین روز از نشست سراسری مسوولان دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های کشور با اشاره به لزوم متحدیابی در دنیای امروز گفت: «ما متحدانی پابرجا‌تر و محکم‌تر از متحدانی که برایشان هزینه می‌کنیم نداریم.» به گزارش عصر ایران، ولایتی افزود: «عده‌ای در جامعه این سوال را مطرح می‌کنند که چرا به لبنان باید کمک کنیم آنها عرب هستند، آنها این مساله را ناسیونالیستی می‌کنند.

بیگانگان در طرح این سوال نقش داشته و دارند و در زمان پهلوی برخی از روشنفکران باقی مانده از پهلوی می‌گفتند چرا به مکه برویم و به عرب‌ها پول بدهیم؛ به همسایه فقیر خود بدهیم.» رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: «این نوع سوال‌ها ریشه استعماری و دین‌ستیزی دارد و به اشکال مختلف در جامعه جلوه می‌کرد. سوال معلوم و در هر زمان به هر شکلی در حال بازگو شدن است. مثلا امروز می‌گویند چرا جوانان ما در سوریه باید شهید شوند؟!» رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این موضوع که هیچ کشوری بدون کمک گرفتن از کشورهای دیگر نمی‌تواند خود را اداره کند و با اشاره به عضویت ایران در سازمان کنفرانس اسلامی گفت: «در این سازمان ۵۷ کشور عضو هستند اما این کنفرانس به‌دلیل اینکه مکان و بخشی از بودجه آن را عربستان تامین کرده در دست عربستان است و با توجه به حضور سران کشورهای اسلامی نمی‌شود ما در آن کنفرانس نباشیم.» همچنین ولایتی با اشاره به پایگاه‌های نظامی آمریکا در اطراف کشور ما گفت: «متحد داشتن در عرصه بین‌المللی سیاست همه کشورهای دنیا است. چین اصرار دارد در اجلاس آستانه در مورد سوریه حضور داشته باشد و اروپا نیز از ایران برای عدم حضور اروپا در این اجلاس گله کرده است.» او با مهم دانستن متحد بین‌المللی ادامه داد: «می‌بینیم که چین هزینه کره را می‌دهد تا تنها نباشد و روسیه نیز به‌دنبال متحد در منطقه است و هزینه آن را نیز در سوریه با آوردن ناوگانش داده است. این جواب کلی درخصوص افرادی است که می‌گویند ما آنجا چه می‌خواهیم.» او، متحد دیگر ایران در منطقه را لبنان دانست و افزود: «حزب‌الله لبنان به نیابت از خودش و ایران در مقابل اسرائیل ایستاده است و سید حسن گفته اگر اسرائیل خطا و به ایران حمله کند ما حیفا را با خاک یکسان می‌کنیم و توانمندی زدن دورترین نقاط با موشک را دارند.» ولایتی ادامه داد: «ما برای اینکه اسرائیل دشمن ما است و آن را در قول و فعل نشان داده در حیاط خلوت اسرائیل هستیم به‌طوری‌که نتانیاهو به اروپا گفته بود مراکز هسته‌ای ایران را شما بزنید ما بزنیم، حزب‌الله ما را با خاک یکسان می‌کند.» مشاور رهبری در امور بین‌الملل تاکید کرد: «ما متحدانی پابرجا‌تر و محکم‌تر از این متحدانی که برایشان هزینه می‌کنیم نداریم. آمریکا در دو حمله به عراق بیش از ۴۰۰۰ نفر کشته داد و چهار تریلیون دلار نیز هزینه کردند اما امروز چه کسی بیشتر در عراق بهره برده؟ ما یا آمریکا؟ یک روز جان کری به ظریف گفته بود شما به عراقی‌ها تسلیحات می‌دادید ظریف گفته بود اگر نمی‌دادیم شما امروز به جای اینکه در موصل با داعش تلفنی صحبت کنید در بغداد با آنها صحبت می‌کردید و اگر کمک ایران نبود داعش در دمشق بود.»

ما حاضریم برای دفاع از عتبات هزینه دهیم

ولایتی در عین حال درخصوص حضور داعش در عراق نیز گفت: «ما حاضریم برای دفاع از عتبات هزینه دهیم همان‌گونه که در زمان فتحعلی شاه هنگامی که وهابی‌ها به عتبات حمله کردند به فرزندش دستور داد تا حمله کنند و جلوی وهابی‌ها را بگیرند که موفق شدند. آن موقع که ما در ضعف بودیم حساسیت درخصوص عتبات بود و اکنون، اوضاع کلا متفاوت است.» در عین حال ولایتی با اشاره به ایجاد محور مقاومت بین ایران، عراق، سوریه، لبنان و البته فلسطین، تاکید کرد: «امروز شاهدیم که دنیا از این محور حساب می‌برد و این کشورها در برابر ۷۰ کشوری که برای سقوط سوریه جمع شدند پیروز شدند.» وی در ادامه با اشاره به جنگ هشت ساله عراق علیه ایران گفت: «در این جنگ سوریه در کنار ما ایستاد و اگر نزدیکی سوریه، یمن جنوبی و برخی کشورهای عربی با ما نبود ما توسط جهان عرب بایکوت می‌شدیم و نزدیکی ما به سوریه باعث خنثی شدن توطئه‌ای شد که جنگ ایران و عراق را به جنگ عرب و عجم تفسیر می‌کردند.» ولایتی با اشاره به اینکه ایران دارای ۱۵ کشور همسایه است که این همسایه‌ها هم فرصت هستند و هم تهدید، ادامه داد: «پیشگیری از درمان موثرتر است ما قبل از حرکت کردن دشمن باید جلوی او را بگیریم. پیدا کردن متحد جزو واجبات حیات سیاسی یک کشور است و کدام کشور برای دوستیابی در دنیا هزینه نمی‌کند؟» وی درخصوص وضعیت منطقه نیز گفت که این تنش‌ها ادامه دارد و آمریکایی‌ها هر روز به یک بهانه در سوریه دخالت می‌کنند. سوریه از متحدان طلایی ایران است و مردم سوریه با دست خالی نشان دادند که می‌توانند مقاومت کنند. ولایتی همچنین تاکید کرد که آمریکا و عربستان در جنگ یمن قطعا شکست خواهند خورد.