میرسلیم: وعده یارانه چند برابر،غیر‌علمی است

دنیای اقتصاد: کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری سه‌شنبه شب و روز گذشته در برنامه‌های تلویزیونی و سفرهای استانی به انتقاد از وعده‌های یکدیگر در جریان مبارزات انتخاباتی خود پرداختند.

در همین راستا روز گذشته سیدمصطفی میرسلیم، نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در گردهمایی حامیان خود در دانشگاه آزاد اسلامی ایلام در جریان سفر استانی‌اش با اشاره به اینکه «وعده چند برابر کردن یارانه‌ها غیرعلمی است»، اضافه کرد: «به جرات می‌گویم که این تنها یک شعار برای به‌دست آوردن رای عامه مردم است.» میرسلیم تاکید کرد: «برخی برای اینکه رای عوام را جمع کنند این گونه شعارها را مطرح می‌کنند و کاری به تحقق آن هم ندارند.» او یادآور شد: «شعار و قول و قرار بیخودی به چه درد می‌خورد؟ به مردم بگویید با اتکا به چه چیزی و بر اساس کدام عملکردتان این قول‌ها را می‌دهید؟» او همچنین گفت: «مطرح کردن بحث ۴ و ۹۶ درصد و تقسیم ملت به ۲ دسته، تنها یک شعار برای کوبیدن رقیب بود و نامزدها باید در این مناظره‌ها بگویند که برای درمان دردهای مردم چه می‌کنند؟»

همزمان مصطفی هاشمی‌‌طبا دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نیز سه‌شنبه در یک برنامه رادیویی گفت: «امروز مساله معیشت دستاویز بعضی شده که به سه برابر شدن یارانه‌ها اشاره می‌کند. پرداخت این مبلغ یارانه در توان دولت نیست.» از سوی دیگر ابراهیم رئیسی نیز روز گذشته در ادامه سفر تبلیغاتی خود به ایلام گفت: «آقایان اعلام می‌کنند مسکن مهر مزخرف است، بیایند به این حرف‌ها جواب بدهند نه اینکه مسائل دیگر را مطرح کنند، مدیریت منطقه باید دست خود مردم باشد، من می‌خواهم از سفره و معیشت مردم حرف بزنم.»

اسحاق جهانگیری نیز سه‌شنبه شب در شبکه یک گفت: «کسانی که الان شعار می‌دهند و می‌گویند یکی، دو ساله می‌توان بیکاری را حل کرد، چرا دیروز را فراموش کرده‌اند؟ شاغلان کشور در سال ۸۴، به‌ میزان ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بود و در سال ۹۱ یعنی بعد از گذشت ۷ سال خالص ایجاد اشتغال صفر بود یعنی طبق آمار مرکز آمار ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر شاغل داشتیم؛ بنابراین وقتی می‌خواستیم کار را شروع کنیم ابتدا باید آواربرداری می‌کردیم.»

برنامه 100 روزه روحانی

در کنار تمام انتقادهایی که این روزها نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از یکدیگر مطرح می‌کنند، بامداد روز گذشته حسن روحانی، نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه پاسخ به ایرانیان خارج از کشور که از شبکه جام‌جم پخش شد، گفت: «در دولت دوازدهم نیز مانند دولت یازدهم یک برنامه ۱۰۰ روزه و یک برنامه چهار ساله داریم، برنامه چهارساله دولت آینده تدوین شده و در اختیار مردم است و برنامه ۱۰۰ روزه نیز که با اولویت اشتغال جوانان و اجرای طرح کارورزی همراه است، به‌زودی اعلام می‌شود.» به گزارش «ایرنا» روحانی از افزایش ۱۲ درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور در دولت یازدهم خبر داد.

تاکید جهانگیری بر ساز و کار انتخابات

سه‌شنبه شب نیز اسحاق جهانگیری در شبکه یک برنامه سوم توسعه کشور را بهترین برنامه از نظر تدوین و عملکرد، پس از انقلاب و قبل از انقلاب توصیف کرد. به گزارش «ایرنا» او با اشاره به دولت گذشته گفت: «۷۰۰ میلیارد دلار سرمایه کشور معلوم نیست، چگونه هزینه شد؟ اگر کسی از این غصه بمیرد، جای سرزنش نیست.» جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش گفت: «در یک مورد، میدان مشترک نفتی ما با قطر تا سال ۸۴ به‌صورت مساوی برداشت می‌شد، اما در سال ۹۲ متاسفانه آنها دو برابر ما برداشت و حق ملت ایران را غارت می‌کردند.» جهانگیری تاکید کرد: «ما به تمام اهداف برجام رسیدیم و ریسک‌های بزرگی را از کشور دور کردیم.»به گزارش «ایرنا» او روز گذشته نیز در حاشیه جلسه هیات دولت درباره ادامه حضورش به‌عنوان نامزد انتخاباتی گفت: «انتخابات ساز و کار خود را دارد و در این زمینه تصمیم‌گیری می‌شود؛ بنابراین دغدغه‌ای نداشته باشید.»

به گزارش «ایسنا» او همچنین گفت: «من فکر می‌کنم زمان‌های دو دقیقه‌ای برای پاسخ دادن به پرسش‌ها کم بود. تا موتور سخن گفتن روشن می‌شد با اتمام زمان دو دقیقه موتور خاموش می‌شد.»

جهانگیری در ادامه اظهار کرد: «من آدم آرامی هستم که گوشه‌ای می‌نشینم و در چارچوب برنامه‌ها و آینده‌نگری صحبت می‌کنم. دیگران هم اگر در همین چارچوب صحبت کنند من نقد می‌کنم و صحبتم را می‌کنم، اما اگر به حاشیه رفتند و به قول معروف به جاده خاکی زدند من هم همانطور جوابشان را می‌دهم.» او سپس تصریح کرد که رنگ انتخاباتی من بی‌رنگ است و رنگ انتخاباتی ندارم. وی در ارتباط با تصمیم شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برای انتخاب کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان ادامه داد: «من عضو شورای‌عالی نیستم و براساس خرد جمعی وارد انتخابات شده‌ام و براساس خرد جمعی هم تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.»معاون اول رئیس‌جمهوری در پاسخ به این پرسش که آیا باز هم با رهبری در ارتباط با جریان اصلاحات صحبت کرده‌اید یا خیر، خاطرنشان کرد: دیگر خدمتشان نرسیدم، اما حتما در صورت لزوم خدمتشان می‌رسم. همچنین به گزارش «ایلنا» اسحاق جهانگیری با راه‌اندازی حساب رسمی خود در توییتر، حساب‌هایی را که تا پیش از این با نام او ایجاد شده بود، تکذیب کرد.

انتقاد رئیسی از محرمانه کردن اقتصاد

ابراهیم رئیسی نیز در ایلام گفت: من از حق خودم در برابر همه حرف‌هایی که درباره‌ام زدند، گذشتم اما نمی‌توانم در برابر آنچه درباره امام رضا (ع) و انقلاب گفتند، گذشت کنم، من کسی نیستم که بتوانم از حق مردم بگذرم. به گزارش خبرگزاری تسنیم وی افزود: «آقایان اقتصاد را هم محرمانه کردند. خُب اگر امنیتی بود حق می‌دادیم، اما به چه حقی قراردادها را امنیتی کرده‌اید؟» رئیسی در ادامه سفرهای استانی‌اش روز گذشته به کرمانشاه سفر کرد.

هشدار میرسلیم در مورد مناظره دوم

به گزارش «ایرنا» سیدمصطفی میرسلیم هم روز گذشته در جمع مردم ایلام گفت: در مناظره نخست طبق قاعده مناظره‌ها عمل کردم، اما به یک‌باره برخی موج انحرافی ایجاد کرده و به جان هم افتادند، که در مناظره دوم اگر کسی قاعده مناظره را به هم بزند به‌طور قطع مقابله خواهم کرد. سیدمصطفی میرسلیم همچنین سه‌شنبه در جمع دانشجویان دانشگاه امام‌صادق (ع) گفت: ما بین اصولگرایان متحدیم و در مناظره دو پاس به دو کاندیدای اصولگرا دادم، ولی آنها استفاده نکردند. به گزارش خبرگزاری فارس وی در مورد مناظره جمعه گذشته نامزدهای ریاست‌جمهوری گفت: آن روز از اتفاقاتی که افتاد بهت زده شدم، ولی در مناظرات بعدی دیگر برای نامزدها سوال مطرح نخواهم کرد چون پاسخی ندارند بدهند. همچنین به گزارش خبرگزاری‌تسنیم او افزود: «دیپلمات‌های ما همچون آقایان ظریف و عراقچی کار بزرگی در انعقاد برجام انجام دادند، اما اینکه همه کارها را به امید تحقق وعده‌های آمریکایی‌ها تعطیل کنیم اشتباه بسیار بزرگی بود.»

تغییر ساختار وزارت خارجه

محمدباقر قالیباف نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما گفت: «در دولت مردم تلاش خواهیم کرد تا ابتدا طرح تغییر ساختار وزارت خارجه به وزارت خارجه و تجارت بین‌الملل را اجرایی کنیم، چرا که بر این باوریم با این تغییر می‌توان اولویت امروز کشور که رونق اقتصادی، افزایش درآمد ملی و ایجاد شغل است، با سرعت پیش برد.»

تقدیر از سیاست خارجی دولت یازدهم

مصطفی هاشمی‌طبا دیگر کاندیدای ریاست‌جمهوری نیز در گفت‌وگو با صدا و سیما گفت: «اقتصاد مقاومتی را با اولویت سرمایه‌گذاری برای صنایع، صنعت توریسم و اقداماتی دراین زمینه اجرایی می‌کنم .»وی درخصوص اولویت‌های سیاست خارجی نیز به همین نکته بسنده کرد که شرایط دولت فعلی و سیاست خارجی آقای ظریف را می‌پسندم و همان را ادامه می‌دهم.