احتمال برگزاری نشست ایران و 1+5

دنیای اقتصاد: با تنش‌آفرینی‌ها و فعل‌وانفعالات ضدبرجامی یک ماه اخیر مقامات آمریکا، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در رابطه با احتمال برگزاری نشست وزیران خارجه ایران و ۱+۵ درباره برجام در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، گفت تاجایی که با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه صحبت داشتم، احساس من این است که احتمالا آقای ظریف درباره برگزاری چنین نشستی اقدام خواهند کرد. همزمان یکی از مقامات مسکو گفت که روسیه نیز در تلاش است تا جهت حل‌وفصل اوضاع پیرامون ایران برگزاری اجلاس گروه ۱+۵ را درخواست کند.

به گزارش «ایسنا» علی‌اکبر صالحی در جمع خبرنگاران در حاشیه برگزاری اولین همایش ملی فناوری کوآنتومی ابراز کرد: «تا جایی که می‌دانم آقای ظریف و وزارت خارجه با جدیت موضوع را پیگیری می‌کنند و ما اطمینان داریم که وزارت‌خارجه در رابطه با پیگیری اجرای برجام و جلوگیری از هرگونه اعمال فشار و جلوگیری از هرگونه اقدام برای اجرای موفق برجام تمام تلاش خود را خواهد کرد.» صالحی افزود: «اساس صحبت بنده مربوط به نامه‌ای است که اخیرا وزیر امورخارجه به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نگاشته است که نشان از پیگیری وزارت امورخارجه در مقابله با اقدامات ایذایی آمریکایی‌ها است.» وزیر خارجه ایران یکم شهریور ماه در نامه‌ای به آمانو درباره تبعات منفی سفر یک مقام آمریکایی به وین بر اجرای برجام هشدار داد. ظریف در نامه‌ای به آمانو درباره این سفر نوشت: «حتی قبل از انجام این سفر، نحوه برنامه‌ریزی و تبلیغات درباره آن و علامتی که مخابره می‌کند، تبعات مخرب قابل‌توجهی برای اجرای موفقیت‌آمیز برجام دارد.» در همین خصوص، رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها مدعی هستند که باید از مراکز نظامی ایران بازدید شود، گفت: «آنها تلاش می‌کنند به برجام خدشه وارد کنند و می‌خواهند به‌گونه‌ای عمل کنند تا ایران را تحریک و وادار به اتخاذ تصمیماتی کنند که بهانه موردنظر برای آنان فراهم شود تا آنها همچنان جلو بروند.» او تاکید کرد: «هیات نظارت بر اجرای برجام در این راستا اقدامات طرف مقابل را با دقت رصد می‌کند، البته این فقط آمریکایی‌ها هستند که این‌گونه عمل می‌کنند. کشورهای دیگر در این راستا قدمی برنداشته‌اند.» معاون رئیس‌جمهوری یادآور شد: «موضع‌گیری‌های سیاسی آمریکا برای استفاده داخلی خودشان است. امروز دولت جدید این کشور در سردرگمی استراتژی سیاسی به‌سر می‌برد و ما برای اولین‌بار در آمریکا شاهد حالت حیرانی، تحیر و به هم ریختگی سیاسی هستیم. صالحی تاکید کرد عده‌ای در منطقه علاقه‌مند هستند این مسائل را تشدید کنند، از این‌رو با اقدامات ویژه خود در حال تشدید این مسائل هستند.»

ماموریت ضدبرجامی هیلی

در روزهای اخیر نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل ضمن جنجال‌آفرینی بر سر عدم پایبندی احتمالی ایران به مفاد توافق هسته‌ای در ماموریتی ویژه راهی وین اتریش شد تا مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تحت‌فشار قرار دهد. هیلی در ماموریتی که به وی داده شده از آژانس درخواست کرد که از تمام اختیارات خود استفاده کند تا اطمینان یابد که ایران به توافق اتمی تیرماه ۱۳۹۴ پایبند بوده است و پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را راستی‌آزمایی کند.

سفیر آمریکا پس از بازگشت از وین، مقر آژانس، در یک کنفرانس خبری در نیویورک گفت: «آژانس برنامه راستی‌آزمایی بسیار قدرتمندی در ایران دارد. از شنیدن کارهایی که آنها انجام می‌دهند، خرسند شدم، اما آژانس با همه محسناتی که دارد تنها به اندازه‌ای معتبر است که به آنها اجازه داده شود، آنچه را می‌خواهند مشاهده کنند. ایران علنا اعلام کرده که اجازه دسترسی به مراکز نظامی‌اش را نمی‌دهد، ولی برجام تفاوتی بین مراکز نظامی و غیرنظامی قائل نشده است.» این مقام آمریکایی همچنین مدعی شد که مراکز اعلام‌نشده متعددی در ایران وجود دارند که تاکنون از آنها بازرسی به عمل نیامده و مشکل اینجا است. در ادامه نماینده آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد: «ما آژانس را ترغیب می‌کنیم برای راستی‌آزمایی پایبندی ایران از تمامی اختیاراتش استفاده کرده و تمامی زوایای ممکن را مورد بررسی قرار دهد. ما در این فرآیند از آژانس حمایت می‌کنیم.» در همین خصوص علی‌اکبر صالحی در واکنش به جنجال‌آفرینی‌های مقامات آمریکا در روزهای اخیر گفت: «این آشفتگی در آمریکایی‌ها، قبل از ما، به خودشان ضرر می‌زند. در این راستا ایران با درایت و هوشمندی و در نظر گرفتن همه موضوعات واکنش مناسبی انجام می‌دهد. واکنش ما احساسی و احساساتی نخواهد بود، بلکه واکنش ما با مطالعه و بررسی دقیق خواهد بود.» رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: «ما برای تمام سناریوها پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم و مشکلی نداریم، امیدواریم آنان سر عقل بیایند و موضوع را بیش از این بغرنج نکنند.» صالحی با تاکید بر اینکه ما برجام را به‌آسانی به دست نیاورده‌ایم که به آسانی از دست بدهیم، افزود: آنان ناراحت هستند و می‌خواهند دوباره مذاکره کنند، کسانی که اهل فن هستند، می‌دانند در برجام چه گذشته که آنها می‌خواهند دوباره مذاکره کنند. او ادامه داد: اگر برجام هدف آنان را برآورده کرده و وضعیت هسته‌ای ما را متوقف کرده و صنعت هسته‌ای ما را پیچ و مهره‌هایش را جدا کرده است، دیگر نگران چه هستند؟، معلوم است مساله‌ای وجود دارد و زمان و تاریخ نشان می‌دهد که برجام چه دستاورد بزرگی بوده است.

تقلاهای آمریکا برای تخریب ذهنیت آژانس

در ادامه واکنش‌های مقامات ایرانی به جنجال‌آفرینی آمریکا در قبال برجام، سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: «در چارچوب تعهدات پیشین، همکاری‌های خود را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیگیری می‌کنیم و قطعا از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران عبور نخواهیم کرد.» بهرام قاسمی با تاکید بر اینکه تسلیم زیاده‌خواهی دولت‌های خاص نخواهیم شد، افزود: «آژانس نیز با توجه به استقلالی که دارد و صیانتی که از جایگاه بین‌المللی خود باید داشته باشد، بعید است که به خواسته‌های غیرمنطقی و غیرواقع بینانه که دیگران ممکن است بر آنان تحمیل کنند، تن دهد.» سخنگوی وزارت امورخارجه بار دیگر تاکید کرد: «تلاش‌های نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در سفر به وین و تقلایی که برای تخریب ذهنیت آژانس به‌عمل آورد یا خواهد آورد نابجا و هزینه بی‌جاست که می‌پردازند و جمهوری‌اسلامی ایران با خردمندی تمام، سیاست‌هایش را در قبال برجام ادامه خواهد داد و قطعا در نقض آن پیش‌قدم نخواهد شد و سعی می‌کند که از آن صیانت کند.» قاسمی خطاب به دولت‌های اروپایی هشدار داد: «اروپایی‌ها باید بیش از گذشته و با جدیت بیشتر در مقابل زیاده‌خواهی دولت آمریکا بایستند؛ زیرا اگر در این توافق چندجانبه بین‌المللی نتوانند در مقابل این زیاده‌خواهی‌ها ایستادگی کنند شاید فردا برای آنان هم دیر باشد و آنان هم باید بهای بیشتری پرداخت کنند.»

تلاش روسیه برای برگزاری نشست 1+5

همزمان با این تحرکات، روسیه در تلاش است تا برای حل‌وفصل اوضاع پیرامون ایران برگزاری اجلاس گروه ۱+۵ را درخواست کند. ایگور ماروزوف، عضو کمیسیون بین‌الملل شورای فدراسیون‌روسیه با اعلام این خبر گفت: «به دلیل وجود گروه میانجی ۱+۵، طرفین بر سر برجام به‌توافق رسیدند و به نظر من برگزاری این نشست در شرایط کنونی لازم است.» این مقام روس تاکید کرد: باید از نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز دعوت به عمل‌ آید تا در این نشست بار دیگر تایید کنند که ایران بدون قید و شرط به توافق‌نامه هسته‌ای پایبند بوده و به مفاد آن عمل می‌کند. او تاکید کرد: به احتمال زیاد اتحادیه اروپا از موضع روسیه برای برگزاری این نشست حمایت خواهد کرد؛ زیرا اروپایی‌ها سرمایه‌گذاری در ایران را آغاز کرده‌اند و علاقه‌مند به بی‌ثبات‌سازی اوضاع در این کشور نیستند.