دنیای اقتصاد: بر مبنای گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی از تورم هفتگی گروه خوراکی سبد خانوار، از ۱۱ گروه مورد بررسی، ۵ گروه افزایش قیمت و ۶ گروه دیگر تورم صفر را در هفته گذشته تجربه کرده‌اند؛ بنابراین تورم در بیش از نیمی از گروه‌های گزارش خرده‌فروشی، در نقطه انجماد قرار دارد. در هفته مورد بررسی، مرغ با ۸/ ۱ درصد افزایش، بیشترین تورم در هفته یاد شده را به ثبت رسانده است. رشد همزمان قیمت دو کالای جانشین «گوشت مرغ» و «گوشت قرمز» حاکی از افزایش تقاضای گوشت مرغ در پی افزایش قیمت گوشت قرمز در هفته‌های اخیر است.

تداوم تورم تخم‌مرغ

برخلاف آنچه از قیمت تخم‌مرغ در فصل گرما انتظار می‌رفت، این کالای ضروری در سبد خانوار، تابستان متفاوتی را تجربه کرد. قیمت تخم‌مرغ که در اولین فصل از سال جاری یک روند نزولی را تجربه کرده بود از ابتدای تابستان وارد یک مسیر صعودی شد. به‌طوری‌که این کالای اساسی از اول تابستان تا هفته اخیر به‌طور متوسط هر هفته حدود ۸/ ۴ درصد افزایش قیمت داشته است. روند افزایشی قیمت تخم‌مرغ در هفته گذشته البته با آهنگ رشد کمتری نیز ادامه یافت؛ به‌طوری‌که در هفته منتهی به ۱۷ شهریور قیمت تخم‌مرغ نسبت به هفته قبل از آن ۸/ ۱ درصد رشد داشته است. کارشناسان دو دلیل عمده برای افزایش قیمت تخم‌مرغ در فصل تابستان مطرح کرده‌اند. اولین دلیل مطرح شده به زمستان سال قبل برمی‌گردد که به‌دلیل شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان حدود ۳۰ درصد از واحد‌های مرغ تخم‌گذار معدوم شده و صاحبان آن دچار زیان زیادی شدند. عده‌ای دیگر علت را افزایش تقاضای برخی کشور‌های همسایه برای تخم‌مرغ ایران و در پی آن عدم تمایل آنها به عرضه تخم‌مرغ در بازار داخلی دانسته‌اند. افزایش قیمت تخم‌مرغ در هفته‌های اخیر به حدی بوده که باعث شده قیمت آن در هفته گذشته نسبت به هفته مشابه در ماه قبل حدود ۵/ ۱۰ درصد افزایش داشته است.

تورم همزمان دو کالای جانشین

گوشت قرمز و گوشت مرغ به‌عنوان دو کالای جانشین در سبد خانوار ۴ هفته اخیر را به‌طور همزمان با افزایش قیمت مواجه بوده‌اند. گوشت مرغ که همزمان با تخم‌مرغ وارد سیر صعودی قیمتی شده بود، در هفته گذشته نیز با ثبت ۶/ ۰ درصد رشد قیمتی به روند افزایشی خود ادامه داد. گوشت مرغ از ابتدای تابستان تا هفته گذشته به‌طور میانگین هر هفته حدود ۷/ ۱ درصد افزایش قیمت داشته است. دو دلیل عمده برای افزایش قیمت گوشت مرغ مطرح شده است. اولین دلیل افزایش قیمت به افزایش قیمت جوجه یک روزه در بازار نسبت داده شده است. دومین دلیل نیز در مقایسه دو کالای جانشین گوشت مرغ و گوشت قرمز در سبد خانوار قابل توجیه است. گوشت قرمز پس از یک روند کاهشی یک ماهه که از آخرین هفته تیرماه شروع شده بود، چهار ماه اخیر را اما با افزایش قیمت مواجه بود. به‌طوری‌که در هفته اخیر همانند گوشت مرغ ۶/ ۰ درصد افزایش قیمت داشته است. کارشناسان علت اصلی رشد مداوم قیمت گوشت قرمز را افزایش صادرات این کالای اساسی به کشور‌های همسایه و در پی آن کمبود عرضه در بازار‌های داخلی نسبت داده‌اند. گوشت قرمز به‌عنوان کالای جانشین گوشت قرمز، دومین علت اصلی افزایش قیمت گوشت مرغ در چهار هفته اخیر مطرح شده است. در مقاطعی که قیمت گوشت قرمز افزایش می‌یابد، مصرف‌کنندگان تمایل بیشتری به خرید گوشت مرغ دارند و در نهایت باعث افزایش قیمت گوشت مرغ نیز خواهد شد. به همین دلیل انتظار می‌رود در کوتاه‌مدت قیمت این دو کالای جانشین همزمان و همسو با همدیگر حرکت کنند.

کنترل بازار میوه

بر مبنای اطلاعات بانک مرکزی گروه «سبزی‌های تازه» چهارمین گروه کالایی است که در هفته گذشته با افزایش قیمت مواجه شده بود. قیمت گروه «سبزی‌های تازه» از آخرین هفته تیرماه رو به افزایش گذاشته بود و در سه هفته به‌طور متوسط ۴ درصد رشد قیمت داشت و در هفته گذشته نیز با ثبت رشد ۲/ ۱ درصدی به رشد قیمت خود ادامه داد. در مقیاس ماهانه نیز گروه «سبزی‌های تازه» رشد قیمت قابل‌توجهی داشته است؛ به‌طوری‌که در هفته گذشته نسبت به هفته مشابه در ماه قبل، گروه سبزی‌های تازه حدود ۵/ ۱۲ درصد رشد قیمت داشته است. اگرچه رشد قیمت دو گروه سبزیجات و میوه‌های تازه به‌طور همزمان از آخرین هفته مردادماه شروع شده بود، اما برخلاف گروه سبزیجات، گروه میوه‌جات در هفته گذشته با توقف در رشد قیمت همراه بوده است.