تقسیم تهران میان22 استان

به گفته کارشناسان این زلزله پس‌لرزه زلزله چهارشنبه هفته گذشته بوده است. آنها همچنین از فعال شدن گسل غرب تهران خبر می‌دهند. چهارشنبه شب هفته گذشته (۲۹ آذرماه) نیز زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۲/ ۵ ریشتر استان‌های تهران و البرز را لرزاند و به‌دنبال آن بسیاری از مردم شب تا صبح را در خیابان‌ها و پارک‌ها سپری کردند.دو زلزله اخیر تهران بحث امکان وقوع زلزله‌ای شدید‌تر و مقاوم بودن خانه‌ها در برابر آن را تقویت کرده است. هرچند هنوز معلوم نیست زمین‌لرزه ۲/ ۵ ریشتری هفته گذشته تهران، پیش‌لرزه بوده یا همان زمین‌لرزه اصلی که از سال‌ها پیش محققان در مورد آن هشدار می‌دهند، اما همین امر لزوم برگزاری مانور امداد و نجات حوادث غیرمترقبه در تهران را جدی‌تر کرده است. تا آنجا که روز گذشته وزیر کشور از برگزاری مانور امداد و نجات حوادث غیرمترقبه در تهران جهت افزایش ضریب عملکرد استان‌ها در کمک‌رسانی به تهران در آینده نزدیک خبر داد. عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حاشیه جلسه هیات دولت همچنین به مردم توصیه کرد هنگام وقوع زلزله در محدوده منازل خود باقی بمانند تا هم امدادرسانی به حادثه‌دیدگان احتمالی با سرعت بیشتری انجام شود و هم از ایجاد فرصت برای سارقان جلوگیری شود.

تقسیم ۲۲ منطقه میان ۲۲ استان

به گزارش «ایسنا» رحمانی‌فضلی با تاکید بر لزوم آمادگی همه نهادها و دستگاه‌ها برای امدادرسانی در هنگام وقوع حوادث، گفت: براساس تصمیمی که در وزارت کشور اتخاذ شده، قرار است در شرایط مورد نیاز استان‌ها در کوتاه‌ترین زمان دست به دست هم بدهند تا بتوانیم حوادث احتمالی را در تهران مدیریت کنیم. در این زمینه تصمیم گرفته شده تا ۲۲منطقه تهران میان ۲۲ استان تقسیم شود و با هماهنگی با شهرداری در مناطق ۲۲گانه امکانات، انبار کردن و استقرار نیروها در اختیار استان‌ها قرار بگیرد.او روز گذشته در دومین همایش استانداران سراسر کشور از برنامه ویژه برای شرایط خاص و زلزله در تهران خبر داد و گفت: ۲۲ استان برای پشتیبانی و ارائه خدمات از مناطق ۲۲ گانه تهران در شرایط خاص و ویژه تعیین شده‌اند. همچنین در مناطقی که پیش‌بینی می‌شود میزان تخریب‌ها زیاد است، باید مسوولیت پشتیبانی و خدمات‌رسانی با استان‌های نزدیک‌تر و توانمندتر باشد.به گزارش «ایرنا» وزیر کشور درادامه سخنانش گفت: جلسه‌ای برای بررسی آخرین وضعیت زلزله در کشور با متخصصان ذی‌ربط برگزار می‌شود. او از مردم خواست تا درباره وقوع زلزله ضمن حفظ هوشیاری خود تنها به اطلاعیه‌های رسمی توجه کنند.

انتقاد از ارائه اطلاعات نادرست به مردم

همزمان روز گذشته محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران از ارائه اطلاعات نادرست به مردم در مواقع زمین‌لرزه انتقاد کرد. به گزارش «ایلنا» او تاکید کرد: پس از وقوع چنین پدیده‌هایی بهتر است اطلاع‌رسانی از سوی افرادی باشد که بر پایه بررسی‌های دقیق و از طریق دستگاه‌های لرزه‌نگاری حوادث را رصد می‌کنند نه آنکه بعضی به‌صورت هیجانی اطلاعات نادرست به مردم بدهند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: پژوهشگاه بین‌المللی زلزله به‌طور دائم و دقیق رفتار گسل‌های تهران را رصد می‌کند و اگر خطری در این زمینه احساس شود فورا به ستاد بحران کشور و تهران اطلاع داده می‌شود تا آنان تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام دهند.

عزم دولت برای بهسازی بافت فرسوده

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز با بیان اینکه زلزله اخیر تهران اخطار جدی به همه ما بود، گفت: اگر زلزله بزرگی در تهران رخ دهد می‌تواند آسیب بزرگی به ملت بزند. باید استحکام‌بخشی به ساختمان‌ها جدی گرفته شود.معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: در این راستا اقدامات مهمی در روستاها آغاز شده و از حدود ۶ میلیون واحد روستایی کشور ۲ میلیون واحد بازسازی و استحکام‌بخشی شده است که امیدواریم این فعالیت‌ها با همت بنیاد مسکن و همه مردم در زمان کوتاه‌تری انجام شود. او گفت: دولت مصمم است مساله نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده در شهرها و حتی شهرهای بزرگ و تهران و مراکز جمعیتی آن با همت مردم صورت گیرد.

خطری گسل تهران را تهدید نمی‌کند

در خبر دیگری اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه متخصصان زلزله نگران فعالیت گسل اشتهارد هستند، در مورد زمین‌لرزه بامداد روز گذشته گفت: جای هیچ نگرانی برای تهرانی‌ها نیست. اگر اهالی کرج و ملارد احساس ترس می‌کنند و با خودرو از خانه خارج می‌شوند، خودرو را در جای امن مستقر و از ایجاد ترافیک خودداری کنند.

به گزارش «ایسنا» معاون وزیر کشور با بیان اینکه شاید نتوان جلوی زلزله را گرفت، ولی می‌توانیم خودمان را ایمن کنیم و جلوی تلفات را بگیریم، گفت: با توجه به اینکه زندگی در تهران در جهت ارتفاع اتفاق افتاده است، در صورت نیاز به اسکان موقت ۱۰ میلیون نفر در تهران، باید در زمینی با وسعت سه برابر کنونی تهران چادر بزنیم.

زلزله خسارت مالی نداشت

بهنام سعیدی، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور نیز از اعزام تیم‌های ارزیاب به مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت براساس گزارش‌های اولیه این زمین‌لرزه هیچ مورد خسارت مالی و جانی نداشته است.با تمام اینها این زمین‌لرزه یک کشته و ۷۵ مصدوم بر جا گذاشته است. به گفته مهدی مهرور یک نفر از شهروندان بر اثر ترس و ایست قلبی جان خود را از دست داده است و مصدومان به‌دلیل فرار به هنگام وقوع زلزله دچار آسیب شده‌اند. وی گفت: ۲۲ نفر نیز در مراکز درمانی بستری هستند.در همین حال به‌دنبال زلزله ۲/ ۴ ریشتری تهران و البرز، صادقی رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرده است که ستاد بحران در وضعیت زرد قرار دارد و همچنان فعال است. حسین الماسی، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران هم گفت: تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط استان تهران که در وضعیت سفید درآمده بودند دوباره در وضعیت آماده‌باش و زرد هستند. او با اشاره به آماده‌باش دستگاه‌های مختلف استان اظهار کرد: تمامی مرخصی‌های مدیران کل، فرمانداران و شهرداران لغو شده و فقط با دستور استاندار انجام می‌گیرد.الماسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: این زمین‌لرزه یکی از پس‌لرزه‌های زلزله ۲/ ۵ ریشتری هفته گذشته ملارد بود. از سوی دیگر محمدحسین مقیمی استاندار تهران نیز از آماده‌باش کلیه نیروهای امدادی، انتظامی و خدماتی تهران خبر داد.

برخورد با شایعه‌سازان زلزله

در خبری دیگر سردار رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در مورد رویکرد پلیس در برخورد با شایعه‌سازان در مورد زلزله گفت: معمولا بعد از حوادث برخی در فضای مجازی اعلام‌نظرهایی می‌کنند و ما به پلیس فتا ابلاغ کرده‌ایم که اینها را رصد کند و برخورد قاطع با آنها از سوی مقام قضایی انجام خواهد شد.

 

خلاصی تهران از گسل همسایه؟