در این جلسه دستورالعمل‌های عملیاتی تدوین‌شده براساس سیاست‌های مدیریت بازار ارز برای مصارف مسافرتی، دانشجویی، درمانی و کلیه مصارف خدماتی و تجاری پس از بحث و بررسی مورد تصویب قرار گرفت. رئیس‌جمهوری در این جلسه با تاکید بر تاثیر شفافیت و روشمندشدن اختصاص ارز برای مصارف گوناگون در ایجاد آرامش در بازار سرمایه گفت: با توجه به مصوبات اخیر دولت در مدیریت بازار ارز، تمامی دستگاه‌ها با محوریت بانک مرکزی باید دستورالعمل‌های عملیاتی مصارف ارزی کشور را به دقت اجرا کرده و این دستورالعمل‌ها برای مصرف‌کنندگان مختلف اعم از تجار، فعالان اقتصادی، دانشجویان، مسافران و سایر مصارف به شکلی دقیق تبیین و اجرا شود. روحانی با اشاره به سیاست‌های اخیر دولت در مدیریت بازار ارز افزود: دستگاه‌های اقتصادی با همکاری دستگاه‌های نظارتی باید با استناد به دستورالعمل‌های ابلاغی، با دقت و جدیت اجرای آن را دنبال کرده تا ضمن تسهیل در ارائه ارز، در مسیر حذف روش‌های غیرقانونی و واسطه‌گری‌ها تلاش کنند. رئیس‌جمهوری با تشریح ابعاد سیاست‌های جدید ارزی دولت گفت: مزیت سیاست جدید ارزی آن است که تولید‌کنندگان و واردکنندگان کالاهای موردنیاز کشور می‌توانند با اطمینان نسبت به آرامش در بازار و نرخ ارز، برای آینده برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنند. روحانی افزود: با توجه به تامین همه ارزهای موردنیاز تولیدات داخلی با نرخ اعلام شده، نگرانی‌ها نسبت به افزایش قیمت کالاها برطرف شده است.

بخشی از اتفاقات اخیر بازار ارز سیاسی است

در خبری دیگر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری صبح پنج‌شنبه در چهارمین اجلاس شورای‌عالی استان‌ها با تاکید بر اینکه ریشه مسائل ارزی کشور صرفا اقتصادی نیست، گفت: بخشی از اتفاقات اخیر بازار ارز، سیاسی است نه به این معنا که کسی بیاید و در بازار ارز دخالت کند، بلکه به این معنا که مردم را نسبت به آینده کشور نگران کنند و مردم احساس کنند که اگر در داخل خانه خود ارز نگهداری کنند، مطمئن‌تر است. جهانگیری با تاکید بر اهمیت مسائل داخل کشور گفت: در زمینه سیاسی مدت‌هاست که اختلافاتی در داخل شکل گرفته و عده‌ای نان خود را در این می‌بینند که این اختلافات را به همین صورت نگهدارند و نگذارند که این مشکلات برطرف شود. در زمینه مسائل دیگر نیز شرایط همین‌گونه است.

دلیل انتخاب دلار ۴۲۰۰ تومانی

از سوی دیگر محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در تشریح روند انتخاب دلار ۴۲۰۰ تومانی گفت: نرخ ۳۵۰۰ تومان که در لایحه و مصوب مجلس آمد مبنای محاسباتی است، یعنی وقتی حدود ۵۰ میلیارد دلار نفت می‌فروشیم و ارز را با این رقم کسب می‌کنیم، چون بودجه ما ریالی است باید به عددی تبدیل کنیم تا نرخ برابری ایجاد شود، سال گذشته این رقم حدود ۳۲۰۰ تا ۳۳۰۰ تومان بود. نوبخت همچنین گفت: ما حق نداریم منابع مردم را که از نفت و صادرات حاصل می‌شود، به آسانی در اختیار عده‌ای قرار دهیم تا در کشورهای همسایه خانه و ویلا بخرند، ما حق نداریم منابع را در شرایطی که فشار جهانی بر جمهوری اسلامی است و تهدید می‌کنند که ما را از نظر اقتصادی تحریم خواهند کرد، از دست بدهیم بلکه باید مدیریت بر عرضه و تقاضا داشته باشیم. رئیس سازمان برنامه و بودجه کل کشور در خصوص جایگزینی یورو در مبادلات، اظهار کرد: شکی در این نیست که می‌خواهیم دلار را از محاسباتمان کنار بگذاریم و در حوزه یورو کار کنیم چراکه یورو مانند دلار در وضعیت تحریمی قرار ندارد.