حماسه 15 میلیـونی عکس: احمد ظهرابی، ایسنا

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «محفوظ التمیمی»، اعلام کرد ورود ۱۵ میلیون زائر به کربلا ثبت شده است که در میان آنها چهار میلیون زائر غیرعراقی که اکثر آنها ایرانی هستند، وجود دارد. زائران ایرانی از چند روز قبل راهپیمایی خود را برای رسیدن به کربلا آغاز کردند و از دو روز پیش بازگشت آنها به کشور آغاز شده است. البته امسال بازگشت زائران از عراق منتهی به یک روز خاص نمی‌شود و احتمالا زائران در چهار روز آخر هفته به میهن باز می‌گردند و حجم جمعیت در بین این چند روز تقسیم و شاهد ازدحام کمتری نسبت به سال‌های قبل در مرزها خواهیم بود.

به گزارش «ایرنا» سال گذشته حدود ۱۴ میلیون زائر از عراق و همچنین سایر ملیت‌های مختلف در مراسم اربعین حسینی شرکت و بیش از ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر از ایران در آیین راهپیمایی اربعین شرکت کردند. زیارت اربعین حسینی هر ساله از اول صفر از استان بصره، جنوبی‌ترین نقطه عراق (۶۰۰ کیلومتری جنوب کربلا) شروع و آخرین موج زائران در ۱۶ و ۱۷ صفر از بغداد (۱۱۰ کیلومتری شمال کربلا) به سمت حرم حسینی آغاز می‌شود. در همین حال روز گذشته ستاد مرکزی اربعین حسینی سهم هر یک از مرزهای سه‌گانه زمینی و مرز هوایی در تردد زوار اربعین را اعلام کرد. به گزارش «ایسنا» براساس اعلام ستاد مرکزی اربعین حسینی، از ابتدای ماه صفر تا ۱۹ این ماه، مرز مهران ۶۰ درصد از حجم تردد زائران را به خود اختصاص داده است. همچنین ۲۳ درصد زائران اربعین از مرز شلمچه و ۱۳ درصد از مرز چزابه تردد کرده‌اند. ۴ درصد از زائران نیز از مرز هوایی برای سفر به عراق استفاده کرده‌اند.  ازسوی دیگر حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد: خدمات‌رسانی موکب‌ها در عراق ۳ روز و در مرزهای کشورمان ۵ روز پس از اربعین ادامه خواهد یافت. به گزارش «ایسنا» معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با اشاره به اینکه حدود ۴۴ هزار زائر هنوز ارز تحویل نگرفته‌اند، گفت: این زائران قبل از ورود به ایران ارز خود را دریافت کنند و اگر هم موفق نشدند ارز دریافت کنند، وجوه آنها در ایران بازگردانده می‌شود. از سوی دیگر روز گذشته همزمان با برگزاری راهپیمایی عظیم اربعین حسینی از مسیر نجف تا کربلای معلی، مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی در تهران برگزار شد.

حضور دولتمردان در مراسم اربعین

مقامات ایران نیز همراه با مردم درمراسم عزاداری اربعین سیدالشهدا(ع) شرکت کردند. در همین راستا اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته به‌منظور شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین، وارد نجف‌اشرف شد و بارگاه مقدس و حرم نورانی امیرالمومنین حضرت علی (ع) را زیارت کرد. معاون اول رئیس‌جمهور همچنین در تماس تلفنی با برهم صالح رئیس‌جمهور عراق، ضمن اعلام تشکر و قدردانی دولت و ملت ایران از دولت و ملت عراق به‌خاطر میزبانی از زائران اربعین بار دیگر انتخاب برهم صالح به‌عنوان رئیس‌جمهوری جدید عراق را تبریک گفت. جهانگیری همچنین از برهم صالح برای سفر به ایران دعوت کرد که مورد استقبال رئیس‌جمهوری عراق قرار گرفت. صالح با تشکر از دعوت جهانگیری از وی برای سفر به ایران، ابراز امیدواری کرد در اولین فرصت به ایران سفر و با مقامات جمهوری اسلامی به‌ویژه حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کند.

برهم صالح در این گفت‌وگوی تلفنی از حضور معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در جمع زائران اربعین حسینی در عراق ابراز خرسندی کرد.

جهانگیری همچنین در دیدار با سیدجواد الیاسری، استاندار نجف یکی از مهم‌ترین اهداف سفرش را قدردانی از دولت و ملت عراق در این کشور به‌خاطر پذیرایی از بیش از ۲ میلیون ایرانی توصیف کرد. معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه مراسم معنوی راهپیمایی اربعین باب تفاهم و دوستی دو ملت ایران و عراق را بیش از گذشته باز کرده است، گفت: فرصت حضور میلیون‌ها زائر ایرانی در عراق آثار مادی و معنوی بسیاری دارد که باید همیشه آن را زنده نگه داشت. جهانگیری در بدو ورود به فرودگاه نجف‌اشرف نیز گفت که راهپیمایی اربعین به یکی از نمادهای قدرت ملت مسلمان به خصوص مردم و دولت ایران و عراق تبدیل شده است. مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی جهانگیری را در این سفر همراهی می‌کنند. همچنین براساس عکس‌های منتشر شده محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات نیز همراه با خانواده‌اش و سرلشکر سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا در مراسم عظیم راهپیمایی اربعین شرکت کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز در پیامی در فضای مجازی تاکید کرد: ۱۴ قرن پیش مستبدی فکر کرد توانسته است مقاومت امام‌حسین‌(ع) را در هم بشکند. صدام، القاعده و داعش هم تصور می‌کردند می‌توانند آن را برای همیشه از بین ببرند. اما، امروز ۱۷ میلیون نفر از سراسر جهان ـ دو میلیون ایرانی ـ در کربلا جمع می‌شوند. پیام آنها این است: هرگز هیچ مستبدی قادر نیست مبارزه برای عدالت را نابود کند.

پاسخ دولت به برخی تخریب‌ها

ازسوی دیگر در پی پخش برخی برنامه‌ها از صداوسیما که بیشتر در جهت انکار و تضییع خدمات‌رسانی دولت به زائران اباعبدالله‌(ع) و بازنشر آن در برخی رسانه‌های خاص بود، دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت بیانیه‌ای منتشر کرد. به گزارش «ایسنا» در این بیانیه با اشاره به برخی کاستی‌ها در ارائه ارز به برخی زوار اربعین آمده است: این روش که با نادیده گرفتن خدمت‌رسانی گسترده دستگاه‌های اجرایی و به بهانه برخی کاستی‌ها - که قطعا باید برطرف می‌شده ـ دولت، آماج سهمگین‌ترین تهمت‌ها، دروغ‌ها و تخریب‌های جهت‌دار قرار گیرد، در تعارض آشکار با منویات مقام معظم رهبری است که همگان را از آن برحذر داشته‌اند و بارها خطاب به رسانه‌های تندرو و به ویژه مسوولان صداوسیما در این خصوص هشدار داده‌اند که از تزریق ویروس بدبینی در جامعه پرهیز کنند. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: مدیران محترم سازمان صدا و سیما، حرمت مراسم معنوی باشکوهی همچون اربعین سید و سالار شهیدان را پاس دارند و اجازه ندهند رسانه ملی به تریبون و ابزار تسویه‌حساب‌های سیاسی و شخصی برخی افراد تبدیل شود و نپذیرند منافع ملی، مصالح انقلاب اسلامی و نیز اعتبار اعتقادات مذهبی، فدای اهداف جریان‌ها و افراد تندرو سیاسی شود.

انفجار بمب کنار جاده‌ای

ازسوی دیگر روز گذشته انفجار بمب کنار جاده‌ای در مسیر عزاداران امام حسین (ع) در استان دیالی عراق طبق آخرین آمار دو شهید بر جا گذاشت. به گزارش خبرگزاری مهر، بر اثر این انفجار دست‌کم دو زائر حسینی شهید و ۱۱ تن دیگر زخمی شده‌اند. این انفجار صبح دیروز و در مسیر زائرانی که راهی کربلای معلی بودند، رخ داده است. به گزارش «ایسنا» پلیس عراق نیز در پی این حمله اعلام کرد، سه زائر زن شیعه در اثر انفجار بمبی کار گذاشته شده در مسیر پیاده‌روی‌شان به سمت کربلا کشته شدند. هنوز هیچ گروهی مسوولیت این انفجار را برعهده نگرفته است. دوشنبه شب نیز انفجاری در ورودی «باوه محمود» در خانقین رخ داد که تلفاتی در پی نداشت. به گزارش «ایرنا» ستاد فرماندهی عملیات بغداد نیز از به هلاکت رسیدن یک تروریست انتحاری پیش از حمله به زائران اربعینی حسینی در منطقه طارمیه در شمال بغداد خبر داد. بنا بر اطلاعیه ستاد فرماندهی عملیات بغداد، این تروریست مجهز به کمربند انتحاری بود و قصد داشت زائران را در مسیر بغداد به سامرا هدف قرار دهد. در خبری دیگر به گزارش خبرگزاری تسنیم، سردار محمد شرفی رئیس پلیس پیشگیری ناجا با بیان اینکه ۱۲ هزار نفر از زائران به‌دلیل نداشتن مدارک قانونی به شهرهای مبدأ بازگردانده شدند، گفت: هیچ فردی بدون گذرنامه و ویزا موفق به خروج از مرزهای سه‌گانه نشد.

 

08-01