به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، یازدهمین نظرسنجی «اولویت‌های پیشگیرانه» شورای روابط خارجی آمریکا (CFR)، احتمال تقابل میان آمریکا و ایران و همچنین آمریکا و چین را به‌عنوان دو ابرچالش برای صلح در سال ۲۰۱۹ معرفی کرده است که موجب تمرکز سیاستمداران بر این دو موضوع شده است.

این نظرسنجی هر ساله از سوی شورای روابط خارجی منتشر می‌شود و در آن ۹ اولویت اصلی برای آمریکا که ممکن است در سال پیش‌رو به تقابل منجر شود را تعیین می‌کند. به علاوه بحران‌های انسانی درحال تشدید در یمن و ونزوئلا نگرانی‌های مهمی هستند که نیازمند تلاش بیشتر در راستای ممانعت از گسترش هستند. این نظرسنجی که از سوی «مرکز اقدام پیشگیرانه» شورای روابط خارجی انجام شده است از کارشناسان سیاست‌خارجی در مورد مهم‌ترین اولویت‌ها از فهرست ۳۰ بحران کنونی یا محتمل بر اساس درصد احتمال وقوع یا تشدید آنها در سال آتی نظرخواهی کرده است. همچنین پیامد‌های این بحران‌ها بر منافع‌ملی آمریکا نیز در این گزارش مورد بررسی قرار می‌گیرند. منظور از درصد «تاثیرگذاری» همان درجه «تاثیر» مسائل یادشده بر امنیت ملی آمریکاست و «احتمال»، میزان «امکان» وقوع رخداد را نشان ‌می‌دهد.

در این نظرسنجی ۹ بحران در صدر جدول قرار گرفته‌اند:

الف) تاثیر «بالا» و احتمال «متوسط»:

۱- انجام یک حمله سایبری با توانایی بالای ایجاد اختلال علیه زیرساخت‌ها و شبکه‌های حیاتی آمریکا.

۲- ازسرگیری تنش‌ها در شبه‌جزیره کره در پی عدم موفقیت مذاکرات هسته‌ای میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ.

۳- وقوع یک جنگ نظامی میان ایران و آمریکا یا متحدان واشنگتن در رابطه با مشارکت ایران در بحران‌های منطقه‌ای و حمایت از برخی گروه‌ها.

۴- درگیری‌های نظامی پیرامون مناطق مورد مناقشه در دریای چین جنوبی میان چین و یک یا چند کشور مدعی در این موضوع(مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام).

۵- وقوع حمله تروریستی در خاک آمریکا با تلفات قابل‌توجه.

ب) تاثیر «متوسط» و احتمال «بالا»:

۱- ادامه تسلط قهری دولت در سوریه که می‌تواند منجر به افزایش تلفات شهروندان غیر‌نظامی و تنش‌ها میان طرف‌های خارجی حاضر در بحران شود.

۲- تعمیق بحران اقتصادی و بی‌ثباتی سیاسی در ونزوئلا که می‌تواند موجب ناآرامی‌های خشونت‌آمیز و افزایش خروج موج پناهجویان از این کشور شود.

۳- وخامت بحران انسانی در یمن که می‌تواند به‌دلیل تشدید دخالت بازیگران خارجی در جنگ داخلی این کشور ایجاد شود.

۴- افزایش بی‌ثباتی و خشونت در افغانستان در نتیجه شورش مجدد طالبان و فروپاشی دولت این کشور.

ژنرال جان وسی، رئیس مرکز اقدام پیشگیرانه(CPA) شورای روابط‌خارجی پیرامون ارزش علمی نظرسنجی‌ «اولویت‌های پیشگیرانه» می‌گوید: «این نظرسنجی که هرساله انجام می‌شود یکی از منحصر‌به‌فردترین تلاش‌هایی است که چشم‌انداز بحران‌ها و بی‌ثباتی در سراسر جهان را همواره مورد بررسی قرار می‌دهد و به بسیاری از سیاست‌گذاران کمک می‌کند تا تمرکز خود را به مهم‌ترین ریسک‌ها معطوف سازند.»

این نظرسنجی در ادامه با پرداختن به این تهدیدات می‌نویسد: تهدید وقوع یک حمله سایبری علیه زیرساخت‌ها و شبکه‌های حیاتی آمریکا به‌عنوان مهم‌ترین تهدید برای امنیت داخلی آمریکا برای سال ۲۰۱۹درنظر گرفته شده است. اگرچه احتمال یک حمله تروریستی با تلفات بالا همچنان یک نگرانی مداوم به‌شمار می‌آید. به‌رغم افزایش نگرانی‌ها در مورد رقابت ژئوپلیتیکی میان آمریکا و چین و پتانسیل آنها برای ورود به یک تقابل نظامی، تنها احتمال درگیری نظامی در دریای چین‌جنوبی به‌عنوان یک اولویت در این‌باره مطرح شد.

اما این درحالی است که نگرانی‌ از احتمال تقابل نظامی میان آمریکا و روسیه در فهرست سال ۲۰۱۹ جای نگرفت.

در سال‌جاری نیز بحران در خاورمیانه و شمال آفریقا نگرانی‌های بیشتری را نسبت به مناطق دیگر به خود معطوف کرده است.

همچنین برای نخستین بار از زمانی که این نظر‌سنجی‌ها انجام شده است نگرانی‌ها درمورد آمریکای لاتین نیز در این فهرست گنجانده شدند و بحران ونزوئلا به‌عنوان نگرانی‌های بسیار مهم تلقی شد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، احتمال رویارویی نظامی ایران با آمریکا یا متحدان منطقه‌ای این کشور و درگیری نظامی میان چین و کشورهای جنوب شرقی آسیا به‌دلیل مناقشه‌ای که درخصوص مناطق دریای چین جنوبی وجود دارد از نگرانی‌هایی است که در نظرسنجی سال گذشته شورای روابط خارجی نیز قرار داشت. همچنین تهدید حملات تروریستی و سایبری علیه آمریکا و متحدان این کشور، رویارویی نظامی با کره‌شمالی، افزایش خشونت و بی‌ثباتی در افغانستان و افزایش درگیری‌ها میان دولت و گروه‌های شورشی سوریه از دیگر مواردی است که در فهرست سال گذشته نیز گنجانده شده بودند. با این حال نکته جالب این نظرسنجی آن است که در تهدیدات سال ۲۰۱۹ احتمال جنگ میان روسیه با ناتو و آمریکا به چشم نمی‌خورد.