عفو 50 هزار زندانی به مناسبت دهه فجر

رئیس قوه‌قضائیه با انتقاد از کسانی که موضوع عفو گسترده محکومان را در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب به سمت سیاسی شدن سوق می‌دهند و با بیان اینکه چنین اقدامی ناشی از رافت و اقتدار نظام اسلامی است، گفت: برخی برای به حاشیه بردن این اقدام بزرگ، سخن از آزادی زندانیان سیاسی و منتقدان به میان می‌آورند؛ درحالی‌که ما اساسا محکومی تحت عنوان «زندانی سیاسی» نداریم.به گزارش خبرگزاری فارس وی افزود: اگر کسی اقدامی علیه امنیت مرتکب شده است، عنوان مجرمانه مستقلی دارد که باید به آن رسیدگی شود. جرم سیاسی نیز در قانون تعریف شده و رسیدگی به آن هم ساز‌و‌کارهای قانونی خود را دارد، اما در حال حاضر چنین محکومانی نداریم.

آیت‌الله آملی لاریجانی افزود: متاسفانه برخی از افرادی که حتی در دستگاه‌های اجرایی سمت دارند، گفته‌اند این عفو شامل منتقدان هم بشود. گویی القاء می‌کنند کسانی به‌خاطر نقد صرف، در زندان هستند. این چه دروغ بزرگی است؟ مگر امروز کسی که نقدی داشته به‌خاطر انتقادش در زندان است؟ دستگاه قضایی هیچ‌گاه به صرف نقد، کسی را تحت تعقیب قرار نداده است. این اظهارات ناشی از بی‌توجهی برخی به این نکته است که افترا و توهین با نقد تفاوت دارد و این تفاوت را نیز قانون‌گذار قائل شده است. به صراحت می‌گوییم که نقد به هیچ عنوان در جمهوری اسلامی جرم نیست.

واکنش به «اینستکس»

همچنین به گزارش میزان، آیت‌الله آملی لاریجانی در همین زمینه با اشاره به ایجاد ساز‌و‌کار مالی «اینستکس» از سوی اروپا تصریح کرد: اروپایی‌ها بعد از ۹ ماه تعلل و مذاکره، یک ساز‌و‌کار با ظرفیت محدود، آن هم نه برای تبادل پول، بلکه برای تامین غذا و دارو ایجاد کرده‌اند. کشور‌هایی که در مقابل رذالت آمریکا در خروج از برجام، مدعی پایبندی به این توافق بودند، اقداماتشان محدود به «اینستکس» شده و حسب گزارش‌ها دو شرط عجیب نیز گذاشته‌اند؛ یکی اینکه ایران به FATF بپیوندد و دیگر آنکه در زمینه موشکی وارد مذاکره شود. لازم است این کشور‌ها بدانند که جمهوری اسلامی ایران به هیچ‌وجه این شروط تحقیرآمیز را نخواهد پذیرفت و به بهای باز شدن یک آبراهه کوچک نظیر اینستکس، تن به هر خواسته‌ای نخواهیم داد.