عادل الجبیر، وزیر مشاور عربستان در امورخارجه و یوسف بن احمد العثیمین، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی پس از پایان این اجلاس نشست مشترک خبری برگزار کردند. عادل‌الجبیر در این نشست خبری با طرح ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه جهان اسلام امروز با چالش‌های متعددی از جمله افراط‌گری، تروریسم و فرقه‌گرایی مواجه است، اظهار کرد: جهان اسلام یک سوم بشریت را تشکیل می‌دهد و مساحت زیادی از کره زمین را گرفته و از منابع طبیعی فراوانی برخوردار است. در جهان اسلام افراد باسواد، طالب علم، موسسات و فرصت‌های زیادی وجود دارد که برای بالا بردن سطح زندگی امت اسلامی باید از آنها استفاده کرد اما متاسفانه طرف‌هایی وجود دارد که این فرصت‌ها را خراب می‌کنند و برای ایجاد فرقه‌گرایی، حمایت از تروریسم، ارسال موشک‌های بالستیک و پهپاد به شبه نظامیان تروریست و دخالت در امور داخلی کشورهای اسلامی تلاش می‌کنند. او ادعا کرد که ایران این کارها را انجام می‌دهد و علاوه بر آن به قوانین بین‌المللی پایبند نیست.

وی با بیان اینکه دو نشست سران اتحادیه عرب و سران شورای همکاری خلیج (فارس) به‌طور روشن ایران را محکوم کردند، با وجود تاکید ایران بر دخالت نداشتن در ماجرای نفتکش‌های الفجیره با تکرار سیاست‌های مخرب گروه ب گفت که نشست سران سازمان همکاری اسلامی نیز رفتارهای ایران مانند به گفته اوحمله به نفتکش‌ها در خلیج عمان و حمله به پمپاژهای نفت در عربستان را محکوم کردند. این مقام سعودی مدعی شد: جهان اسلام رفتارهای ایران را نمی‌پذیرد و به آن می‌گوید که این رفتارها را متوقف کن و اگر می‌خواهی به یک کشور بااحترام تبدیل شوی سیاست احترام به دیگران را به‌کار گیرید.

درحالی‌که سعودی‌ها و برخی کشورهای عربی مرزهای خود را روی تروریست‌ها بازکردند تا وارد منطقه شوند و از آنها حمایت مالی و تسلیحاتی کردند، وی با بیان اینکه کشتن دیپلمات‌ها، منفجر کردن سفارت‌ها، ایجاد گروهک‌های تروریستی، قاچاق سلاح و مواد منفجره به کشورهای دیگر، حمایت از شبه نظامیان تروریست و شلیک موشک‌های بالستیک به شهرهای دیگر رفتار و اسلوب یک کشور نیست و این مساله باعث می‌شود همسایگان به آن احترام نگذارند، مدعی شد: جهان اسلام به ایران می‌گوید ما رفتارهایت را نمی‌پذیریم همان‌گونه که جامعه بین‌المللی ایران را حامی اول تروریسم در جهان می‌داند و این مساله باعث شده است که ایران در تحریم‌های بین‌المللی قرار بگیرد.