به گزارش «ایسنا» واعظی روز گذشته در حاشیه جلسه هیات‌دولت در جمع خبرنگاران درباره آخرین تصمیم‌گیری‌ها درخصوص اجرا یا عدم اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران گفت: اروپایی‌ها و دیگران مرتبا پیغام می‌فرستند و با ما درباره اینکه قبل از اتمام فرصت دو ماهه ایران بتوانیم به یک چارچوب مشترک دست یابیم، صحبت می‌کنند. وی ادامه داد: مذاکرات درحال انجام است و از سوی دیگر رئیس‌جمهوری کمیته‌ای برای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی تشکیل داده‌اند. قطعا اگر به چارچوب دلخواه نرسیم، در زمان خود برای برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی اقدام می‌کنیم. همزمان روز گذشته علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد گام چهارم ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی توسط رئیس‌جمهور اعلام می‌شود. ایران کاهش تعهدات برجامی خود را از ۱۸ اردیبهشت سال‌جاری آغاز کرده است. به گزارش «ایسنا» مهلت اجرای گام سوم ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی ۱۵ آبان پایان می‌پذیرد و پس از آن قرار است ایران گام چهارم را اعلام کند.

واکنش واعظی به سخنان اردوغان

ازسوی دیگر واعظی روز گذشته به گلایه اخیر رجب طیب‌اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه از ایران واکنش نشان داد. اردوغان روز سه‌شنبه درسخنانی تاکید کرد که از موضع تهران درخصوص عملیات نظامی ترکیه در سوریه ناراحت شده و انتظار حمایت از سوی ایران را داشته است. او همچنین گفته بود که از ایران صداهای ناهنجاری در این ارتباط به گوش می‌رسد. محمود واعظی روز گذشته گفت: سخنانی که آقای اردوغان مطرح کرده‌اند در ارتباط با موضع دولت ایران نیست بلکه مربوط به نوع تبلیغات و اظهارنظرهایی است که به‌صورت پراکنده مطرح می‌شود. آقای اردوغان در سخنرانی دیگری از موضع‌گیری آقای رئیس‌جمهوری تشکر کردند. واعظی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران روابط بسیار خوبی با ترکیه و سوریه دارد، اظهار کرد: باید مراعات کنیم که جایگاه و نقشی برای خود قائل شویم که به درگیری‌های اخیر دامن نزنیم، بلکه آرامشی در این مناطق ایجاد کنیم. ما باید نقش میانجیگری خود را با توجه روابطی که با دو کشور داریم ایفا کنیم و فکر می‌کنم رسانه‌ها باید مقداری این موضوع را مورد توجه قرار دهند. واعظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به پرسشی درباره موضع دولت جمهوری اسلامی ایران درخصوص توافق اخیر روسای‌جمهور ترکیه و روسیه درباره مناطق شمال سوریه با بیان اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران در این‌خصوص روشن است، خاطرنشان کرد: ما نگرانی‌های امنیتی ترکیه درباره تهدیدهایی که از سوی مرزهای خود با سوریه احساس می‌کند را به رسمیت می‌شناسیم و فکر می‌کنیم مسائل باید به‌گونه‌ای پیش برود که ترکیه نگرانی امنیتی نداشته باشد، از طرف دیگر معتقدیم باید تمامیت ارضی سوریه حفظ شود و تصمیماتی که در این‌خصوص اتخاذ می‌شود به‌گونه‌ای باشد که باعث تجزیه کشور سوریه با جمعیت فعلی و اقدامات اخیر نشود. وی گفت: به‌نظر می‌رسد آنچه دیروز از سوی روسای‌جمهور ترکیه و روسیه توافق شد، گامی در راستای عدم تجزیه سوریه و رفع تهدیدات مرزی ترکیه است. بنابراین اینکه الان دوباره جنگ شروع نمی‌شود و از سوی آقایان پوتین و اردوغان اعلام شده که بنای بر گرفتن خاک سوریه را ندارند، مورد استقبال ما است؛ به هر حال در این نشست ذکر شده که ایران نیز برای پایدار ماندن این آتش‌بس کمک کند.

تشکیل اتاق‌های فکرعلیه دولت

واعظی در پاسخ به پرسش دیگری درباره موضع دولت درباره این تحرکات علیه خود و همچنین ادعاهایی که بعد از دستگیری روح‌الله زم سرشبکه رسانه‌ای «آمدنیوز» علیه دولت مطرح شده است، اظهار کرد: امروز که کشور با یک دشمن خارجی جدی مواجه است؛ دشمنی که از همه قدرتش برای افزایش تحریم‌ها و فشار حداکثری به مردم استفاده می‌کند، اختلافات داخلی سم و به معنای بازی کردن در زمین دشمن است؛ متاسفانه در آستانه انتخابات مجلس اتاق‌های فکر علیه دولت خیلی زود تشکیل شده‌اند و افراد حاضر در این اتاق‌ها، فکر می‌کنند که هرچه به دولت حمله کنند، خودشان توفیق کسب می‌کنند. وی ادامه داد: به نظر من این افراد در اشتباه هستند؛ چراکه فکر می‌کنند اگر به دولت حمله کنند مردم رای بیشتری به آنها می‌دهند. این درحالی است که بسیاری از مردم در سراسر کشور تفاوتی میان دولت، قوه قضائیه و مجلس قائل نیستند و همه را یکی می‌دانند، نتیجه اقدامات اتاق‌های فکر علیه دولت مایوس کردن مردم است. رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: زمانی که مردم مشاهده کنند برای مسوولانی که درحال خدمت هستند، منفی خوانی بسیاری می‌شود، عملا ناامید می‌شوند و پای صندوق‌های رای نمی‌روند. وی با اشاره به دستگیری روح‌الله زم سرشبکه رسانه‌ای آمدنیوز از سوی سپاه پاسداران اظهار کرد: فردی که یک‌شبه جنگ روانی علیه ایران درست کرده بود و سرویس‌های اطلاعاتی مختلف به او پول می‌دادند و از او حمایت می‌کردند و برای او محافظ گذاشته بودند، با هوشمندی عزیزان ما در سپاه دستگیر شده و همه باید از این موضوع استفاده کنند، باید به اقتدار امنیتی خود افتخار کنیم اما برخی این موضوع را تبدیل به موضوعی جناحی کرده‌اند و هر روز مطالبی علیه یکدیگر مطرح می‌کنند. وی گفت: به نظر من مطالبی که بعد از دستگیری زم علیه دولت مطرح می‌شود، جنگ روانی داخلی علیه دولت است و دولت نیز بنا ندارد وارد این اختلافات شود چراکه ورود خود به این اختلافات را برای اداره کشور سم می‌دانیم. وی با اشاره به طرح برخی ادعاها علیه دولت پس از دستگیری سرشبکه رسانه‌ای آمدنیوز خاطرنشان کرد: برخی گفتند که بعد از دستگیری زم، در چندین جا افرادی مرتبط با او نیز دستگیر شده‌اند. این درحالی است که روز گذشته سخنگوی محترم قوه‌قضائیه همه این ادعاها را رد کرد؛ امروز بهترین فرصت است که به افرادی که چنین ادعاهایی مطرح کرده بودند مراجعه شود و از آنها پرسش شود که بر چه اساس چنین سخنانی را مطرح کرده‌اند. واعظی افزود: قوه قضائیه باید به‌عنوان مدعی‌العموم کسانی را که افکار عمومی را بر هم می‌زنند و به یک ارگان رسمی کشور حمله و تهمت‌هایی را بر او وارد می‌کنند، بخواهد و با آنها برخورد کند؛ اگر با ۴ نفر در این خصوص برخورد شود، نفر پنجم دیگر دست به این اقدامات و بیان اظهارات بی‌اساس نمی‌زند.