به گفته عرف ۳ هزار و ۲۰۹ نفر در بازه سنی ۳۶ تا ۴۰ سال ثبت‌نام کرده‌اند که این نشان‌دهنده جوان‌ شدن بازه سنی داوطلبان است. وی در ادامه گفت: در سن ۴۱ تا ۴۵ سال، ۲۸۳۷ نفر ثبت‌نام کردند و کمترین میانگین سنی ثبت‌نام شده‌ها، ۷۱ تا ۷۵ سال است که ۶۱ نفر ثبت‌نام کرده‌اند. او افزود: بیشترین گروه شغلی کارمندان با ۵ هزار و ۴۶۴ نفر و کمترین گروه شغلی، نظامیان با ۹۰ نفر بوده است. ایثارگران ۲۶ درصد از کل ثبت‌نام‌ها را با ۴ هزار و ۱۰۱ نفر به خود اختصاص دادند.

نظارت بر تبلیغات زودهنگام

به گزارش «ایسنا» رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به این پرسش که آیا بر عملکرد صدا و سیما در زمینه تبلیغات زودهنگام به نفع یکی دو داوطلب شناخته‌شده انتخابات نظارت وجود دارد، گفت: ما بر تبلیغات زودرس نظارت داریم. ستاد پیشگیری قوه قضائیه نیز همین وظیفه را دارد. اگر موردی باشد اول تذکر می‌دهیم و اگر این تذکر جواب نداد، نهادی را که تبلیغات را انجام می‌دهد به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم.

دلیل ثبت‌نام خارج از نوبت قالیباف

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا روز گذشته محمدباقر قالیباف بدون نوبت در انتخابات ثبت‌نام کرد، بیان کرد: قالیباف کسی را از قبل فرستاده بود و بخشی از کار ثبت‌نامش انجام شده بود؛ اما سوال شما هم نکته واردی است؛ زیرا بعضی از افراد (شناخته‌شده) دیگر مثل سایر داوطلبان در صف انتخابات نشستند.

زمان آغاز بررسی احراز صلاحیت داوطلبان

رئیس ستاد انتخابات کشور در مورد احراز صلاحیت داوطلبان نیز گفت: از روز یکشنبه احراز صلاحیت‌ها پس از استعلام نهادهای چهارگانه، به هیات‌های اجرایی مشتمل بر ۸ نفر از معتمدان، فرماندار، دادستان و رئیس ثبت احوال به‌عنوان هیات اصلی ارسال می‌شود و آنها حدود ۱۰ روز براساس ماده ۵۰ فرصت اعلام دارند. عرف همچنین در مورد اعتراض‌ها و کسانی که به بررسی صلاحیت‌ها اعتراض دارند نیز گفت: هیات‌های نظارت شکل می‌گیرد و در دو دوره ۲۰ روزه بررسی‌ها انجام می‌شود که در مجموع حدود ۵۰ روز طول خواهد کشید.

تعداد داوطلبان تهرانی

همچنین دیروز شکرالله حسن‌بیگی، معاون سیاسی استانداری تهران آخرین آمار مربوط به ثبت‌نام‌کنندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را اعلام کرد. به گزارش «ایسنا» او گفت: در مدت زمان ثبت‌نام یک هفته‌ای ۳ هزار و ۶۸۰ نفر در کل استان ثبت‌نام کردند که اگر بر تعداد کرسی‌های استان تهران تقسیم شود، برای هر صندلی ۱۰۵ داوطلب وجود دارد. از این میزان ۸۳ درصد را آقایان و ۱۷ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند. حسن بیگی ادامه داد: نکته مهم این است که در انتخابات مجلس دهم ۲ هزار و ۷۵۳ نفر ثبت‌نام کردند که میزان امسال نشان از رشد حدود ۲۵ درصدی دارد.

انتقاد کدخدایی ازبرخی ثبت‌نام‌ها

درهمین حال شنبه شب پس از پایان مهلت ثبت‌نام در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی، سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به ثبت‌نام ۱۶ هزار نفر برای انتخابات مجلس گفت: هیات‌های اجرایی و نظارت، صلاحیت شرکت‌کنندگان را وفق قانون بررسی و اعلام خواهند کرد. به گزارش «ایسنا» عباسعلی کدخدایی در توییتی نوشت: بیش از ۱۶ هزار نفر برای نمایندگی مجلس ثبت‌نام کردند. فارغ از حضور چهره‌های فرهیخته و مفید برای کشور، افرادی نیز بدون آگاهی از وظایف نمایندگی، قانون‌اساسی و نیازهای کشور بی‌محابا ثبت‌نام کردند.

غایبان و حاضران مجلس

درکنار ارائه این آمار و ارقام، بررسی اسامی نمایندگان مجلس دهم که داوطلب نمایندگی مجلس یازدهم شده‌اند، نشان می‌دهد علاوه بر علی لاریجانی و محمد رضا عارف و کاظم جلالی بسیاری دیگر از چهره‌های مجلس دهم درانتخابات ثبت‌نام نکرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که سیده‌فاطمه حسینی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید مجلس، پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید، احمد سالک نماینده حوزه انتخابیه اصفهان، حمیدرضا فولادگر نماینده حوزه انتخابیه اصفهان، سلمان خدادادی نماینده حوزه انتخابیه ملکان آذربایجان شرقی، سیامک مره صدق نماینده کلیمیان، محمد عزیزی نماینده حوزه انتخابیه ابهر استان زنجان، محمد دهقان نماینده حوزه انتخابیه طرقبه استان خراسان‌رضوی، محمد قسیم عثمانی نماینده حوزه انتخابیه بوکان آذربایجان غربی، محمدجواد فتحی نماینده حوزه انتخابیه تهران، حسن سلیمانی نماینده حوزه انتخابیه کنگاور استان کرمانشاه، فریدون احمدی نماینده حوزه انتخابیه زنجان برای دوره یازدهم مجلس نامزد نشدند. دراین بین کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در دوره دهم به‌خاطر تصدی مقام سفیری ایران در روسیه، آبان ماه امسال از سمت خود در مجلس استعفا داد و مجلس نیز با استعفای او موافقت کرد. علی لاریجانی و محمدرضا عارف نیز اعلام کردند که قصد شرکت در انتخابات مجلس را ندارند.

در این میان هرچند اصلاح‌طلبان حضور حداقلی درروزهای ثبت‌نام داشتند و تنها با چند چهره همچون مجید انصاری، شهیندخت مولاوردی، علی شکوری‌راد، الیاس حضرتی، محمود صادقی، احمد نقیب‌زاده، علی افشانی، علی مطهری، مصطفی کواکبیان، سیدفرید موسوی، غلامرضا حیدری، محمدرضا تابش، مسعود پزشکیان، فاطمه راکعی، فاطمه ذوالقدر، سهیلا جلودارزاده،‌ فریده اولاد قباد،‌ طیبه سیاوشی، فاطمه سعیدی و پروانه مافی، ‌قدم به میدان رقابت درانتخابات مجلس یازدهم گذاشتند؛ اما از آن سو اصولگرایان نیروهای جوانشان را راهی این کارزار انتخاباتی کردند که درمیان آنها نام وحید یامین‌پور از مجریان برنامه‌های سیاسی تلویزیونی به‌ویژه شبکه افق ومحمد صادق کوشکی نزدیک به جریان انصار حزب‌الله به چشم می‌خورد. البته یاران جوان محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران را هم باید به این لیست اضافه کرد. مجید حسینی یکی از این یاران و مدافعان شهردار اسبق تهران است که در دوران شهرداری قالیباف از مشاوران و مدیران فرهنگی شهرداری به‌شمار می‌رفت. او روز جمعه از حوزه انتخابیه مشهد ثبت‌نام کرد.

ازسوی دیگر براساس گزارش‌ها ۲۶ تن از دولتمردان احمدی‌نژاد هم طی هفته گذشته برای حضور در کارزار انتخاباتی مجلس یازدهم نام‌نویسی کردند. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد در مجموع ۱۰۰ اصولگرا و ۵۷ اصلاح‌طلب کاندیدای انتخابات مجلس یازدهم شده‌اند. درهمین حال به گزارش فرارو، علی رضایی میرقائد فرزند دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتخابات مجلس از حوزه مسجدسلیمان، لالی و هفتگل کاندیدا شده است تا بعد از پدر و عمویش امیدوار رضایی سومین عضو خانواده رضایی میرقائد باشد که در رقابتی انتخاباتی شرکت می‌کند.

دراین میان حبیب‌الله خجسته‌پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان اعلام کرد که در مجموع ۱۵۲ نفر برای تکیه بر چهار کرسی این استان در مجلس یازدهم ثبت‌نام‌ کرده‌اند. به گزارش «ایسنا» خجسته‌پور با اشاره به سهم حوزه‌های انتخابیه استان سمنان ادامه داد: ۵۲ نفر برای تنها کرسی حوزه انتخابیه سمنان، مهدیشهر و سرخه،۳۰ نفر برای حوزه انتخابیه دامغان و میامی و ۲۰ نفر برای حوزه انتخابیه گرمسار و آرادان ثبت‌نام کردند.