دعوت دولتمردان از مردم برای شرکت در انتخابات

محمد جواد ظریف وزیر خارجه، سید محمود علوی وزیر اطلاعات، سعید نمکی وزیر بهداشت، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، امیر حاتمی وزیر دفاع، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت ازجمله وزیرانی بودند که دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه حضور مردم در انتخابات برای کشور امنیت آفرین است، بر ضرورت حضور پرشور مردم در انتخابات تاکید کردند.

همچنین علی‌اکبر ناطق‌نوری در بیانیه‌ای با دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات تاکید کرد: در این شرایط حساس؛ تکیه بر عقلانیت و انتخاب نمایندگان شایسته، علاوه بر اینکه دست نااهلان را از تصدی امور کوتاه خواهدکرد، نشان دهنده انتقاد از تکروی‌ها، تعصب‌ها و جناح‌بندی‌های پوچ است. از سوی دیگر، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، روز گذشته در حساب توییتری خود به موضوع برگزاری انتخابات روز جمعه دوم اسفند پرداخت و بر مشارکت حداکثری تاکید کرد. او در پیام خود نوشت: ایران قوی بدون مجلس قوی آرزویی دست نیافتنی است. در نظام مردم‌سالار دینی مشارکت سیاسی تنها مسیر ایجاد مجلس قوی است.

از سوی دیگر رئیس‌جمهوری در جلسه روز گذشته هیات‌دولت، با اشاره به شهادت سردار سلیمانی، کار مردم را اعجاب‌آور خواند که مردم دنیا و منطقه را به شگفتی درآورد، گفت: حضور مردم نشان داد همه تلاشی که آمریکا و کشورهای غربی نسبت به مردم ایران داشتند، تفکری غلط و اشتباه بوده است. کجای دنیا سراغ دارید مردم برای یک سرباز وفادار وطن اینچنین به خیابان بیایند؟ این حضور از روزهای ماندگار در تاریخ شد. روحانی در ادامه با تجلیل از حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: روز دیگری که مردم باید افتخار ایجاد کنند، دوم اسفند است.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه چند موضوع را ملت عزیز ما باید تفکیک کنند، ادامه داد: یکی اینکه ما پای صندوق می‌رویم تا بهترین‌ها را برای مجلس شورای اسلامی‌مان که نهاد بسیار مهمی است، برگزینیم. مجلس شورای اسلامی جایی است که قوانین ما را بررسی و تصویب می‌کند، لوایح دولت به آنجا فرستاده می‌شود. به وزیران ما در آنجا رای داده می‌شود. آنها نوعی نظارت بر دستگاه اجرایی و کار اجرایی دارند. همچنین تحقیق و تفحص و استیضاح و سوال بر عهده مجلس است.

روحانی افزود: اصولا مجلس شورای اسلامی در ایران مجلس بسیار قدرتمندی است. البته اختیارات مجلس در کشورهای مختلف فرق می‌کند در ایران جایگاه عظیمی دارد و این به خاطر نظر امام (ره) بود. از ابتدا امام (ره) به مجلس عنایت خاصی داشت از همان سوابق تاریخی که ایشان با مرحوم مدرس داشت و در مجالس شورای ملی آن زمان ایشان گاهی حضور پیدا می‌کرد و اصولاً از لحاظ تاریخی علاقه خاصی به مجلس داشت و همواره کلمات امام (ره) را راجع به مجلس می‌بینید که با عظمت از نمایندگان مجلس همیشه یاد می‌کرد.

سرنوشت ما مهم است

رئیس‌جمهوری همچنین تاکید کرد: یک طرف قصه این است که مجلس برای سرنوشت ما مهم است. کسی نگوید که هر فردی می‌خواهد انتخاب شود و اینکه بگوییم حالا که دوستان من صلاحیت‌شان رد شده و هم‌حزبی‌های من صلاحیتشان تایید نشده، حالا هر مجلسی که می‌خواهد تشکیل بشود. رئیس دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه مجلس می‌خواهد قانون برای ما وضع کند و این قانون برای همه ما است و در زندگی ما و بچه‌های ما اثر دارد گفت: گاهی برخی از قوانین سالیان دراز باقی می‌ماند یک دهه، دو دهه و گاهی یک قرن یک قانون باقی می‌ماند. تغییرات آن جزئی و اصل آن قانون باقی می‌ماند. شما فکر می‌کنید اگر مجلس یازدهم یک چیزی را تصویب کرد به راحتی می‌شود در مجلس دوازدهم آن را تغییر داد؟ این‌طور نیست. اول قانون می‌شود، بعد اجرا می‌شود. و بعد تغییر آن مشکل دارد.

همه باید کنار هم باشیم

روحانی در ادامه با بیان اینکه ما مسائل مهمی در کشور داریم ما در حال تحریم شدید و فشار شدید استکبار جهانی هستیم، تاکید کرد: ما باید این تحریم را بشکنیم یا نه؟ ما باید زندگی مردم را سهل‌تر کنیم یا نه؟ ما باید بسیاری از ساختارها را در این شرایط تغییر بدهیم یا نه؟ چه کسی باید این کار را بکند. دولت و قوه‌قضائیه به تنهایی نمی‌توانند این کار را انجام بدهند. رئیس‌جمهوری گفت: همه باید با هم در کنار هم قرار‌گیریم و دولت با مجلس در کنار هم باشند، اگر بناست که مشکلات اقتصادی مردم کم و تحریم برداشته و تولید افزوده شود، چه کسی باید این کار را بکند دولت به تنهایی نمی‌تواند. قوه‌قضائیه هم به تنهایی نمی‌تواند. ما همه با هم باید این‌کار را انجام دهیم.

او با تاکید بر اینکه اگر بنا است تحریم برداشته شود باید این کار را در حد توان انجام دهیم، ادامه داد: اگر قرار است تولید افزایش یابد و در بسیاری از زمینه‌ها خود‌کفا شویم، این موضوع با هماهنگی دولت و مجلس و همه با هم ممکن می‌شود و همه باید با هم مشکلات را حل کنیم. روحانی در ادامه با تاکید بر اینکه در مسائل اقتصادی نیاز داریم هم در مجلس فعلی و فردا با مجلس یازدهم مشکلات را حل کنیم اعلام کرد: اگر می‌خواهیم موانع تولید را برداریم در بعضی جاها قانون نیاز است و بدون قانون نمی‌توان هیچ کاری انجام داد.

ضرورت مبارزه با فساد و رانت

رئیس‌جمهوری با اشاره به برخی مسائل جامعه از جمله فساد و رانت گفت: این مسائل موجب نگرانی مردم است و البته حق نیز با آنان است و اساس انقلاب اسلامی بر این بود که مردم پاکی و عدالت اخلاق را ببیند؛ پایان همه چیز اخلاق است. او ادامه داد: اگر هدف نهایی جامعه پاک و حیات طیبه است باید با فساد مبارزه کنیم، این چگونه امکان‌پذیر است نه دولت و نه قوه‌قضائیه به تنهایی نمی‌توانند فساد را از بین ببرند بلکه همه باید با هم انجام دهیم؛ ما لوایح مهمی را برای شفافیت، تعارض منافع و مبارزه با فساد به مجلس شورای اسلامی دادیم، باید اینها را با هم تصویب کنیم و ممکن است برخی در این مجلس و برخی در مجلس بعدی تصویب شود و همه باید در این زمینه تلاش کنیم.

شکستن حصر ایران

روحانی با تاکید بر اینکه مساله بسیار مهم شکستن حصر ایران و شکستن تحریم است، گفت: تحریم یک عمل تروریستی و ظالمانه علیه ملت ایران است و هیچ کس نمی‌تواند بگوید تحریم اثر ندارد و دولت باید قوی باشد؛ این به معنای تنزیه آمریکا است و کسی که می‌گوید تحریم اثر ندارد حامی آمریکا است و می‌گوید آمریکا کار بدی انجام نداده است، این حرف دروغ و خلاف واقعیت و نیز حمایت از آمریکا است؛ ما تا درد را نشناسیم درمان را نیز نمی‌توانیم بشناسیم و باید بدانیم که درد کجاست و به سراغ همان نقطه برویم و آن را درمان کنیم.

او یادآوری کرد: تحریم کار تروریستی آمریکایی علیه مردم ایران است و یک گروهی آنجا حاکم شدند و از گذشته نیز با ایران دشمن بودند و هم اکنون نیز قدرت را در دست گرفته‌اند، اسرائیلی‌ها و ارتجاع منطقه نیز از آنان حمایت کرد و این گونه بر مردم ما فشار وارد می‌کنند، ما باید چه اقدامی انجام دهیم؟ اگر کسی بگوید به هیچ قیمتی نمی‌توان تحریم را شکست، اینکه بگوییم در برابر تحریم باید تسلیم شویم؛ حرف نادرستی است. رئیس‌جمهوری اظهار کرد: چگونه در سال ۹۲ و ۹۴ تحریم را شکستیم، آن هم در شرایطی که تحریم بودیم؟ اینکه صادرات نفت ما به یکباره از ۹۰۰ هزار بشکه به ۲ و ۳ میلیون رسید، درنتیجه شکست تحریم‌ها بود.

با وحدت می‌توان مسائل را حل کرد

وی با بیان اینکه همه باید اصل ۴۰ قانون اساسی را بالای سرشان بزنند، اظهار کرد: برخی‌ها ممکن است بگویند ما چنین حقی داریم اما در اعمال حق نمی‌توان در زمان و مکان حق را به شیوه‌ای اجرا کنی که خلاف قانون اساسی باشد. ما و مجلس یک راه پیش‌رو داریم. مردم می‌خواهند دولت و مجلس مشکلات اقتصادی را حل کنند.

مردم می‌خواهند دولت و مجلس سیاست خارجی، معضلات بانکی، اقتصاد خارجی و... را حل کنند. آنچه مردم می‌خواهند هم‌افزایی است. در کنار هم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم و با وحدت می‌توان مسائل را حل کرد. رئیس شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: روزی که آمریکا مایوس شود فشار حداکثری جواب نمی‌دهد، تسلیم می‌شود و پیش میز مذاکره زانو می‌زند و هر حق را  می‌پذیرد.