آیت‌الله مکارم‌شیرازی با تاکید بر توکل بر خداوند، تاکید کرد: ‌خوب است در تمام خانه‌ها زیارت عاشورا و حدیث کسا خوانده شود، زیرا این دو به همه روحیه می‌دهد و آثار گرانبهایی دارد. همزمان آیت‌الله جعفر سبحانی از دیگر مراجع تقلید نیز با تاکید ضرورت توجه به هشدار‌ها و توصیه‌های پزشکی برای مقابله با ویروس کرونا گفته بود: توصیه پزشکان و مسوولان بهداشتی و درمانی کشور برای مقابله با کرونا از جمله عدم حضور در اجتماعات برای ما حجت است.

تعطیلی تمام برنامه‌های هنری و سینمایی کشور تا پایان هفته

همچنین با توجه به توصیه‌های اکید بهداشتی در شرایط کنونی و ضرورت پیشگیری مناسب از خطر ابتلا به بیماری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اطلاعیه‌ای مبنی بر تعطیلی برنامه‌های هنری و سینمایی در سراسر کشور صادر کرد.

به گزارش «ایسنا» براین اساس تمام برنامه‌های هنری و سینمایی در سالن‌های سراسر کشور تا پایان هفته جاری (۹/ ۱۲/ ۹۸) تعطیل می‌شود.

برخورد پلیس با انتشار دهندگان اخبارکذب

درخبری دیگر به گزارش «ایلنا» سردار «وحید مجید» رئیس پلیس سایبری کشور گفت: پلیس فتا با انتشاردهندگان هرگونه کلیپ جعلی یا خبر کذب در مورد بیماری کرونا ویروس برخورد قانونی می‌کند. همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس پلیس فتا گفت: حجم وسیعی از کلیپ‌های بازنشر شده در فضای مجازی درباره وضعیت انتشار بیماری کرونا ویروس در کشور جعلی و غیرواقعی بوده است.

جمع‌آوری آب‌خوری‌های مترو

در خبری دیگر به گزارش «ایلنا» فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران اعلام کرد که از روز گذشته تمامی آب‌خوری‌ها در ایستگاه‌های مترو تا اطلاع ثانوی جمع‌آوری می‌شوند. همچنین دستگاه‌های تهویه قطارها نیز ثابت می‌شوند و هندریل پله برقی نیز به‌طور مرتب ضدعفونی می‌شود.

ابتلای مسافر بازگشته از ایران به لبنان

در ادامه خبرهای مرتبط با کرونا، وزارت بهداشت لبنان روز جمعه اعلام کرد که یک زن لبنانی که به تازگی از ایران بازگشته است، به ویروس کرونا مبتلا شده است. این مسافر در ایران به شهر قم سفر کرده بود. ازسوی دیگر وزارت بهداشت امارات روز گذشته اعلام کرد که یک مرد ایرانی ۷۰ ساله و همسر ۶۴ ساله‌اش که از ایران به این کشور وارد شده‌اند، مبتلا به ویروس کرونا هستند.

افت ترافیک جهانی پس از ۱۲ سال

از سوی دیگر سازمان بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) هشدار داد کاهش تقاضای جهانی به علت شیوع ویروس کرونا، می‌تواند ده‌ها هزار دلار به ایرلاین‌های جهان خسارت بزند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، پیش‌بینی‌های یاتا با این فرض که شیوع بیماری بیشتر در چین باقی بماند نشان می‌دهد که ایرلاین‌های آسیایی بدتر از همه آسیب خواهند دید و امسال ۲۸ میلیارد دلار از درآمد خود را از دست خواهند داد.  ایرلاین‌های خارج از این منطقه با ضرری کمتر مواجه شده و ۵/ ۱ میلیارد دلار از درآمد خود را از دست خواهند داد. طبق بیانیه یاتا شیوع کرونا ترافیک هوایی جهانی را تا ۵ درصد کاهش خواهد داد که این اولین افت تقاضا در این بخش پس از بحران مالی ۲۰۰۸-۲۰۰۹ است. ترافیک هوایی منطقه آسیا پاسیفیک ۲/ ۸ درصد افت خواهد کرد.