انتشار تصاویر و ویدئوهایی از این انفجار – که نشان می‌داد نور حاصل از انفجار به مدت چند ثانیه قابل مشاهده بود - در فضای مجازی چند ساعتی ادامه یافت تا سخنگوی وزارت دفاع ظهر جمعه توضیحات بیشتری درباره این انفجار بیان کرد. آنچه امیر داوود عبدی، سخنگوی این وزارتخانه درباره انفجار در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس توضیح داد، حاوی این نکته بود که که بلافاصله پس از انفجار، یگان‌های آتش‌نشان و اطفای حریق وارد منطقه شدند و به سرعت آتش مهار شد و هیچ آسیبی به کسی وارد نشده و این انفجار، تلفاتی نداشته است.»میرشهاب‌الدین قوامی، مدیر روابط عمومی اورژانس تهران هم ساعت ۳ بامداد اعلام کرد که تا این لحظه تقاضایی از اورژانس مبنی بر اعزام تکنیسین و آمبولانس در این خصوص نداشته‌ایم.

هویت محل انفجار

با این همه اطلاعات روشنی از هویت محل انفجار در دست نیست. البته سخنگوی وزارت دفاع درباره هویت منطقه انفجار، به بیان این نکته بسنده کرد که «اتفاق رخ داده در ساعات پایانی شب جمعه در جنوب شرقی تهران در منطقه عمومی پارچین اتفاق افتاد»؛ محلی که «منطقه مسکونی نبوده و یک منطقه تپه مانند است». او همچنین در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت که «مخازن گازی در یک منطقه کوهستانی و فاقد حضور مردم قرار دارد، به همن دلیل این حادثه هیچ تلفاتی نداشته است.»با این حال، باشگاه خبرنگاران در خبری درباره محل انفجار نوشت: «تصاویر منتشر شده مربوط به انفجار یک مخزن گاز صنعتی در حاشیه یکی از مراکز وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بوده و هیچ ارتباطی به تاسیسات نظامی واقع در منطقه فوق ندارد.»

شرایط تحت کنترل است

از سوی دیگر امیر داوود عبدی، سخنگوی وزارت دفاع ظهر دیروز از تحت کنترل بودن محل انفجار خبر داد و تاکید کرد: هیچ مشکل خاصی وجود ندارد و همه چیز طبق روال عادی طی مسیر می‌کند.

جزئیات انفجار

داوود عبدی همچنین در گفت‌وگو با «ایرنا»، به توضیح درباره چرایی انفجار اشاره کرد و گفت: مخازن گاز در این منطقه به‌صورت دستی پر می‌شود و نشت گاز در یکی از مخازن باعث انفجارشده و دو مخزن کناری آن هم تحت تاثیر قرار گرفته که آتش‌سوزی بزرگی به‌وجود آمده است.از ساعت ۳۰ دقیقه بامداد جمعه، ویدئویی که به گفته منتشرکنندگان آن در فضای مجازی، از شرق تهران ثبت شده و در آن نور عجیب نارنجی‌رنگ همراه با صدای مهیب آسمان را روشن کرد، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد؛ موضوعی که شائبه‌های مختلفی را به وجود آورد اما در نهایت، وزارت دفاع آن را انفجار یکی از مخازن گاز در منطقه پارچین تهران اعلام کرد. پیش از اعلام رسمی سخنگوی وزارت دفاع، یک منبع آگاه در نیروهای مسلح ساعت ۳ بامداد جمعه در گفت‌وگو با «ایسنا» از مردم خواسته بود تا بدون توجه به شایعه‌سازی‌های رسانه‌های خارجی و ضدانقلاب، منتظر اعلام اخبار رسمی درباره جزئیات این اتفاق باشند.

ادعا درباره تصاویر منتشرشده

البته خبرگزاری فرانس پرس روز گذشته درباره ویدئویی که در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد و آن را به وقوع انفجار مخزن گاز در شرق تهران نسبت داده‌اند، گزارش داد: این ویدئو مربوط به یک سال پیش و آتش‌سوزی پالایشگاه نفت آمریکا در فیلادلفیا است. «ایرنا» به نقل از فرانس‌پرس نوشت: فیلم مزبور با زیرنویس «انفجار شدید در تهران پایتخت ایران» در فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام و یوتیوب منتشر شده است و برخی از کاربران نیز بدون پی بردن به جعل این فیلم دیدگاه‌های خود را در زیر آن درج کرده‌اند.