دلیل سفر مقام کره‌ای به تهران

به گزارش خبرگزاری فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران درخصوص آخرین وضعیت کشتی توقیف‌شده کره‌ای اظهار کرد: همان‌گونه که قبلا اعلام شد، مشکل کشتی کره‌ای کاملا فنی است و جمهوری اسلامی ایران مانند همه کشورها نسبت به حفظ و حمایت از محیط‌زیست دریایی حساسیت کامل دارد و با موارد نقض آن، طبق قانون برخورد می‌کند. سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: رفتار دولت کره در این زمینه قابل‌درک نبوده و مردود است و دولت کره را به برخورد منطقی و مسوولانه با این موضوع فنی ترغیب می‌کنیم. خطیب‌زاده در ادامه توضیح داد: سازمان بنادر و دریانوردی به‌عنوان نهاد متولی این‌گونه مسائل، به‌صورت حرفه‌ای پیگیر کمک‌های لازم به کشتی و خدمه آن است و اطلاع‌رسانی لازم را در این زمینه انجام می‌دهد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد اخبار منتشره مبنی بر سفر هیاتی از کره به ایران برای پیگیری این موضوع اظهار کرد: سفر قائم‌مقام وزیرخارجه کره از قبل مطرح بود که اطلاع‌رسانی شد و در آینده نزدیک انجام می‌شود، اما ارتباطی با این موضوع نداشته و توافقی برای انجام سفر جداگانه بین دو کشور نیز وجود ندارد، چراکه اصولا این موضوع در قالب فنی و در مسیر حقوقی تعریف‌شده پیش می‌رود و به سفر دیپلماتیک نیاز ندارد. سعید خطیب‌زاده روز دوشنبه ۱۵ دی ماه در نشست خبری درباره بدهی کره‌جنوبی به ایران با بیان اینکه از این روند رضایتمندی نداریم، از سفر قائم‌مقام وزیرخارجه این کشور به تهران به‌منظور گفت‌وگو در این‌خصوص خبر داد.

همان روز (دوشنبه/ ۱۵‌دی‌ماه/ ۴‌ژانویه) نیروی دریایی سپاه پاسداران اعلام کرد یک شناور نفت‌کش کره‌جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» به‌دلیل نقض پیاپی قوانین زیست‌محیطی در خلیج‌فارس توقیف شده است. این کشتی با پرچم کره‌جنوبی درحال تردد و حامل هفت هزار و ۲۰۰ تن اتانول بوده است. خدمه‌ دستگیر‌شده در این شناور نیز از ملیت‌های کره، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند. خطیب‌زاده همان روز (دوشنبه) نیز در مورد خبر توقیف کشتی کره‌ای (کره‌جنوبی) گفت که براساس اخبار اولیه دریافتی از مقامات محلی، موضوع کاملا فنی است و کشتی به دلیل آلوده‌کردن دریا و با حکم قضایی، برای رسیدگی به تخلف به ساحل هدایت شده است. جمهوری اسلامی ایران هم مانند سایر کشورها نسبت به تخلفات مشابه و به‌ویژه آلوده‌کردن محیط‌زیست دریایی حساسیت دارد، بنابراین در چارچوب قوانین با آن برخورد می‌کند.

سفر هیات کره‌جنوبی به تهران

همزمان با اظهارات سخنگوی وزارت‌خارجه ایران درخصوص سفر قائم‌مقام کره‌جنوبی به تهران، خبرگزاری یونهاپ گزارش داد که یک هیات از کره‌جنوبی برای حل‌وفصل موضوع توقیف نفت‌کش کره‌ای در خلیج‌فارس قرار است روز چهارشنبه به تهران سفر کنند. دولت کره پیش‌تر تاکید کرده است که این مساله باید از طریق راه‌های دیپلماتیک حل‌وفصل شود. پیش‌تر کانگ کیونگ‌وا، وزیر امورخارجه کره‌جنوبی درباره توقیف این شناور گفت که به همتایانش در ایران واکنش نشان داده و وزارت امورخارجه کره در حال مذاکره با دیپلمات‌ها در تهران و سئول برای حل مساله است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ایران نیز درخصوص سفر هیات کره‌ای به تهران و ارتباط آن با توقیف کشتی متعلق به این کشور اظهارکرد: کره‌ای‌ها قبلا به ما اعلام کرده بودند که قرار است هیاتی از این کشور به ایران بیاید. این سفر در ارتباط با بحث توقیف کشتی نبوده و در رابطه با همکاری‌های اقتصادی، طلب ما در بانک کره‌ای و روابط اقتصادی است. محمود واعظی با بیان اینکه اتفاقی هم که در ارتباط با کشتی کره‌ای افتاده به‌عنوان یکی از موضوعات فی‌مابین مطرح خواهد شد، گفت: هر فعالیتی باید ضوابط فنی خود را داشته باشد. اگر کشتی در منطقه‌ای رفت و آمد می‌کند، باید محیط‌زیست را رعایت کند و مسائل باید به شکل مناسبی حل شود.

پرونده پول‌های بلوکه‌شده جدا بررسی می‌شود

دولت کره‌جنوبی هم مدعی شد که هیچ شواهدی دال بر اینکه نفت‌کش این کشور موجب آلودگی‌های زیست‌محیطی شده است، وجود ندارد. چوی جونگ‌کان معاون اول وزیر امورخارجه کره‌جنوبی دیروز (چهارشنبه) در اظهاراتی در مجلس شورای ملی (پارلمان) این کشور مدعی شد اگر این آلودگی دریایی تا حدی باشد که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده باشد، باید بتوانیم این موضوع را از طریق هلی‌کوپتر تایید کنیم‌ اما چنین چیزی مشاهده نشده و کشتی با تجهیزات ایمنی کافی در حال تردد بوده است.

وزارت امورخارجه کره‌جنوبی در سندی که روز چهارشنبه پیش از آغاز نشست پارلمان در اختیار اعضا قرار داده، آورده است: صرف‌نظر از وضعیت حقوقی کشتی کره‌ای، تا زمانی‌که هیچ شواهدی مبنی بر «اقدام عمدی و آلودگی شدید» که موجب ردصلاحیت عبور بی‌ضرر کشتی می‌شود، وجود نداشته باشد ما معتقدیم که نقض قوانین بین‌المللی صورت نگرفته است. وی در نشست پارلمان توضیح داد که موضوع دارایی‌های مسدود‌شده ایران در مذاکراتی جداگانه از توقیف نفت‌کش پیش خواهد رفت، هرچند که آزادی این شناور و خدمه آن باید اولویت اصلی دولت کره باشد.

احتمال اقدام قانونی کره درباره نفت‌کش

در ادامه این واکنش‌ها، وزارت‌خارجه کره‌جنوبی می‌گوید که در حال بررسی دلایل مطرح‌شده از سوی ایران درباره توقیف نفت‌کش این کشور در تنگه هرمز بوده و احتمال اقدام قانونی سئول در این‌باره وجود دارد. به گزارش خبرگزاری فارس، در ادامه تلاش‌های سئول برای آزادی نفت‌کش توقیفی در تنگه هرمز، وزارت‌خارجه کره‌جنوبی از آماده‌شدن دولت این کشور برای اقدام قانونی در این‌باره خبر داد. به نوشته وبگاه «کی‌بیاس»، در گزارشی که روز چهارشنبه به پارلمان کره‌جنوبی ارائه شد، وزارت‌خارجه این کشور گفته که فرآیند قانونی، یکی از راه‌های سئول برای حل مساله نفت‌کش توقیفی است.

وزارت‌خارجه کره‌جنوبی در ادامه افزود که تماس‌ها با ایران را از طریق سفارتخانه‌های دو کشور حفظ کرده و برنامه سفر «چوی جونگ‌کن» معاون اول وزیرخارجه این کشور به تهران در روز یکشنبه را تدارک دیده است. این وزارتخانه همچنین خبر داد که قصد دارد نماینده کنسولی خود را به «بندرعباس» بفرستد تا ضمن ملاقات با ۲۰خدمه نفت‌کش توقیفی، به کارهای مربوط به بررسی موضوع کمک کند. پیش‌تر وزارت امورخارجه کره‌جنوبی اعلام کرده بود که تهران و سئول به توافق رسیده‌اند که دو طرف مساله توقیف کشتی را از طریق دیپلماسی حل کنند. همزمان با دستور رئیس‌جمهور کره‌جنوبی برای برگزاری گفت‌وگوهای بین سازمانی درباره نفت‌کش توقیفی این کشور در تنگه هرمز، شورای امنیت ملی کره‌جنوبی نیز در حال بررسی واکنش‌ها به این موضوع است. «مون جائه‌این» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی دستور داد که نشست دولتی و گفت‌وگوهای بین سازمانی در این کشور برای حل مساله نفت‌کش توقیف‌شده کره‌ای در تنگه‌هرمز برگزار شود.