همان روزها نیز این اظهارات روحانی با موجی از انتقادات روبه‌رو شد اما وضعیت دو هفته اخیر را از همان ابتدای سال، بسیاری از اعضای جامعه پزشکی کشور ازجمله مقامات وزارت بهداشت پیش‌بینی کرده و آن را محصول برداشتن محدودیت‌های نوروزی و انجام سفرهای عید خوانده بودند. با وجود انتقادات کارشناسان از سیاست‌های نوروزی این ستاد، روحانی و اطرافیان او همچون محمود واعظی، سفر را عامل شیوع گسترده ویروس در موج چهارم و صعودی شدن روند ابتلا و مرگ‌و‌میر کرونایی نمی‌دانند. این موضوع را حسن روحانی روز گذشته یک بار دیگر تکرار کرد؛ او با وجود آنکه موج چهارم را بلندتر و سخت‌تر نسبت به موج‌های قبل خواند، با تاکید بر اینکه در این داستان هیچ عاملی به تنهایی نمی‌تواند قضیه را حل کند، افزود: همه مردم دورهمی انجام ندهند و بقیه کارها انجام گیرد باز همان است. اگر تا ۶ ماه دیگر اصلا مسافرت نرویم باز هم حل نمی‌شود. اگر سفر نرویم، سفر درون شهری هم باید به حداقل برسد و باز هم باید پروتکل‌ها را مراعات کنیم. پس هیچ‌کس نیاید بگوید مشکل فقط این یک مورد است و همین یکی هم باید حل شود. نه، همه موضوعات باید با هم حل شود و همه باید به یک موضوع برگردد و همه اینها در یک کلمه قابل‌جمع است و آن این است که باید «سبک زندگی» را تغییر دهیم.

گلایه‌های روحانی

رئیس‌جمهوری گفت: اگر در شرایط آرامش قرار بگیریم و مرگ‌و‌میرها کاهش پیدا کند و مثلا دو رقمی شویم، مسابقه‌ای آغاز می‌شود و یکی می‌گوید من این کار را کردم و دیگری می‌گوید ستاد معجزه کرد، آن یکی می‌گوید قرارگاه معجزه کرد و... وقتی مردم پروتکل‌ها را مراعات نمی‌کنند و با ویروس جهش یافته مواجه می‌شویم، اینجا داستان تغییر می‌کند و هر کسی می‌خواهد این را به گردن دیگری بیندازد. او تصریح کرد: در شرایطی که مشکل پیش می‌آید همه باید به فکر باشیم و دست به دست هم دهیم. در همه تریبون‌ها، هم باید هشدار باشد و هم آرامش. ما نباید تریبونی داشته باشیم که آرامش را به هم بریزد و ندانند چه باید کنند. تریبون باید به مردم آموزش، آرامش و هشدارهای لازم را بدهد. باید متوازن در کنار هم، برای رسیدن به نقطه مطلوب تلاش کرد.

وضعیت فاجعه‌بار

بررسی‌های میدانی و آماری از روند ابتلا و مرگ کرونایی که به تغییر رنگ شهرها منجر شده گواه ادعای بخشی از جامعه پزشکی و درمانی ازجمله برخی اعضای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر وضعیت «فاجعه آمیز» کشور است. بنابر آخرین آمار اعلامی که دیروز علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد، تعداد شهرهای قرمز ایران ۲۵۷ شهر است و ۱۲۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۱ شهر در وضعیت زرد و ۱۱ شهر نیز در وضعیت آبی قرار گرفته است. ستاد ملی مقابله با کرونا «اجرای پروتکل‌ها» را «راضی‌کننده» نمی‌داند و سخنگوی این ستاد با اعلام این موضوع گفت: «به‌رغم اعلام محدودیت‌ها در برخی استان‌ها خیلی دقیق رعایت نمی‌شود. رعایت پروتکل ۵/ ۵۸ درصد برای کشور بسیار پایین است و دستگاه‌های مسوول باید رصد کنند و با متخلفان برخورد قاطعانه کنند و دستگاه‌های دولتی باید مسوولانه عمل کنند و پای کار بیایند.»

به گفته رئیسی، همچنان ۷۱ درصد نقض تردد در شهرهای قرمز صورت می‌گیرد. او ۶ استانی که بیشترین نقض تردد در آنها اتفاق می‌افتد را اصفهان، البرز، همدان، مازندران، فارس و آذربایجان شرقی اعلام کرد. رئیسی همچنین گفت که ۶۶ درصد از نقض تردد شبانه در ۶ استان رخ می‌دهد که در صدر استان تهران است سپس استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، البرز، گیلان و فارس قرار دارد.

بحران تخت خالی

در همین حال مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا روز گذشته در گفت‌وگو با «ایرنا» هشدار داد: وضعیت شیوع کرونا در کشور فاجعه آمیز است، همه تخت‌های کرونایی بیمارستان‌ها پر است و آمار مرگ‌و‌میر به شدت رو به افزایش است، تنها راه تعطیلی کامل و در خانه ماندن مردم است. مردانی البته گفت که با توجه به وضعیت کنونی و شواهد موجود میزان مرگ‌و‌میر کرونا در روزها و هفته‌های آینده از میزان فعلی هم به مراتب بیشتر می‌شود و واقعا وضعیت بسیار خطرناکی است. او افزود: وقتی تخت‌های «آی سی یو» بیمارستان‌ها پر می‌شود معنای آن این است که تعداد بیماران با حال وخیم زیاد شده و از بین کسانی که لوله تراشه برای تنفس مصنوعی به حلقشان می‌گذارند حدود ۸۰ درصد فوت می‌کنند و این یعنی فاجعه.

بحران تخت خالی در پایتخت نیز وجود دارد. پیام طبرسی، عضو علمی ستاد ملی مقابله کرونا دیروز در گفت و گو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه متأسفانه وضعیت کرونا در پایتخت مناسب نیست، گفت:در شرایط خوبی به سر نمی‌بریم، همه‌ تخت‌هایی که برای بیماران کرونا اختصاص داده شده بود پر شده است. به گفته او در حال حاضر چون تعداد ورودی بیماران جدید بیشتر از بهبودی‌ها است، بیماران پشت در انباشته شده‌اند و بیمارستان‌ها تخت خالی برای بستری ندارند که منجر‌به بدتر شدن اوضاع طی چند روز آینده خواهد شد. بر اساس آخرین آمار اعلامی وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر شنبه (دیروز)، ۲۱ هزار و ۳۱۲ بیمار جدید کرونا شناسایی شدند که از میان آنها، دو هزار و ۱۷۶ نفر از آنها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور بستری شدند. همچنین کرونا در همین بازه ۲۴ ساعته در ایران ۳۱۹ قربانی گرفت و به این ترتیب، تعداد جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۶۶ هزار و ۳۲۷ نفر رسید. هم اکنون چهار هزار و ۶۹۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ به دلیل شدت بیماری، در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.